Senaste nytt

Byte av gate, missade flyget

Det finns de som betalar många tusenlappar extra för att ha stor flexibiltet. Är det då rätt mot dem att andra, genom eget slarv/ouppmärksamhet ska kunna få samma förmåner. Jag tycker inte att det är självklart.

Troligtvis så händer det flera gånger varje dag att personer missar sina flyg, av olika anledningar. Ska alla då ha rätt att bli ombokade? Om inte, vilka ska man då välja? Var drar man gränsen? Till slut riskerar man att hamna i en ohållbar situation där det kan bli ganska godtyckligt vem som får och vem som inte får. Och detta skulle bli ännu mer orättvist
Självfallet är det inte rimligt att alla som missar ett flyg (men checkat in i tid) ska få åka med nästa flyg gratis.

I detta fall har vi inte riktigt tillräckligt med information för att veta exakt vad SAS har gjort för att informera om gatebytet. Men det finns ovanligt starka skäl att det är lätt att blanda ihop flighterna i gaten (samma destination, flygbolag, snarlikt flightnummer, ganska lik avgångstid - speciellt vid gällande försening), och resenären upplever att gatebytet ej informerats om (annat än på tavlor som denne inte sett någon anledning att hålla koll på - något de flesta av oss här på forumet gör rutinmässigt).

Absolut inte. Jag har aldrig hitintills missat ett flyg, men jag har varit nära. Det är helt och hållet mitt fel och jag tänker inte gnälla på KLM (i mitt fall) för att jag var sen.

Håller med om att det i det stora hela är det individens ansvar att ha örnkoll. Själv har jag det, men visst kan det skita sig ordentligt. En gång missade jag och en kollega flyget från CDG till CPH, inte en utan två gånger, samma dag. Ringde från en taxi i en kö-från-helvetet på ringen runt Paris och fick ombokat till nästa flyg. Skönt tänkte vi, men tror ni att kön släppte? Icke utan vi missade även det ombokade flyget. Men företaget vi jobbade på då fixade återigen nya biljetter så hem kom vi även om det var sent på kvällen. Här hade dock inga utrop eller SMS hjälpt.

Visst är Köpenhamn en "silent airport" så tillvida att man inte ropar ut över hela flygplatsen när boarding börjar, däremot gör man det lokalt vid gaten.
Men jag har ofta hört att det varit utkall när gater ändrats, och när passagerare saknas så kallas det alltid över högtalarna så alla på hela flygplatsen kan höra.

Det verkar som en kombination av hörlurar/mobiler och/eller inte uppfatta när ens namn uttalas med dansk accent. Har man ankommit från USA är man rätt mosig också - speciellt om man suttit economy. o_O

Last edited:
Har varit sekunder från att bränna avgångar bara för att man inte klarar av att informera ordentligt.
Fiumicino där man snällt och lydigt satt vid den skyltade Gate'n och började fundera på varför man är helt ensam. Här bytte man Gate utan att ändra något på skyltarna.
Lissabon där man satte igång boarding en bra stund innan det man aviserat

Förvisso har man själv ett ansvar, men i TS fall så kan jag mycket väl förstå att man kan bränna sin flight.
Och detta med SMS-information verkar fungera sisådär. Sist med BA så stämde inte SMS-Informationen speciellt bra med verkligheten.
Satt då och funderade över om man har olika system.

När det gäller SMS vid förseningar och gate-byten så är det en tjänst som du aktivt måste prenumerera på via Billiga flygbiljetter och flygresor – sk och boka flyg - SAS - och endast om du är Eurobonusmedlem.
Är du inte det får du inga SMS så vitt jag vet eftersom man måste godkänna villkoren för tjänsten.

Attachments

• Snap_2016.05.19_08h46m54s_001.jpg
    Snap_2016.05.19_08h46m54s_001.jpg
    71,1 KB · Visningar: 183
Nej:
Visa bifogad bild 52637
Ovanstående är från bokningsdialogen...
Ok, där ser man. Fast, nu blir jag osäker på om detta funkar som det ska.
Jag och min fru reste UME-MUC i höstas via ARN och CPH - men på olika biljetter. Jag är Eurobonusmedlem men inte hon. Jag fick alla SMS om gater och ändringar - hon fick inga SMS alls.
Sedan kan man ju undra hur det fungerar om man bokar sina biljetter via en Resebyrå eller någon annan resesite än SAS ?

Jag kan tycka att gatepersonalen just i detta fall kunde ha finkammat granngaten med tanke på att den låg så nära och att flygnumret var så likt, men sorterar ändå in händelsen under oturliga sammanträffanden, känns inte som något systemfel som bör (eller kan) åtgärdas.

Fast med tanke på hur ofta jag hör utrop på Kastrup känns det som om slutsatsen "tyst flygplats" beror på hörlurar eller sömn ;)

Jag och min fru reste UME-MUC i höstas via ARN och CPH - men på olika biljetter. Jag är Eurobonusmedlem men inte hon. Jag fick alla SMS om gater och ändringar - hon fick inga SMS alls.
Har ni samma operatör? Hade hon uppgett ett korrekt telefonnummer? Bokat direkt via SAS?

Sedan kan man ju undra hur det fungerar om man bokar sina biljetter via en Resebyrå eller någon annan resesite än SAS ?
Bokar man via någon annat outlet än flygbolaget så skulle jag säga att all bets are off. Då får man nog räkna med att man måste titta på informationsskärmarna.

Jag kan tycka att gatepersonalen just i detta fall kunde ha finkammat granngaten med tanke på att den låg så nära och att flygnumret var så likt, men sorterar ändå in händelsen under oturliga sammanträffanden, känns inte som något systemfel som bör (eller kan) åtgärdas.

Fast visste ens gatepersonalen att gaten var flyttad? Det har inte riktigt framgått om de varit i gaten och sedan gått till en annan gate...

Fast visste ens gatepersonalen att gaten var flyttad? Det har inte riktigt framgått om de varit i gaten och sedan gått till en annan gate...

Hm, kan ligga något i det, jag förutsätter kanske ett mer omfattande informationsflöde än vad som är fallet (hade alltså spontant gissat på att gatepersonalen i princip alltid känner till sådan historik, men har egentligen ingen aning).

Toppen