Senaste nytt

Champagnetråden

SÅ JA!
Blev att plocka fram något gott för att fira dagens enkla vinst!
Extra kul när gamla skolkamrater avgör.

3C810F5B-23A6-4E46-B137-9A9FFC459F75.jpeg

Lite speciell flaska, hade ingen aning vad ’Ladies circle ’ va innan jag beställde den.

Smakar lite sötare än den nya från JM Gobillard & Fils Rosé som innehåller 60/40 chardonnay/pinot noir.
Den här har 30% chardonnay, 35%+35% på pinot noir och pinot meunier.

Men jag sparar nog dom 16:- och beställer den andra i fortsättningen :D

18CEA6D6-B7C9-454D-A68E-AEA977EACF03.jpeg

Vi inledde kvällen sittning i solskenet med denna pjäs. Den här var helt ok men inget bestående intryck [iofs några glas rött och någon aperol spritz samt negroni senare när jag skriver detta], detta vin kan nog trotts allt återkomma under altan-säsongen.

Helgen bjöd på lite olika champagne. Om man är ute efter champagne med lite ålder så är utbudet på systembolaget inte så omfattande men Guy Michel Paris Folies 1996 finns att köpa. Den har kanske passerat peak men är fortfarande bra och har fräschör kvar (jämför t ex Desbordes-Amiaud 1989 som också finns på systembolaget som är ännu mer "övermogen"). Doftmässigt är det dök mogna äpplen, vissa inslag av russin, nötter och nougat. Den har fortfarande en del bubblor kvar men det har minskat med ålder. Smakmässigt finns fortfarande en viss syra och minariltet kvar främst i slutet men det domineras av mogna äpplen, honung, brioche och de lite nötiga inslagen. Väldigt trevlig så om man vill testa något med lite ålder och bara är hänvisad till monopolet så är detta ett bra alternativ.

IMG_8640.jpg

I en helt annan still och avsevärt yngre men också inhandlad på bolaget så finns Valentin Leflaive Extra Brut Blanc de Noirs Verzenay 15 40. Det är ett samarbete mellan Oliver Leflaive (erkänt duktig Bourgogne-vinmakare och Erick de Sousa som gör champagne under eget namn). Den har väldigt låg dosage och det märks då den är extremt torr med hög syra. Doftmässigt finns det vissa inslag av röda bär men en kalk. Smakmässigt domineras syran, kalksten men det finns toner av röda bär. Jag gillar champagne med hög syra men denna kändes faktiskt som den saknade lite balans, tror kanske den kan vinna på viss lagring men tveksamt om jag tycker den är värd priset (599 på systembolaget), finns bättre vin att köpa som är drickfärdiga nu för det priset (eller lägga samma peng och köpa något som kan utvecklas ännu bättre).
IMG_8642.jpg

Helgen bjöd på lite olika champagne. Om man är ute efter champagne med lite ålder så är utbudet på systembolaget inte så omfattande men Guy Michel Paris Folies 1996 finns att köpa. Den har kanske passerat peak men är fortfarande bra och har fräschör kvar (jämför t ex Desbordes-Amiaud 1989 som också finns på systembolaget som är ännu mer "övermogen"). Doftmässigt är det dök mogna äpplen, vissa inslag av russin, nötter och nougat. Den har fortfarande en del bubblor kvar men det har minskat med ålder. Smakmässigt finns fortfarande en viss syra och minariltet kvar främst i slutet men det domineras av mogna äpplen, honung, brioche och de lite nötiga inslagen. Väldigt trevlig så om man vill testa något med lite ålder och bara är hänvisad till monopolet så är detta ett bra alternativ.

Visa bifogad bild 118169

Ska ha två sommelier på middag i helgen så la en beställning på denna för att testa med dem. Ska bli kul - tack för tipset.

Toppen