Senaste nytt

Business till Thailand februari / mars?

Som @Senator redan har skrivit så är inte detta en "svensk kopia" av Flyertalk, vi försöker att vända oss till en större massa än bara de som är väldigt inbitna. När en person inte förstår förkortningarna så blir det väldigt svårt att läsa inläggen.
När förkortningarna dessutom används helt felaktigt blir det ännu svårare att förstå, om man måste förklara sin förkortning i ytterligare ett inlägg så har man inte vunnit något på att förkorta från första början.

Vissa förkortningar är självklart ok att använda sig av, se exempel nedan.
SAS istället för Scandinavian Airlines
KLM istället för Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.

Exmpel på förkortningar som inte bör användas
B A istället för British Airways
AF istället för Air France
L H istället för Lufthansa, eller menar man kanske Longhaul?

Jag håller med om att det är väldigt bra att lära sig förkortnignar och jag tror att många kan de mest vanligt förekommande, det blir dock svårt att läsa när man måste slå upp varannan förkortning.

Hur många på forumet vet vad TATL betyder? Eller var flygplatsen MSP finns?
De som är på forumet dagligen eller har varit på MSP (Minneapolis Saint Paul International Airport) har nog koll på det, men jag skulle gissa att majoriteten inte kan detta.

//Moderator

Att Trans-ATLantic plus TPAC = Trans-PACific kan vara lite knepiga kan jag förstå, MSP, Minneapolis St Paul är väl gränsfall.. ;-)
Men vad jag vill poängtera imho är att se till folk använder rätt förkortningar och med omdöme....
 

palmen

Moderator
Att Trans-ATLantic plus TPAC = Trans-PACific kan vara lite knepiga kan jag förstå, MSP, Minneapolis St Paul är väl gränsfall.. ;-)
Men vad jag vill poängtera imho är att se till folk använder rätt förkortningar och med omdöme....
Problemet är att det ofta blir fel med förkortningar, vet inte hur många ggr som det skrivs CHP i forumet för Köpenhamn och liknande. Alla förstår nog vad som menas men det blir ändå fel.

På 5 års tid har folk inte klarat av att använda rätt förkortningar, varför skulle det helt plötsligt bli så att det börjar fungera nu?

Och som sagt, nya användare som inte förstår förkortningarna lär dessutom ha väldigt svårt att läsa inlägg och riskerar att aldrig komma tillbaka eller inte ens våga ställa frågor.

Vidare diskussion om förkortningar kan tas i följande tråd. Kommer uppdatera första posten där så fort jag får tid.
Användande av förkortningar i forumet | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Blev aldrig nån resa av olika anledningar, ska istället dra iväg några månader. Börjar i Thailand, sen kanske andra ställen i Asien. Men är fortfarande sugen på att åka ner till Thailand business. Datum blir istället Maj / Juni (är det fel årstid för thailand?). Går det att boka en biljett dit utan retur eller hur funkar det? Vet ju inte när jag vill hem. Vet att man måste tänka på visum osv också.
 

trskial

Medlem
Jag kan bara svara på om Maj/Juni är en bra månad i Thailand.

Frun och jag var nere i 16 dagar i Juli/Augusti 2016 och vi var i Bangkok och Pattaya. Inget att klaga över, vi hade mycket bra väder. Visst, en del soldis och höga slöjmoln. Inga regnskurar på två veckor.
 
Jag kan bara svara på om Maj/Juni är en bra månad i Thailand.

Frun och jag var nere i 16 dagar i Juli/Augusti 2016 och vi var i Bangkok och Pattaya. Inget att klaga över, vi hade mycket bra väder. Visst, en del soldis och höga slöjmoln. Inga regnskurar på två veckor.

Ok tack för info. Vill egentligen varken att det ska vara steeekhett men inte heller konstant regn ;)
 

trskial

Medlem
Då ska du resa till östkusten tycker jag under svenska sommaren. Juni till Augusti från Bangkok ner till Pattaya.

Jag har varit på östkusten i Mars 2016 och det var tooookvarmt då. Att vara i Bangkok och Pattaya i två veckor slutet på Juli och fram in i Augusti var fantastiskt :)
 
Toppen