Senaste nytt

Champagnetråden

Helgen har som vanligt bjudit på en del champagne. En för mig ny producent var Hugues Godmé.
Visa bifogad bild 117913
Denna champagne var helgens klart bästa. Fantastiskt komplex och den lyckas verkligen ha både fyllighet och nötighet samtidigt som den har fantastisk syra och mineralitet.

Ett riktigt bottennapp var dock Duménil 2008. Hade inga högre förväntningar med tanke på priset men den var exceptionellt dålig även med det inräknat. Den blev något bättre dag 2 men det var ändå en besvikelse.
Visa bifogad bild 117914
Helt enig med dig rörande Duménil.
 
Det är inget vin jag kommer köpa igen, med det sagt så finns det dock en målgrupp för vinet.

Jag är inne på samma linje som @MTheC kring huset Dumenil överlag.
Det finns så många andra hus i den klassen som är betydligt bättre.

EK

Visa bifogad bild 116438
Duménil gillar jag skarpt. Dessutom är de svintrevliga. Hängde lite vid deras bord för exakt ett år sedan på Wine Paris. Senaste flygresan jag gjorde också by the way

Duménil -08 är riktigt mkt bang for the bucks!

[...]Ett riktigt bottennapp var dock Duménil 2008. Hade inga högre förväntningar med tanke på priset men den var exceptionellt dålig även med det inräknat. Den blev något bättre dag 2 men det var ändå en besvikelse.
Visa bifogad bild 117914

Helt enig med dig rörande Duménil.
Helt klart är att Dumenil är en champagne som berör, väldigt många motstridiga omdömen (@GOTBound lyckas dessutom både hissa och dissa i två olika inlägg).

Jag tycker detta är bra och intressant, och viktigt att poängtera, för det finns ju faktiskt inga rätt eller fel. Man skall såklart lyssna på andras omdömen, men i slutändan så är det ju ens egna smaklökar som skall gilla det man dricker.
 

palmen

Moderator
Blev att testa denna igår från de tipsen jag fått. Vi var 3 pers vars kunskap om champagne sträcker sig till att det kommer från Frankrike. Vi tyckte den smakade bröd, kolsyran såg mer ut som ett glas troccadero :eek::cool:
20210417_220759.jpg
 

MTheC

Medlem
Helt klart är att Dumenil är en champagne som berör, väldigt många motstridiga omdömen (@GOTBound lyckas dessutom både hissa och dissa i två olika inlägg).

Jag tycker detta är bra och intressant, och viktigt att poängtera, för det finns ju faktiskt inga rätt eller fel. Man skall såklart lyssna på andras omdömen, men i slutändan så är det ju ens egna smaklökar som skall gilla det man dricker.
Är en väldigt bra poäng! Om vi inte talar om direkta felaktiga vin så bör man lita på sitt eget omdöme och utgå ifrån vad man själv gillar.
 

Rickard_O

Medlem
Ojoj, jag känner mig personligt påhoppad när andra inte uppskattar samma champagne som mig! :(
Skämtåsido, det är dock tråkigt! Dumenil tycker jag är rätt trevlig, men mina svaga smaklökar är väl inte i nivå med er tyvärr :)

Svärmor fyllde 60 idag så gårdagen hade bord på rutabaga bokats. Blev ett glas champagne på Rutabaga igårkväll, något av det sämre jag druckit på länge, smakade alldeles för mycket jäst, var nästintill obehaglig, definitivt inte värd sina 210:-
thumbnail_IMG_8933.jpg

Dagen till ära hade svärmor bjudit in till champagnefika (Vilket innebar att hon hade köpt en flaska Palmer & Co :D) så vi tog med oss en flaska Gallimard så hon skulle få smaka på något annat!

thumbnail_IMG_8971.jpg

Till slut kom hennes Palmerflaska fram, den avnjöts sen på hennes trevliga balkong i solen!
(Bjuder även på svärmors mage, säkert någon som uppskattar)
thumbnail_IMG_8973.jpg
 

GOTBound

Medlem
Helt klart är att Dumenil är en champagne som berör, väldigt många motstridiga omdömen (@GOTBound lyckas dessutom både hissa och dissa i två olika inlägg).

Jag tycker detta är bra och intressant, och viktigt att poängtera, för det finns ju faktiskt inga rätt eller fel. Man skall såklart lyssna på andras omdömen, men i slutändan så är det ju ens egna smaklökar som skall gilla det man dricker.
I plead the Fifth :cool:
 
Last edited:

Dbodenfo

Medlem
Blev att testa denna igår från de tipsen jag fått. Vi var 3 pers vars kunskap om champagne sträcker sig till att det kommer från Frankrike. Vi tyckte den smakade bröd, kolsyran såg mer ut som ett glas troccadero :eek::cool:
Visa bifogad bild 117919

Jag gillar Diebolt men specialty deras finare cuvee Fluer De Passion. Årgång 2007 är mrs och min förlovnings champagne. Men kan hålla med om brödigheten.
 

Homer

Medlem
Vad roligt att du gillade den! Håller för övrigt med ang. flaskorna... Roligt med lite udda. Ruinarts gillar jag. Det sägs vara "orginalformen" på champagneflaska från 1700-talet. Titta på målningen från 1734 av Jean-François de Troy - Le Déjeuner d’huîtres. Ruinart är f.ö det första champagnehuset från 1729. Gosset är förvisso från 1584, men dem är inte/var inte ett renodlat champagnehus.
Visa bifogad bild 117731 Visa bifogad bild 117733
Visa bifogad bild 117732

Fast de gjordes två tavlor samtidigt, av olika konstnärer, den andra är
Le Déjeuner de jambon — Wikipédia
båda med champagneflaskor avmålade, fast det är olika design på flaskorna.
:)


Nicolas_Lancret_-_Luncheon_Party_in_a_Park_-_WGA12424.jpg



Du champagne, pour dissiper la tristesse du roi Louis XV !

Flaskan i déjeuner d’huîtres
img-8-small480.jpg


Flaskan i déjeuner de jambon

img-9-small480.jpg
 
Toppen