Några reflektioner på temat efter dagens besök på Kastrup.
Om utrop:
Att CPH skulle vara en tyst flygplats har inte varit min upplevelse tidigare och den synen förstärktes idag. Bara på väg mellan SAS FastTrack och SAS loungen (om för den oinsatte är det ett minimalt avstånd) hörde jag två utrop. Dels var det dags för boarding på en EasyJet-flight och dels var det final call på en SAS-flight. På väg till gate hörde jag fler utrop, både några last call och ett efter namngivna passagerare som saknades.
Om byte av gate:
Jag hade idag D1 (hurra!) som gate. 40 min innan avgång får jag ett SMS med ny gate: D2. Nu har jag börjat vi van, då jag vid de senaste 4 resorna från Kastrup fått D1 eller D2 som planerad gate, men sedan fått den ändrad, oftast till någon längre bort. Så jag börjar bli van och D2 är fortfarande nära.
30 minuter innan avgång får jag nytt SMS om att flighten är 20 minuter sen.
15 minuter innan ordinarie avgång och således en kvart före ny boarding får jag ytterligare ett SMS om ny gate: A7!
Nu blev det plötsligt till att promenera. Fler steg är ju bra, men bättre att veta om det i förväg. I det här läget säger skärmarna på Kastrup fortfarande att ny avgångstid +20 minuter, medan Flightradar säger +30 minuter.
Jag väntar kvar i loungen tio minuter till men går då, trots att det bara står "Go to gate". Precis vid ingången till A-piren påbörjas boarding. Väl ombord vid +20 minuters försening hörs boarding completed och vid +30 minuters försening sker push-back.
Känslan när jag står plattan och solar i kö om att få kliva upp för trappan är: bra information och att det i övrigt var som vilken annan dag som helst i mitt liv som Kastrupresenär.
Hur det upplevdes för två mindre vana resenärer:
När jag kommer ombord och skall sätta mig på min favoritplats 18C sitter det ett äldre par där. Jag ursäktar mig om att 18C är min plats. De hävdar att de har A+B-plats, och jag frågar på vilken rad samtidigt som jag upplyser om att någa B-platser inte finns, så det är nog klokt att läsa på boardingkortet igen. De säger då att de har blivit ombokade, men inte fått någa nya platser. De tycker inte att så noga var man skall sitta "Alla skall ju ändå sitta någonstans." och "när det sker ombokningar då blir det lite rörigt".
De sätter sig på 17A/C istället. Jag upplyser igen om att deras sittplats står på deras boardingkort, då jag vet att flighten även idag är slutsåld och att inga lediga platser fanns i Plus-kabinen.
Damen snäser argt: " Vi har faktiskt blivit ombokade" samtidigt som herren går bak till kabinchefen för att be om ett nytt boardingkort: "Vi har blivit ombokade, men fick inga nya boardingkort. Kan du fixa ett åt oss här?"
Hon ler och säger att hon inte kan det. Hon påpekar att deras boardingkort förmodligen gäller, eftersom de kommit ombord med dem. Han upprepar igen, starkare, att de har blivit ombokade så de kan omöjligt gälla. Kabinchefen tittar då på boardingkorten och noterar att de är på rätt flight och att de skall sitta på rad 5.
Kvinnan upprepar då igen att de minsann blivit ombokade, för de skulle först åkt med planet till Göteborg från D2, men nu hade fått ta det som gick från A7 istället!
Det är inte alltid så lätt det här med byte av gate...