Senaste nytt

BusinessClass.se provar Champagne 9:e Februari 2013

Utmärkt! Tror att Nilsson även provat att göra champange av Absolut + SodaMaster, dock med begränsad framgång.

Det var hemskare än så. Det var alkoholfritt vin och absolut som kolsyrades. Kolsyrad absolut testades också. Det finns ingen anledning att upprepa försöken.

Jag har provat! Väldigt sött och svårt att köra i kolsyremaskinen för det bubblar/skummar något fruktansvärt

Man häller vätskan i en sifon och trycksätter med koldioxid, låter den stå några minuter och utjämnar sedan trycket genom att öppna sifonen ståendes (gärna med en trasa framför munstycket). Alternativt släpper man kolsyreis i en flaska med vätska och trycker i en kork (och riktar i säker riktning).

Kolla på Rotari's hemsida. De har massor med videos om hur man gör och det var precis så enkelt. Killen är visserligen tråkig att lyssna på, men man fattar galoppen.

Det som jag inte kan betona nog, är vikten av att akta vart korken tar vägen. Det sitter ju även lite glas på den, så man vill inte att den så åka mot en person eller en ruta, för då blir det dåligt.

Nu är det en vecka kvar till proviningen och jag håller på med sista förberedelserna.

- Provningen tar cirka 2-3 timmar enligt erfarenhet men kvällen är ju fortfarande ung då. Ska vi uppmuntra alla att ta med egna finflaskor för vidare äventyr? Jag måste hyra in fler champagnekylar och mer is då gissar jag.

- Kommer vi vilja dricka annat än Champagne denna kväll, då måste jag ordna glas för det...

Följande lista har jag kommit fram till att vi behöver - läs gärna igenom och kommentera om jag glömt något!
Visa bifogad bild aladdin.pdf

Nu är det en vecka kvar till proviningen och jag håller på med sista förberedelserna.

- Provningen tar cirka 2-3 timmar enligt erfarenhet men kvällen är ju fortfarande ung då. Ska vi uppmuntra alla att ta med egna finflaskor för vidare äventyr? Jag måste hyra in fler champagnekylar och mer is då gissar jag.

- Kommer vi vilja dricka annat än Champagne denna kväll, då måste jag ordna glas för det...

Följande lista har jag kommit fram till att vi behöver - läs gärna igenom och kommentera om jag glömt något!
Visa bifogad bild 13302

Svårt med matten?
4 Marschaller men tre hållare ;)

Är det bara korken som utgör faran här eller finns det en sabel med?

Man behöver ingen sabel. Jag tog tex en rejäl globalkniv. Dessutom använder man då mer fördel ovansidan av kniven, vilket gör att eggen förs bort från personen som utför det hela och därmed inte utgör någon större fara.

I princip kan man sabrera med vad som helst. Det går att göra med handen också om man har lite snits på det. Det hela bygger bara på att man ska slå till lite lagom hårt under korken. Det är mer snärt än kraft som krävs. Vad man använder är inte så viktigt, men det är ju givetvis enklare att snärta till med en lagom lång sabel som har fin viktfördelning för ändamålet.

Toppen