Senaste nytt

Brussels Airlines flyttar från Bromma till Arlanda i oktober 2023

mha321

Medlem
Precis - det var så jag tänkte. Antalet flyg mellan Stockholm (båda flygplasterna) och Bryssel blir totalt sett färre när Brussels flyttar till Arlanda och med färre avgångar blir konkurrensen mindre på sträckan Stockholm - Bryssel.
Antal flyg ja, men det är inte omöjligt att antal stolar blir ungefär samma i och med potentiellt större plan?
 

SK989

Medlem
Antal flyg ja, men det är inte omöjligt att antal stolar blir ungefär samma i och med potentiellt större plan?
Få saker är omöjliga :) Men SAS morgonavgång, som de drar in, flygs med 320 neo. Det blir svårt för Brussels att täcka upp det. D.v.s. det kommer att bli klart färre stolar på den populäraste tiden att flyga till Bryssel från Stockholm och det brukar rendera högre priser.
 
Last edited:

Jannes

Medlem
För tillfället är det ingen equipment change planerad, samma A319 mellan ARN-BRU som BMA-BRU när jag kollade ett par stickprov i slutet av året.
Tror Brussels försöker kanske få bättre kabinfaktor och hoppas att de som tidigare flygit med dem kommer fortsätta + få in lite matartrafik.
 

Hachans

Medlem
Är det orimligt att tänka sig att BRA öppnar en linje från bma som resultat av det här?

Det är ju i första hand point to point trafiken som tar stryk av flytten (som tidigare nämnts så får ju de flesta som ska med byte ut det bättre på Arlanda eftetsom sas och Brussels båda är star och det säkert kommer vara genomgående biljetter osv). Och point to point från Bromma är ju det som BRA är bäst på...

Det tar såklart en stund innan man kommer dit men om underlaget finns så borde det ju bara något intressant för dem.

Det beror ju på varför Brussels lägger ner linjerna. Om man har för låg beläggning så är det kanske inte så sannolikt att BRA lyckas bättre.
 
Toppen