Senaste nytt

Brussels Airlines flyttar från Bromma till Arlanda i oktober 2023

Bra för oss som bor ute i landet och behöver byta på Arlanda. Mer än SAS att välja på till direkt till Bryssel och bättre tillgång till Brussel Airlines Afrikatrafik mm. Ofta fullt på SAS-flygningarna - särskilt nu under EU-ordförandeskapet där alla möten ligger på Arlanda.
Fast du har väl även en linje till BMA? :)

Som redan noterats i tråden så synes SAS minska på sina avgångar från Stockholm till Bryssel när Brussels flyttar sin trafik till Arlanda. Den minskade konkurrensen kan nog leda till såväl högre priser och färre avgångar på totalen, så jag har lite svårt att förstå hurraropen. (Om man vill att Bromma ska läggas ned förstår jag dock hurraropen även om jag inte håller med).

Som redan noterats i tråden så synes SAS minska på sina avgångar från Stockholm till Bryssel när Brussels flyttar sin trafik till Arlanda. Den minskade konkurrensen kan nog leda till såväl högre priser och färre avgångar på totalen, så jag har lite svårt att förstå hurraropen. (Om man vill att Bromma ska läggas ned förstår jag dock hurraropen även om jag inte håller med).
-1 SAS och +3 Brussels blir väl fortfarande minst +2 i konkurrens?

Det blir relevant när resenärer från BMA flyttar till Arlanda. Kapaciteten från STO minskar ändå med -1 SAS.
Precis - det var så jag tänkte. Antalet flyg mellan Stockholm (båda flygplasterna) och Bryssel blir totalt sett färre när Brussels flyttar till Arlanda och med färre avgångar blir konkurrensen mindre på sträckan Stockholm - Bryssel.

Är det orimligt att tänka sig att BRA öppnar en linje från bma som resultat av det här?

Det är ju i första hand point to point trafiken som tar stryk av flytten (som tidigare nämnts så får ju de flesta som ska med byte ut det bättre på Arlanda eftetsom sas och Brussels båda är star och det säkert kommer vara genomgående biljetter osv). Och point to point från Bromma är ju det som BRA är bäst på...

Det tar såklart en stund innan man kommer dit men om underlaget finns så borde det ju bara något intressant för dem.

Toppen