Senaste nytt

Brussels Airlines flyttar från Bromma till Arlanda i oktober 2023

Precis - det var så jag tänkte. Antalet flyg mellan Stockholm (båda flygplasterna) och Bryssel blir totalt sett färre när Brussels flyttar till Arlanda och med färre avgångar blir konkurrensen mindre på sträckan Stockholm - Bryssel.
Antal flyg ja, men det är inte omöjligt att antal stolar blir ungefär samma i och med potentiellt större plan?
 
Antal flyg ja, men det är inte omöjligt att antal stolar blir ungefär samma i och med potentiellt större plan?
Få saker är omöjliga :) Men SAS morgonavgång, som de drar in, flygs med 320 neo. Det blir svårt för Brussels att täcka upp det. D.v.s. det kommer att bli klart färre stolar på den populäraste tiden att flyga till Bryssel från Stockholm och det brukar rendera högre priser.
 
Last edited:
För tillfället är det ingen equipment change planerad, samma A319 mellan ARN-BRU som BMA-BRU när jag kollade ett par stickprov i slutet av året.
Tror Brussels försöker kanske få bättre kabinfaktor och hoppas att de som tidigare flygit med dem kommer fortsätta + få in lite matartrafik.
 
Är det orimligt att tänka sig att BRA öppnar en linje från bma som resultat av det här?

Det är ju i första hand point to point trafiken som tar stryk av flytten (som tidigare nämnts så får ju de flesta som ska med byte ut det bättre på Arlanda eftetsom sas och Brussels båda är star och det säkert kommer vara genomgående biljetter osv). Och point to point från Bromma är ju det som BRA är bäst på...

Det tar såklart en stund innan man kommer dit men om underlaget finns så borde det ju bara något intressant för dem.

Det beror ju på varför Brussels lägger ner linjerna. Om man har för låg beläggning så är det kanske inte så sannolikt att BRA lyckas bättre.
 
Som redan noterats i tråden så synes SAS minska på sina avgångar från Stockholm till Bryssel när Brussels flyttar sin trafik till Arlanda. Den minskade konkurrensen kan nog leda till såväl högre priser och färre avgångar på totalen, så jag har lite svårt att förstå hurraropen. (Om man vill att Bromma ska läggas ned förstår jag dock hurraropen även om jag inte håller med).

Nu verkar SAS vara nere på en eftermidddagsrotation från ARN och SN kör 2-3 rotationer :(
 
Flög den där rutten hyggligt mycket 2008-2012 när jag jobbade i Bryssel, som tidigare nämnts i denna tråd. Såsom morgontrött föredrog jag alltid kvällsflyg när tider (och priser) passade, men ibland fick det bli "fakirflyg" i riktningen STO - BRU. Då har jag för mig att SK och SN båda gick i tidsspannet 06:50-07:05, med små variationer under åren, vilket kändes väldigt tidigt för mig. :) Nu är det 06:30 på ARN för SN och 06:00 för SK, för att ha nöjet att byta på CPH. :eek: "Fler poäng/fler segment" kan vara ett bra argument ibland, men inte när det kostar morgonsömn en arbetsdag. Tur att jag inte jobbar där längre... Jag har i.o.f.s. hört påståenden från folk som fortfarande jobbar där nere att antalet svenskar (och förmodligen övriga nordbor) på EU-jobb har minskat något under åren, så förmodligen finns det lite mindre resenärsunderlag än förr.
 
Flög den där rutten hyggligt mycket 2008-2012 när jag jobbade i Bryssel, som tidigare nämnts i denna tråd. Såsom morgontrött föredrog jag alltid kvällsflyg när tider (och priser) passade, men ibland fick det bli "fakirflyg" i riktningen STO - BRU. Då har jag för mig att SK och SN båda gick i tidsspannet 06:50-07:05, med små variationer under åren, vilket kändes väldigt tidigt för mig. :) Nu är det 06:30 på ARN för SN och 06:00 för SK, för att ha nöjet att byta på CPH. :eek: "Fler poäng/fler segment" kan vara ett bra argument ibland, men inte när det kostar morgonsömn en arbetsdag. Tur att jag inte jobbar där längre... Jag har i.o.f.s. hört påståenden från folk som fortfarande jobbar där nere att antalet svenskar (och förmodligen övriga nordbor) på EU-jobb har minskat något under åren, så förmodligen finns det lite mindre resenärsunderlag än förr.
Jag tror nog resenadeunderlaget är i stort detsamma, många resor är ju p.g.a. möten i Bryssel som svenskar alltjämt åker till. Men visst har det blivit snålt med bara ett direktflyg med SAS från Stockholm. Senaste rundan till Bryssel för min del blev via Oslo på ditvägen (avgång vid åttatiden på morgonen, ankomst vid tolvtiden) och hemresan blev via Köpenhamn, det gick då att flyga kl. 20.30 från Bryssel - enda direktflyget med SAS går strax före kl. 19 o det hinner jag sällan med.

Jag hade förstås kunnat flyga direkt med Brussels Airlines både dit och hem på tider som passade utmärkt men jag vill ju hellre ha poängen till Eurobonus än till Miles&More... Så man kan konstatera att SAS får min arbetsgivares pengar ändå trots färre direktflyg.
 
Toppen