Senaste nytt

Byte av terminaler O´hare flygplatsen

Hachans

Medlem
Å fasen! Är maskinerna borta överallt?

Nästan överallt. De gamla maskinerna såg ju fancy ut men var ju bara en glorifierad webbkamera.

När nya systemet är i bruk så ska en första kontroll vara automatisk. Du jämförs när du går av planet med bilder på förväntade resenärer som USA har sedan tidigare besök och från ditt pass biometriska data. När du väl kommer fram vet då kontrollanten redan vem som står framför hen och kan ställa sina frågor.

Lagen idag kräver interaktion med människa på gränsen, men det är på väg ändringar så att automatiserad kontroll kan införas.

Allt detta och den slopade tulldeklarationen innebär att flödet har potential att bli smidigare i framtiden, med då kruxet att USA har en dossier på dig som resenär istället.
 

guwonder

Medlem
På separata biljetter är 4 timmar mellan internationell ankomst och vidareflygning vanligtvis mycket säkert hos ORD. 3 timmar brukar också fungera bra. 2 timmar eller mindre för "självanslutningen" kan ibland vara en brådska eller chansning. Jag har gjort detta på ORD på även under 30 minuter i sommar när jag inte behöver checka in bagage, men de flesta gånger kommer 30 minuter att misslyckas även utan bagage.

Tänk på att om du tar SAS till ORD har HiFly problem med aktualitet; upprepade fel med flygdatorsystemet i synnerhet.
 

intuition

Medlem
Min ARN-ORD flight står som operated by SAS så jag hoppas det håller.

Grundproblemet för mig är att jag ska vidare västerut. SAS landar 12:20. Lägg på 3 timmar för bytet och 3-4 timmar flygtid. Man kommer visserligen fram samma dag (i Mountain eller Pacific time) men kroppsklockan säger mitt i natten. Så jag kommer att göra ett stopp i Chicago och ta ett morgonflyg vidare i stället.
 

Illvillja

Medlem
Min ARN-ORD flight står som operated by SAS så jag hoppas det håller.

Grundproblemet för mig är att jag ska vidare västerut. SAS landar 12:20. Lägg på 3 timmar för bytet och 3-4 timmar flygtid. Man kommer visserligen fram samma dag (i Mountain eller Pacific time) men kroppsklockan säger mitt i natten. Så jag kommer att göra ett stopp i Chicago och ta ett morgonflyg vidare i stället.
Ja vi drog vidare med en 4h layover från ORD till SFO. Det var ganska brutalt rent jetlagmässigt o man var så trött så det var mer eller mindre raka vägen i säng så fort vi kom fram till hotellet så att man sen hade det där klassiska vakna kl 3 på natten och undra vad man ska göra nu. Det sista är ju ett mer angenämnt och lättlösligt problem i Vegas :)
 

Qraze

Medlem
Ja vi drog vidare med en 4h layover från ORD till SFO. Det var ganska brutalt rent jetlagmässigt o man var så trött så det var mer eller mindre raka vägen i säng så fort vi kom fram till hotellet så att man sen hade det där klassiska vakna kl 3 på natten och undra vad man ska göra nu. Det sista är ju ett mer angenämnt och lättlösligt problem i Vegas :)
Verkligen klassiskt att vakna 03:00 och undra vad man ska hitta på och instämmer också i att det är ett obefintligt problem i Vegas. :)
 
Toppen