Det som händer i USA är att advokater, som jobbar enligt modellen att dom får en stor del av utdömt skadestånd och ingenting vid förlust i domstol, civilrättsligt stämmer flygbolag eller resebyråer å en konsuments vägnar för avtalsbrott. Konsumentskyddet i USA är mycket svagare än i Europa i allmänhet och domstolarna hanterar därför fallen som ett isolerat avtalsbrott två parter emellan.
För att stämma i Sverige måste man vara beredd på att betala motpartens alla rättegångskostnader vid en förlust - därför händer det i stort sett aldrig att vanliga konsumenter gör det. Istället är det KO som driver juridiskt intressanta fall till domstol där det enskilda fallet kanske inte är superintressant men där man vill ha ett prejudikat för kommande fall. Eftersom alla prejudikat så tydligt pekar mot "insett eller borde ha insett" när det gäller orimliga priser på en vara så drivs inga såna fall längre och det är mycket svårt att få rätt som konsument.
Observera dock skillnaden på ett orimligt pris och ett bra pris. En rabatt på 20% mot ordinarie pris (kostar 20k istället för 25k) är ett bra pris, utan risker vid bokning. Ett pris på 20% mot ordinarie pris (kostar 5k istället för 25k) kan anses orimligt, med risker vid bokning.