Senaste nytt

Byte av gate, missade flyget

En liten undran, var det bara detta par som missade att ett byte av gate hade skett?
Hur kan man se på telefonen att ett missat samtal inte kopplats fram?
Varför lägger man upp detta på Facebook?
Här luktar det att detta par har varit ouppmärksamma på gate bytet!
 
En liten undran, var det bara detta par som missade att ett byte av gate hade skett?
Hur kan man se på telefonen att ett missat samtal inte kopplats fram?
Varför lägger man upp detta på Facebook?
Här luktar det att detta par har varit ouppmärksamma på gate bytet!
Så vitt jag vet var det ytterligare ett par (ett par amerikaner) som missade planet pga. gatebyte.

Själv får jag titt som tätt sms om att det och det numret försökt nå mig. Är nog en tjänst hos mobiloperatören.
 
Ja, och inte endast i gatesystemet (om man kan kalla det för det) utan i allra högsta grad i det allmänna systemet och det ofta. Vad är då definitionen på en "tyst" flygplats?

Tydlig kommunikation som inte kan missförstås är inte danskarnas paradgren, men det är vad de själva valt att definiera sig som. Så det betyder vad danskarna menar att det betyder.

Men såklart jag har aldrig blivit uppringd av SAS. I detta fall kom och gick flygtiden utan att någon kände att de skulle kontrollera varför ingen var redo att boarda. Då kan man ifrågasätta varför det personliga ansvaret inte sträcker sig till att ställa åtminstone en kritisk fråga efter att planet är försenat.
 
Ytterligare en fråga, reste de bara med handbagage annars brukar man ju ropa ut passagerarens namn för att slippa lossa av bagaget.
 
Man har ett ansvar att själv hålla koll på sådana här saker när man är ute och reser. SMS, appar och andra saker är hjälpmedel för att hålla koll, men de är inte ofelbara. SMS har tex inte garanterad leverans. Det kan ta rätt lång tid innan man får dessa även om de oftast kommer fram rätt kvickt. Alla har inte appen, så det är inte heller ett garanterat sätt att få ut info.

Sitter man och väntar på ett flyg, så tycker jag att man ska vara tillräckligt uppmärksam på sin omgivning för att upptäcka att detta händer. Om man inte har förmåga att vara det så kan man sätta ett larm på sin telefon till ca 40 minuter före avgång - då borde det vara lagom för en icke-resvan person att börja kolla upp var gaten är och masa sig dig. (Kanske tillochmed ännu tidigare, berorende på flygplats, men på ARN skulle nog 40 minuter räcka)

Jag håller verkligen inte med. SAS måste insett att risken för missförstånd var enorm här (väldigt likt flightnummer, samma destination, samma gate) och då får man var extra tydlig. Enbart ett utrop är exempelvis inte nog - jag vet inte hur många gånger jag hört GA mumla något i PA:t som inte går att höra.

Jag är inte säker på att allt detta ens sker manuellt. Och även om det är manuellt så kan det ju hända att de flyttar bort en flight och att systemet allokerar denna gate till en annan automatiskt eller att detta sker i ett senare steg (kanske av en annan person!) - så det är inte uppenbart att detta kunde ha skötts bättre.

Det jag inte riktigt förstår är varför flygplatser envisas med att byta gate för vissa flighter. Ibland känns det som att de flyttas runt bara för att.

Det går inte att jämföra att sova med att sitta försjunken i en bok.

Det är korrekt att det är två olika saker som har helt olika funktioner och syften. Däremot kan båda aktiviteterna avbrytas med hjälp av ett larm om man inte är kapabel att titta upp då och då.
 
Din vän borde göra några flygningar via Manila flygplats. Där kan en gate byte ske helt utan utrop, terminalbyte 10 min före boarding och det är 30 min i taxi till terminal 4... Helvetet är ALLTID värre någonannanstans... Manila är jordens r-vh-l när det gäller logistik

Good to know med tanke på att det kommer bli min nya hemmaflygplats. :)
Men jag ser det snarare som en utmaning än ett problem. :D
 
Pa tal om gater, dom ar inte sarskilt bra pa LHR T5 heller. Det har ju hant mer an en gang att de inte skriver ut gaten forrens 20 minuter innan gate closes. Som igar nar jag satt i Galleries First och det blev A1. Tycker det ar konstigt att man inte ska kunna ge ett gatenummer lite tidigare, pa just LHR T5 tar det ju en ganska lang tid, speciellt om man skulle ha lite problem att ga, att ta sig fran ena sidan till den andra.
 
Pa tal om gater, dom ar inte sarskilt bra pa LHR T5 heller. Det har ju hant mer an en gang att de inte skriver ut gaten forrens 20 minuter innan gate closes. Som igar nar jag satt i Galleries First och det blev A1. Tycker det ar konstigt att man inte ska kunna ge ett gatenummer lite tidigare, pa just LHR T5 tar det ju en ganska lang tid, speciellt om man skulle ha lite problem att ga, att ta sig fran ena sidan till den andra.
Jag brukar gå till personalen och fråga när jag är i GF och det inte står någon info på tavlan, de brukar oftast veta. Jag har samma erfarenhet som dig att det är ganska vanligt att info inte visas i tid på tavlorna.
 
Toppen