Senaste nytt

[Business Class] Rangoon (Myanmar) - Nordamerika ~$500 enkel (Flera bolag)

Ok.. Om jag följer er så alla konsument ska ha stenkoll på flygbolagsprissättning och ska dessutom undvika boka de resorna med bästa pris. Även om kunden vågar boka en sånn passa-på-pris resa och får den bekräftad, så har resebyrån två hela månader på sig för att helt plötsligt och omeddelbart avboka resan. Kunden ska sen vänta tre hela månader för att få sina pengar tillbaka.

Jodå... Känns helt rätt.

Ok.. Om jag följer er så alla konsument ska ha stenkoll på flygbolagsprissättning och ska dessutom undvika boka de resorna med bästa pris. Även om kunden vågar boka en sånn passa-på-pris resa och får den bekräftad, så har resebyrån två hela månader på sig för att helt plötsligt och omeddelbart avboka resan. Kunden ska sen vänta tre hela månader för att få sina pengar tillbaka.

Jodå... Känns helt rätt.

Ja det är väl så lagen fungerar, "man borde ha insett" att det var ett fel pris, sen finns det såklart personer som inte har en aning om att betala 2000 för att flyga i business "runt halva jorden" är ett felaktigt pris. De personerna har jag dock svårt att se att de skulle boka en sådan biljett över huvud taget eller ens komma på tanken att boka i business class.
Personligen tycker jag inte det är rimligt att man ska behöva vänta 3 månader på att få tillbaka pengarna efter att resan avbokats, om den avbokas pga att resebolaget har gjort fel borde pengarna finnas mer eller mindre nästa dag på kontot.

Ingen har väl sagt att man ska undvika att boka resa med bästa pris, däremot ett pris som helt uppenbart är fel är en chansning att boka. Ibland fungerar det och ibland inte.

Jag är ingen jurist, och kan heller inte påstå att jag känner väl till varken Sveriges eller några andra länders lagstiftning. Men så jag har förstått det finns det flera precedensfall i USA där folk har köpt biljett för det man kan argumentera är en 'orimligt' låg pris, fått dessa biljetter avbokade av flygbolaget och sedan har rätten bestämd att resenären har rätt till ersättning och att det var fel av flygbolaget att avboka biljetten. Detta vill i praxis säga att man har visst rättsligt skydd ifall man har bokat en 'mistake fare' med USA som antingen destination eller avresepunkt. Undantagsfallet från detta som jag kommer ihåg i farten är när UA hade USA-HKG i förstaklass för 4 miles + skatter, där alla biljetter blev avbokade utan efterföljd.

Det som händer i USA är att advokater, som jobbar enligt modellen att dom får en stor del av utdömt skadestånd och ingenting vid förlust i domstol, civilrättsligt stämmer flygbolag eller resebyråer å en konsuments vägnar för avtalsbrott. Konsumentskyddet i USA är mycket svagare än i Europa i allmänhet och domstolarna hanterar därför fallen som ett isolerat avtalsbrott två parter emellan.
För att stämma i Sverige måste man vara beredd på att betala motpartens alla rättegångskostnader vid en förlust - därför händer det i stort sett aldrig att vanliga konsumenter gör det. Istället är det KO som driver juridiskt intressanta fall till domstol där det enskilda fallet kanske inte är superintressant men där man vill ha ett prejudikat för kommande fall. Eftersom alla prejudikat så tydligt pekar mot "insett eller borde ha insett" när det gäller orimliga priser på en vara så drivs inga såna fall längre och det är mycket svårt att få rätt som konsument.
Observera dock skillnaden på ett orimligt pris och ett bra pris. En rabatt på 20% mot ordinarie pris (kostar 20k istället för 25k) är ett bra pris, utan risker vid bokning. Ett pris på 20% mot ordinarie pris (kostar 5k istället för 25k) kan anses orimligt, med risker vid bokning.

Last edited:
Lyckades med att höja ersättningen till 3000kr.

Tycker fortfarande att det borde inte vara möjligt att avboka en biljett två månader efter den har blivit utfärdad.

Toppen