Senaste nytt

Byte av gate, missade flyget

agehall

Medlem
Hm, kan ligga något i det, jag förutsätter kanske ett mer omfattande informationsflöde än vad som är fallet (hade alltså spontant gissat på att gatepersonalen i princip alltid känner till sådan historik, men har egentligen ingen aning).

Hade de tittat i historiken för flighten så stod det säkert, men jag är övertygad om att långt ifrån alla tittar på den.
 

Palazzi

Medlem
I Rom bytte Sterling en gång FLYGPLATS utan att informera...
Alla passagerare satt på Fiumicino o planet kom till Ciampino (eller tvärtom).

Vems fel det var låter jag vara osagt...
Inga utrup på första flygplatsen var det iaf, o de tycktes inte veta något om att planet inte skulle/hade landat där.

En busshuttle senare var vi på en ny flygplats för att stöta på nästa problem. Planet hade bytt flygplats med så kort varsel (var inte en väder-/teknikfråga) att ingen bagagehantering var planerad.
Det fanns inga lediga bagagelastare o av säkerhetsskäl fick inte ombordpersonal befinna sig på plattan.
Efter 5h fick de undantagstillstånd o vi fick se piloter lasta väskor :)

Detta var såklart under en tid då sms-utskick inte var standard...

Vad jag vill säga är att jag inte är fullt övertygad om att flygbolagen alltid sköter denna problematik på bästa sätt.
Kanske lärdomar för båda: resenären borde ha bättre uppsikt (vissa lyckades ju tydligen) men det skulle nog inte skada om flygbolagen/flygplatserna gav tydligare information....
 

TasselT

Medlem
Har ni samma operatör? Hade hon uppgett ett korrekt telefonnummer? Bokat direkt via SAS?
Båda bokade via SAS, vi har Telia båda två. Orsaken till att vi bokade separata biljetter var att hon skulle få ersättning för sin resa, men inte jag.
Enda skillnaden att jag är Eurobonusmedlem, men inte hon.
 

Knucket

Medlem
Åkte till Umeå i morse och fick gateinformation i god tid. Då vi hade teknik fick jag dessutom tre nya avgångstider innan vi till slut kom iväg 45 minuter sena.
 

trekker

Medlem
Jag brukar gå till personalen och fråga när jag är i GF och det inte står någon info på tavlan, de brukar oftast veta. Jag har samma erfarenhet som dig att det är ganska vanligt att info inte visas i tid på tavlorna.
Testade just ditt knep, dom har en preliminary gate men inget sakert. Dessutom sa ar flighten kanske sen, de antydde att de kanske inte kommer visa en gate pa en halvtimme - vilket isafall ar efter "Gate closing" pa boardingkortet. Dom borde ju kunna fixa detta battre eftersom det ar samma sak varje gang.
 

Johanna

Medlem
Det där skulle kunna hända mig. Höll på att hända en gång på väg hem från Aussie. Jag var trött och jag tror dom bytte gate. Väldigt sent tyckte jag det var konstigt att det var så lite folk på plats och att boarding inte påbörjats. Då höll dom på att stänga gaten på andra sidan korridoren på CPH. Jag har aldrig hörlurar på mig. Det här var nog innan sms tid.

Förstår att man blir besviken. Dock är det vanligt att man gärna vill att det ska vara någon annans fel än ens eget när det blir galet. Jobbigt att erkänna att man själv skapat situationen.
 

trekker

Medlem
Testade just ditt knep, dom har en preliminary gate men inget sakert. Dessutom sa ar flighten kanske sen, de antydde att de kanske inte kommer visa en gate pa en halvtimme - vilket isafall ar efter "Gate closing" pa boardingkortet. Dom borde ju kunna fixa detta battre eftersom det ar samma sak varje gang.
Gaten annonserades i slutandan 1 minut efter gate closing tiden pa boarding card, flighten blev sen en halvtimme sen men det annonserades aldrig.
 

olo

Medlem
Några reflektioner på temat efter dagens besök på Kastrup.

Om utrop:
Att CPH skulle vara en tyst flygplats har inte varit min upplevelse tidigare och den synen förstärktes idag. Bara på väg mellan SAS FastTrack och SAS loungen (om för den oinsatte är det ett minimalt avstånd) hörde jag två utrop. Dels var det dags för boarding på en EasyJet-flight och dels var det final call på en SAS-flight. På väg till gate hörde jag fler utrop, både några last call och ett efter namngivna passagerare som saknades.

Om byte av gate:
Jag hade idag D1 (hurra!) som gate. 40 min innan avgång får jag ett SMS med ny gate: D2. Nu har jag börjat vi van, då jag vid de senaste 4 resorna från Kastrup fått D1 eller D2 som planerad gate, men sedan fått den ändrad, oftast till någon längre bort. Så jag börjar bli van och D2 är fortfarande nära.

30 minuter innan avgång får jag nytt SMS om att flighten är 20 minuter sen.
15 minuter innan ordinarie avgång och således en kvart före ny boarding får jag ytterligare ett SMS om ny gate: A7!

Nu blev det plötsligt till att promenera. Fler steg är ju bra, men bättre att veta om det i förväg. I det här läget säger skärmarna på Kastrup fortfarande att ny avgångstid +20 minuter, medan Flightradar säger +30 minuter.

Jag väntar kvar i loungen tio minuter till men går då, trots att det bara står "Go to gate". Precis vid ingången till A-piren påbörjas boarding. Väl ombord vid +20 minuters försening hörs boarding completed och vid +30 minuters försening sker push-back.

Känslan när jag står plattan och solar i kö om att få kliva upp för trappan är: bra information och att det i övrigt var som vilken annan dag som helst i mitt liv som Kastrupresenär.

Hur det upplevdes för två mindre vana resenärer:
När jag kommer ombord och skall sätta mig på min favoritplats 18C sitter det ett äldre par där. Jag ursäktar mig om att 18C är min plats. De hävdar att de har A+B-plats, och jag frågar på vilken rad samtidigt som jag upplyser om att någa B-platser inte finns, så det är nog klokt att läsa på boardingkortet igen. De säger då att de har blivit ombokade, men inte fått någa nya platser. De tycker inte att så noga var man skall sitta "Alla skall ju ändå sitta någonstans." och "när det sker ombokningar då blir det lite rörigt".

De sätter sig på 17A/C istället. Jag upplyser igen om att deras sittplats står på deras boardingkort, då jag vet att flighten även idag är slutsåld och att inga lediga platser fanns i Plus-kabinen.

Damen snäser argt: " Vi har faktiskt blivit ombokade" samtidigt som herren går bak till kabinchefen för att be om ett nytt boardingkort: "Vi har blivit ombokade, men fick inga nya boardingkort. Kan du fixa ett åt oss här?"
Hon ler och säger att hon inte kan det. Hon påpekar att deras boardingkort förmodligen gäller, eftersom de kommit ombord med dem. Han upprepar igen, starkare, att de har blivit ombokade så de kan omöjligt gälla. Kabinchefen tittar då på boardingkorten och noterar att de är på rätt flight och att de skall sitta på rad 5.

Kvinnan upprepar då igen att de minsann blivit ombokade, för de skulle först åkt med planet till Göteborg från D2, men nu hade fått ta det som gick från A7 istället!

Det är inte alltid så lätt det här med byte av gate...
 
Toppen