Senaste nytt

Byte av terminaler O´hare flygplatsen

JAW

Medlem
Har inte varit på O’Hare sedan december 2021.
Någon som vet om terminalbussen (TTB) mellan T1/T2/T3 och T5 utan att passera ny säkerhetskontroll, fortfarande är inställd?
 

Attachments

  • DDA49FC6-1DCA-4FA4-8A7A-94D9015B4841.jpeg
    DDA49FC6-1DCA-4FA4-8A7A-94D9015B4841.jpeg
    103,9 KB · Visningar: 97

intuition

Medlem
Någon med nylig erfarenhet av "offline"-byte på O'Hare? Framförallt hur mycket tid man måste reservera för bytet.

Förutsättnignar: Svensk medborgare (dvs visa-waiver och ESTA, men obs första gången jag reser på ESTA) anländer T5 internationellt, avreser inrikes från T3. Separata biljetter, troligen bara handbaggage (men man måste ju ändå hämta väskan och checka-in på nytt så vitt jag förstår, så baggage eller ej spelar kanske ingen roll? *)


*) inrikes förbindelse mest troligen med American eller United, och enligt https://www.flychicago.com/ohare/myflight/international/pages/default.aspx ska man kunna droppa väskor redan i T5 eftet man passerat alla kontroller.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Någon med nylig erfarenhet av "offline"-byte på O'Hare? Framförallt hur mycket tid man måste reservera för bytet.

Förutsättnignar: Svensk medborgare (dvs visa-waiver och ESTA, men obs första gången jag reser på ESTA) anländer T5 internationellt, avreser inrikes från T3. Separata biljetter, troligen bara handbaggage (men man måste ju ändå hämta väskan och checka-in på nytt så vitt jag förstår, så baggage eller ej spelar kanske ingen roll? *)


*) inrikes förbindelse mest troligen med American eller United, och enligt https://www.flychicago.com/ohare/myflight/international/pages/default.aspx ska man kunna droppa väskor redan i T5 eftet man passerat alla kontroller.

Om du har checkat in på ongoing flight så bör du kunna droppa direkt efter customs. Men om du inte har gjort det så behöver du checka in borta på Y3. Så var det åtminstone förut och jag har inte hört något om att det ändrats. Ingen gigantisk skillnad dock eftersom du ändå måste ut och byta terminal och in igen. Men det är mer att du behöver köa till incheckning överhuvudtaget då som är problemet.

Har du bara handbaggage så går du istället direkt upp till tåget och åker över till T3 och går genom security där. Jag har inte gjort det på AA på många år så jag vet inte hur långa köerna där brukar vara, men på T1 hos United brukar det vara bara ett par minuter i security *om man har status*. Har du inte status kan väntetiden vara lång.

Backar man sedan bandet så börjar du med immigration och det är där tiden landar. De håller på att bygga om T5 så det varierar våldsamt i hur många luckor som är öppna och hur långa köerna blir. Ibland är du igenom på mindre än 10 minuter om du är tidigt av sas kärran tex, ibland kan det ta en god bit över en timme. Beror också på vilka andra flighter som kommit in precis före.

Tänk också på när du åker. På vintern tex är det ofta rejäla system wide delays runt O'Hare vid dåligt väder. Då är det inte så dumt att ha en overnight på ett hotell vid flygplatsen.
 

Illvillja

Medlem
Vi åkte förbi där i November 2022. Hade en awardresa dit men fortsatte med inrikes vidare till SFO. Då bokade vi med 4,5h marginal och det var inga problem. Kom snabbt igenom immigrations på kanske 10 minuter och sen tåget bort till Uniteds terminal där security gick snabbt. Det var en ganska bra bit att gå då vårt plan gick från "andra sidan" så även när man kommit in i terminalen var det en rätt rejäl promenad i tunnlarna under där alla flygplan stod vid gatesen.

Vägen hem bokade vi med overnight stay inne i centrala Chicago då flyget vidare nästa dag gick först kl 22. En notering var att terminalen var enormt död och det fanns i princip inget öppet den tiden så om du planerar titta i tax free lr ngt bör du vara där i god tid om du har ett sent flyg.
 

intuition

Medlem
Ok!
Mitt scenario är på sas kärran, så jag kan ju vara av den kvickt. Och jag har status både med OW och *A så det bör underlätta för säkerhetskontroll före inrikes flyget.
Men första gången på detta ESTA, om jag förstår det rätt betyder det separat kö och annan granskning?

För anslutning till rimliga priser har jag dels ett som avgår 2.20 senare eller 8 timmar senare.
Men det låter ändå som att 2:20 är riskabelt om jag inte har flexibilitet i biljetten.
 

AABack2ARN

Medlem
Men första gången på detta ESTA, om jag förstår det rätt betyder det separat kö och annan granskning?

Det tenderar att bli ett "x" första gången du reser in på ett nytt ESTA men det behöver inte bli det. Har upplevt bägge delarna. Däremot är min upplevelse att ett nytt pass alltid har gett mig extra granskning (och då är ju ESTAt nytt per automatik)
 

mha321

Medlem
Det finns inte maskiner längre och alla hamnar i samma kö. Ingen separat för returning esta längre. Själva kontrollen tar troligen lite längre tid, men det handlar om ett par minuter. Körerna är lika långa oberoende om det är nytt esta, nytt pass eller om du var där veckan innan på samma.
 

Illvillja

Medlem
När vi flög i somras så stoppades alla som hade pass nyare än 6 månader och behövdes "manager" som granskade de lite närmare, men tog kanske bara ngn minut längre tid.
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns inte maskiner längre och alla hamnar i samma kö. Ingen separat för returning esta längre. Själva kontrollen tar troligen lite längre tid, men det handlar om ett par minuter. Körerna är lika långa oberoende om det är nytt esta, nytt pass eller om du var där veckan innan på samma.

Å fasen! Är maskinerna borta överallt?
 

mha321

Medlem
Å fasen! Är maskinerna borta överallt?
Jag tror det. De kör all in på biometrics via facial recognition.

De är definitivt borta på hela T5 O'Hare, som det handlade om här. Kan finnas på andra flygplatser men jag tror inte det.

(gäller esta då - global entry har fortsatt maskiner men vad jag förstått också mycket mer fokuserade på facial recognition för snabbare processing. Så vem vet de kanske kommer tillbaka senare när även esta maskinerna blivit uppgraderade)
 
Toppen