Senaste nytt

[Business class] København/Billund-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, fra 12.100 DKK inkl. skatter

Hej, skriver angående det som diskuterades här: Getting started | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Är alltså på jakt efter biljett CPH-MIA (alternativt HNL om svårt med routing till MIA med United) i slutet av augusti. Vill helst flyga United så långt som möjligt med tanke på 200% till EB. Skulle även önska stopover i NYC på hemvägen, ca 1 vecka. Får man dessutom till det med routing IAD-NYC antingen ut, hem eller båda så vore det ännu bättre (tack Dr. Miles för detta tips)!

Jag har försökt få till routing enligt ovan på ITA Matrix men lyckas inte, får helt enkelt erkänna att jag har väldigt mycket att lära..

Någon som har tips på hur jag ska göra? Eller som lyckas med hitta ett bra pris?

Tack på förhand!
Om du vill flyga med United så mycket det går (för 200% poäng till SAS EuroBonus) och vill ha stopover (eller som destination) i Miami, tror jag att du måste ha Miami som destination. Vilket innebär att priset går upp till ca 9.200 DKK inkl. skatter med stopover i New York istället för ett pris till New York med stopover i Miami kostar runt 7.200 DKK inkl. skatter (dock flygning över Atlanten blir Lufthansa eller SWISS minst en riktning).

Även om du väljer t ex Hawaii eller Los Angeles, San Francisco, kan du inte flyga via Miami med United fare.

Et eksempel:
Skærmbillede 2015-01-05 kl. 23.34.42.png

Jeg forstår dog ikke hvorfor "Fare 1"koster 3.014 og ikke 2.014...

Hej, skriver angående det som diskuterades här: Getting started | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Är alltså på jakt efter biljett CPH-MIA (alternativt HNL om svårt med routing till MIA med United) i slutet av augusti. Vill helst flyga United så långt som möjligt med tanke på 200% till EB. Skulle även önska stopover i NYC på hemvägen, ca 1 vecka. Får man dessutom till det med routing IAD-NYC antingen ut, hem eller båda så vore det ännu bättre (tack Dr. Miles för detta tips)!

Jag har försökt få till routing enligt ovan på ITA Matrix men lyckas inte, får helt enkelt erkänna att jag har väldigt mycket att lära..

Någon som har tips på hur jag ska göra? Eller som lyckas med hitta ett bra pris?

Tack på förhand!

På United prissätts resan (med stopover) till 11 405 SEK. Det går att få UA bägge vägarna över Atlanten: CPH-(SN)-BRU-(UA)-EWR-(UA)-MIA MIA-(UA)-EWR-(UA)-HAM-(SK)CPH, dock är det riktigt dålig tillgänglighet på P-klass från EWR till Europa under September.

En annan fråga: det finns många alternativ över Atlanten med SN (Brussels Airlines). Vad blir intjäningen till EB där? SN har ju inte ens P-klass, så det blir definitivt översättning från UA P-klass. Dessutom har SN 200% på all business (inklusive Z). Någon som vet?

Nu har jag tänkt en stund till på frågan från @Ormen.

Jag hittar inget sätt att routa via Miami, man måste ha det som destination, och då drar priset iväg. En lösning kan vara att boka denna resa enbart till NYC (ev. med spännande routing för att maximera intjäningen). Sedan tar man och bokar en ny resa CPH-MIA. Hos BA kostar den 4300 SEK i economy. Det blir nästan kostnadsneutralt jämfört med att boka NYC och MIA på samma resa (och så får man två semestrar).

Om det går lika bra att ha Honolulu som destination så kan man få det, med stopover i NYC, för 13 899 SEK. Det blir betydligt mer flyg för pengarna jämfört med Miami-alternativet.
CPH-(LH)-FRA-(UA)-SFO-(UA)-HNL 600+11400+4800 p
HNL-(UA)-LAX-(UA)-EWR 5120+4920 p
EWR-(UA)-BRU-(SN)-CPH 7380 + 600(?) p

Totalt 35 820 poäng per person om jag räknar rätt. (om du inte lyckas bli EBG på en sådan resa gör du något allvarligt fel).

Se där, två bra förslag för en sommarsemester!

Nu har jag tänkt en stund till på frågan från @Ormen.

Jag hittar inget sätt att routa via Miami, man måste ha det som destination, och då drar priset iväg. En lösning kan vara att boka denna resa enbart till NYC (ev. med spännande routing för att maximera intjäningen). Sedan tar man och bokar en ny resa CPH-MIA. Hos BA kostar den 4300 SEK i economy. Det blir nästan kostnadsneutralt jämfört med att boka NYC och MIA på samma resa (och så får man två semestrar).

Om det går lika bra att ha Honolulu som destination så kan man få det, med stopover i NYC, för 13 899 SEK. Det blir betydligt mer flyg för pengarna jämfört med Miami-alternativet.
CPH-(LH)-FRA-(UA)-SFO-(UA)-HNL 600+11400+4800 p
HNL-(UA)-LAX-(UA)-EWR 5120+4920 p
EWR-(UA)-BRU-(SN)-CPH 7380 + 600(?) p

Totalt 35 820 poäng per person om jag räknar rätt. (om du inte lyckas bli EBG på en sådan resa gör du något allvarligt fel).

Se där, två bra förslag för en sommarsemester!
Der kan optimeres yderligere ved at booke UA eller LH codeshare på SAS-metal på segmenterne i Europa. Playing with fire? @agehall :p

Hvis man kigger i EuroBonus tabellen for Brussels Airlines ses det at P slet ikke findes, så der skal man nok være varsom... (Forhåbentlig en manglende opdatering fra da JV blev skabt).

Bokas inte UA codeshare på SAS som minus?
Det har jeg svært ved at tro, jeg mener @obs har booket og rejst på en København-Nordamerika i P hvor han sad i SAS Plus?

Nærmere eftersyn viser dog at det ikke er nødvendigt med codeshare:
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL WITHIN AREA 2
THEN THAT TRAVEL MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY LH FLIGHT OPERATED BY LH
...
ANY UA FLIGHT OPERATED BY SK
ANY SK FLIGHT OPERATED BY SK
ANY UA FLIGHT OPERATED BY 4U
ANY SN FLIGHT OPERATED BY BE
ANY UA FLIGHT.
Det er dog muligt at booke som codeshare hvis det findes.

Ved at, om muligt, flyve med SAS i Europa tjener man 900 x 2 ekstra point til EuroBonus i forhold til at flyve med Lufthansa-gruppen.

Toppen