Senaste nytt

Byte av terminaler O´hare flygplatsen

MagnusL77

Medlem
I oktober reser jag med SAS från Las Vegas till Stockholm via O´hare flyplatsen i Chicago. Jag är ganska ovan resande och undrar lite om O´hare som ju är en av världens största flygplatser. Jag landar på terminal 1 kl 13 med United och ska ta mig till den internationella terminalen längst bort. Läste att de detta halvår bygger om tågtransfer mellan terminalerna och har ersatt dessa med bussar. SAS flyg hem till Stockholm går kl 16.
Har någon den senaste perioden befunnit sig på O´hare och tagit sig mellan terminalerna med buss? Är det svårt att hitta till bussarna och hur lång tid kan jag räkna med i tullen på internationella terminalen? Kort sagt: kan det bli problem att hinna på 3 timmar?
MVH
 

varva77

Medlem
Det går en buss mellan terminaler men den är mer eller mindre hemlig, kommer tyvärr inte ihåg gaten men om jag inte fattade fel så är det American som driver den men kan åkas av alla. Det jag menar är alltså att det går en buss så att du slipper gå genom security till terminal 5. Tom personalen i polaris lounge var oense om det fanns en eller inte. Ersättningsbussarna mellan terminalerna går inte att missa. Oavsett vad är tre timmar mer än tillräckligt.
 

varva77

Medlem
Hittade....

The International Terminal 5 is not connected to the domestic terminals and is accessible via the Airport Transit System (ATS). If you arrive on a domestic flight and must connect to an international flight, you have two options: 1.) you can take the ATS and pass through the security checkpoint in Terminal 5 or 2.) you can take a Terminal Transfer Bus (TTB) from Terminal 3 to Terminal 5 and bypass the security checkpoint in Terminal 5. The Terminal Transfer Bus service is year round with operation hours as follows: 10:00 am - 8:30 pm. If you are arriving into the domestic terminals and need to collect your luggage (exit the security side of the airport) and recheck in T5, you will not be able to use this service.

Terminal Transfer Bus (TTB) Terminal 3 Pickup Locations

  • Gate G17
  • Gate K20
  • Gate L24
 

Canadien

Medlem
Det är en liten bit att gå från T1 till T3, räkna med 15-20 min i lagom takt men du slipper extra säkerhetskontroll om du tar transferbussen från någon av gaterna som nämns ovan. Bussen brukar gå var 15:e till var 30e minut. Du behöver ha boardingkort för SAS-flighten för att få gå ombord på denna buss, har du inte fått det i Vegas så måste du troligen ut från T1 och checka in i disken på T5. Kan gå att fixa boardingkort även inne i T1 vid en transferdisk.
 

airac

Medlem
Det är en liten bit att gå från T1 till T3, räkna med 15-20 min i lagom takt men du slipper extra säkerhetskontroll om du tar transferbussen från någon av gaterna som nämns ovan. Bussen brukar gå var 15:e till var 30e minut. Du behöver ha boardingkort för SAS-flighten för att få gå ombord på denna buss, har du inte fått det i Vegas så måste du troligen ut från T1 och checka in i disken på T5. Kan gå att fixa boardingkort även inne i T1 vid en transferdisk.

Jag gick rutten igår och kan bekräfta infon. G17 är kortast gångavstånd. Hållplatsen vid K20 har paus kring lunch. Akta skyltningen när du går emellan terminalerna 1-3. Det finns vissa skyltar som skickar dig ur säkerhetsområdet mot ATS tåget, men det är ganska lätt att hitta rätt om man följer rätt skylt.

Tog en 20 min totalt från Polaris loungen till gaten igår men jag hade tur att bussen kom ganska snabbt. Bussen från G17 gick direkt till T5 utan uppehåll.

Mobilt boarding kort i SAS appen funkade fint, jag hade inte fått papper från United för SAS sträckan även om bagaget gick vidare själv.
 

MagnusL77

Medlem
Dessvärre är ATS tåget mellan terminalerna avstängt detta halvår enligt hemsidan.. De hänvisar dels till de bussar från terminal 3 som ni pratar om, men också andra bussar som nu (pga avstängd ATS) har satts in mellan alla inrikesterminalerna och terminal 5. Men om jag förstår det rätt, om jag tar en sådan, sistnämnd buss, måste jag alltså ut från terminal 1, ta bussen till terminal 5 och där gå igenom alla säkerhetskontroller på terminal 5, vilket jag alltså inte skulle behöva om jag går till terminal 3 och tar den bussen? Oavsett hur jag väljer så hoppas jag 2-3 timmar räcker för transiten. MVH
 

srg

Medlem
Jag tog nyligen bussen som ersätter tåget, jag kom från Orlando och lyckades inte få boarding kort till ORD-ARN flighten i Orlando så jag var tvungen att gå ut på ORD för att fixa detta. Jag hade 1h56m mellan flygen och hann utan problem, men då går jag hyfsat snabbt och fick en utav bussarna precis när den skulle gå.. Men de går rätt ofta om jag förstod rätt och när du åker tror jag att tåget är i drift igen.

Summa summarum hade jag inte oroat mig med 3hr.

Edit: skall tilläggas att jag åkte business från Chicago och fick fast track genom security, det är ju där det kan gå precis hur som helst om man måste ut för att fixa nytt boarding kort.
 

MagnusL77

Medlem
Tack för det svaret. Känner mig lite lugnare nu. Åker själv SAS plus. Vet att man får fast track på Arlandas säkerhetskontroll, men inte på O´hare?
 

Big Birger

Medlem
3 hr ska vara lugnt. Har haft 2 timmar några gånger, och då har det varit på vippen. Värst var den gången det blev lite stressigt då en knarkhund markerade på sonens handbagage. Det blev lite extra kontroll då kan man säga. Tydligen markerade just den hunden på allt den ska, och skinka. Och vi hade haft skinkmackor i en plastpåse i väskan 10 timmar tidigare på väg till Arlanda. Rätt imponerande nos. :)

Det blev inte bättre av att dotterns gose-isbjörn kallades för "Isis". :D
 

Kimmen00

Medlem
Gjorde den rutten för någon vecka sen. Beskrev det i reserapporten som ligger på framsidan. Jag tyckte att det var ruskigt tajt pga fullständig kaos i terminalen med massor av folk och bussar som tog tid. Hade över 2 h och det var svettigt. På 3 h är det (förhoppningsvis) lugnt.
Ibland kan security ta 1 minut, ibland 30-45 min..
Visserligen underlättar det med fast track.
 
Toppen