Senaste nytt

[Business Class] Rangoon (Myanmar) - Nordamerika ~$500 enkel (Flera bolag)

Alx

Medlem
Vad har de för egentliga rättigheter att avboka en resa så lång tid efter att en bokningsbekräftelse skickats och flygbolaget har innehållit pengarna? Och i så fall vad har de för ansvar att täcka även de följdkostnader DERAS fel orsakat resenären i form av eventuella hotellbokningar och anslutningsflyg?

De har ju haft all rimlig tid på sig att kontakta de personer som bokat om de hade ansett att något var fel!

Det minsta man borde kunna förvänta sig är ju att de åtminstone återkommer snarast i det fall de anser att priserna har blivit fel. Om så inte sker inom en rimlig tid (snarast efter bokning) borde ju deras rätt att "ångra" och vilja återkalla sitt misstag kunna anses vara förbrukat. Någon som vet hur rättsläget faktiskt ser ut?
 

Concorde

Founding Member
Är ingen jurist, men man har ju ingått ett avtal där pris fastställts. En part kan inte godtyckligt avbryta, vilket dom ju gör. Du kan hota med rättsliga åtgärder där det i så fall blir utställarens plikt att bevisa att avtalet är orimligt.

Vill minnas att vid en tidigare så pass uppenbar mistake fare vann flygbolaget caset mot flera PAX som gick till rätten.
BA försökte fula sig en gång när jag köpt en biljett som såg lite för bra ut för att vara sann (7600 T/R i Club till JFK) men dom var så fräcka att dom försökte dra pengar från kortet utan att ens fråga. Banken ringde mig och frågade vad som pågick! Fick ringa till BA och där skulle dom såklart "göra om biljetten för att priset inte stämmer". Högst oetiskt och illegalt, jag var inte nådig mot agenten och fick tala med supervisor som ganska snabbt insåg hur illa dom skött det och att "självklart kommer vi hedra biljetten"...

Mao. kan vara värt ett försök.
 

463829

Medlem
Är ingen jurist, men man har ju ingått ett avtal där pris fastställts. En part kan inte godtyckligt avbryta, vilket dom ju gör.

Det kan jag nog garantera dig att dom kan. Borde rimligtvis finnas med i avtalet som reglerar "felaktiga priser" osv. Men att det tagit så länge som det verkar att boka av biljetterna, det verkar konstigt.
 

palmen

Moderator
FInns ju något som heter "man borde ha insett att priset var fel" och säljaren kan då häva det i efterhand.
Att de dock inte hävt köpet i anknytning till att det gjordes utan det nu ahr gått flera månader så vet jag inte vad praxis är. Kan ju personligen tycka att om de har så dåliga rutiner att de själva inte upptäcker detta inom rimlig tid så får de stå sitt kast.

Det är väl också lite som det sagts innan, bokar man en uppenbar misstake fare får man ta med i riskbedömningen när man bokar anslutande resor att det kanske inte blir av. Man har ju bokat något som man vet uppenbart är helt fel n är man kan flyga flertalet sträckor i C för 1000 kronor eller vad det kostade.

En misstake fare LHR-JFK på ca 7000 kronor behöver ju inte vara ett misstag, de sålde ju biljetter till Seoul för 777£ eller vad det var. Då kan inte BA hävda att det var ett uppenbart fel, hade den däremot kostat 700 kronor så hade det varit "uppenbart" att det var fel.
Det var så jag fick lära mig under en grundkurs i juridik på högskolan, finns tydligen prejudicerande domar på det också om jag kommer ihåg rätt där någon tagit det till domstol (minnet kan dock svika mig på detaljerna i och med att det är ca 10 år sedan).
 

Paby

Medlem
Det finns inte.

Det finns. Om köparen är i ond tro, d.v.s. i lagens mening "insett eller borde ha insett" att priset är felaktigt, så har säljaren rätt att häva avtalet utan skyldigheter till kompensation - även efter den punkt när ett bindande avtal kan anses ha upprättats (t.ex. en orderbekräftelse från en webhandlare).

Just flygresor kan dock vara en juridiskt komplicerad historia, inte minst med nätresebyråerna inblandade som kan göra fulfill av köpen i juridiska bolag utanför Sveriges gränser.
 
Last edited:
Toppen