Senaste nytt

Budgetvänligt boende i Tokyo?

mha321

Medlem
Ja närmare absolut, men tänkte att det inte såg lika smidigt ut (flera byten osv) som till Shinjuku. Men som sagt, kollade bara snabbt på maps så det kanske är möjligt att jag har fel!

Jo jag vet, så tänker jag också - men inte sambon efter en 13h-flight. :)

Jag skulle också generellt rekommendera tåget. Men ett annat alternativ jämfört med taxi pal bara en limousine bus. De stannar direkt utanför rätt många hotell tex. Betydligt långsammare än tåget men om sambon vill undvika att behöva ta sig genom stationer osv.
 

J1981

Medlem
Lite tips:

1.
Semi/liten dubbelsäng = 120cm
Dubbelsäng = 140cm
Så ni inte blir förvånade.
Jag skulle föreslå Akasaka-mitsuke området nära tunnelbanestationen. Väldigt centralt i Tokyo. 10 min att ta sig till Shinjuku, shibuya, ginza, tokyo station. Mycket restauranger i området.
Best Western Hotel Fino Tokyo Akasaka kanske kan vara ett alternativ. Finns även billigare APA hotell i krokarna.

2.
Från nrt finns ett par alternativ.
NEX är dyrare (3000yen), och vill man ta sig till Tokyo station är Tokyo Shuttle Bus (https://tyo-nrt.com/en) smidigt och kostar typ 1300yen och tar inte många minuter längre. Därifrån kan man ta en taxi till hotellet eller om man vill slåss på tbanan (rekommenderas ej).
Ett annat alternativ är om man bor vid något hotell i närheten av hotel där "narita airport limousine bus" (https://webservice.limousinebus.co.jp/web/en/) stannar. Kostar ungefär lika mycket som NEX, men tar mycket längre tid. Dock tycker jag den resan in till stan är riktigt cool, och är en av mina starka minnen från första tokyoresa. Samt att man kan komma väldigt nära sitt hotel.

3.
Just nu har Tokyo slut på Pasmo/Sucia "IC cards" som är deras tunnelbanekort/kontantbetalkort (man laddar med pengar för tbanan,samt att man kan betala på många ställen som convenience stores mm).
Dom har slutat säljas med turistversion av det kortet (welcome to japan suica) finns fortfarande att köpa på narita/haneda.Så slipper ni köpa enkelbiljetter för varje resa.
 
Last edited:
Är de digitala korten också slut? Fanns i Wallet i somras, åtminstone.


How to add a new Suica, PASMO, or ICOCA card on your iPhone or Apple Watch

To add a card:
iPhone: Open the Wallet app and tap the Add button Add button.
Apple Watch: On your iPhone, open the Apple Watch app and tap the My Watch tab. Then scroll down, tap Wallet & Apple Pay, and tap Add Card.
Tap Transit Card.
Choose the card that you want to add.
Tap Continue.
Choose an amount to put on the card and tap Add.
Follow the steps on the screen to confirm your purchase and add your Suica, PASMO, or ICOCA card.

Man kan inte fylla på SUICA med VISA, men det går bra med Mastercard (inkl Curve). Det här funkade verkligen supersmidigt för oss i Juni.
 

Hachans

Medlem

How to add a new Suica, PASMO, or ICOCA card on your iPhone or Apple Watch

To add a card:
iPhone: Open the Wallet app and tap the Add button Add button.
Apple Watch: On your iPhone, open the Apple Watch app and tap the My Watch tab. Then scroll down, tap Wallet & Apple Pay, and tap Add Card.
Tap Transit Card.
Choose the card that you want to add.
Tap Continue.
Choose an amount to put on the card and tap Add.
Follow the steps on the screen to confirm your purchase and add your Suica, PASMO, or ICOCA card.

Man kan inte fylla på SUICA med VISA, men det går bra med Mastercard (inkl Curve). Det här funkade verkligen supersmidigt för oss i Juni.

Jodå, VISA fungerar alldeles utmärkt. Sambon fyllde på med sitt Nordeakort som är visa. Därmed inte sagt att det inte skulle vara problem med några Visakort, men det är inte omöjligt alls.
 
Jodå, VISA fungerar alldeles utmärkt. Sambon fyllde på med sitt Nordeakort som är visa. Därmed inte sagt att det inte skulle vara problem med några Visakort, men det är inte omöjligt alls.

Revolut Visa fungerade inte för mig.

Men, man kan fixa det här i Sverige innan man åker. Skapa ett Suica och fyll på en liten summa. Jag skulle definitivt säga att det är värt att skaffa ett nytt kort om inte har något som fungerar.
 

Hachans

Medlem
Revolut Visa fungerade inte för mig.

Men, man kan fixa det här i Sverige innan man åker. Skapa ett Suica och fyll på en liten summa. Jag skulle definitivt säga att det är värt att skaffa ett nytt kort om inte har något som fungerar.

Nej, men det är nog mer så att det är vissa kortutgivare som har problem, inte hela Visa-systemet.

Men alla kör väl ändå Amex här inne och det verkar fungera nästan överallt i Japan numera!
 
Toppen