Senaste nytt

Brussels Airlines flyttar från Bromma till Arlanda i oktober 2023

Jannes

Medlem
Detta landade i min inbox i morse.

1686562830827.png


Undrar över orsaken och hur mycket detta slår på BMA. Tror dock många EU-arbetare kommer vara lite sura över detta.
 

Tomas E

Medlem
Nu är det många år sedan jag flög STO-BRU regelbundet, men Bromma har alltid varit väldigt smidigt att flyga från med SN. Särskilt de gånger det fick bli "fakiren" satte jag (som morgontrött) stort värde på att både ha kortare transport och att bara behöva vara på plats tätt inpå, även med incheckat bagage.

Tja, för SN:s del så får de troligen codeshare-möjlighet med SAS, men de förlorar mycket av sin USP för point-to-point-trafiken STO-BRU. Svårt att säga om den ena eller den andra faktorn kommer att dominera. Är det LH-gruppen som vill slippa hantera två flygplatser i Stockholmsområdet måntro? I London flyger de på både LHR och LCY, men det är ju å andra sidan en mycket större marknad. Eller är det Swedavia som övertygat dem om att flytta, som en del av sin inställning att det enda som spelar någon roll för flygtrafiken i Stockholmsområdet är att ARN kommer närmare CPH i trafikvolym?

Ser att utrikestrafiken stod för 13,5% (drygt 150 000 passagerare) av den totala trafiken på Bromma under 2022, där BRU-trafiken lär utgöra huvuddelen vid sidan av enstaka HEL-flighter och privatflyg. Så det blir ett avbräck för volymen på BMA, som ännu lite mer blir BRA:s flygplats. Miljöpartisterna tar kanske fram tårtan igen? ;)

Nåväl, Finnair kommer ju tillbaka till Bromma från samma datum (29 okt) så det kommer fortsatt att finnas två utrikeslinjer från BMA, om än båda till HEL.
 

fcx

Medlem
Mycket märkligt. Flyttar man till ARN så måste man konkurrera med SAS och Ryan (och kanske Norwegian om de kommer igång). På BMA får man ha monopol och kan ta ut lite extra betalt för det.
 

SK989

Medlem
Den enda vettiga förklaring jag kan hitta för att Brussels Airlines beslut att sluta flyga från Bromma är de vill utöka trafiken till Stockholm på tider som Bromma inte är öppet. Brommas öppettider för flygtrafik är:

Måndag - fredag 07.00–22.00, lördag kl. 09.00–17.00 och söndag kl. 12.00–22.00.

Det är ju tänkbart att Brussels Airlines vill ha en tidigare avgång på lördagar än idag (tidtabellsavgångstid kl. 08.55) och en kvällsankomst på lördagar respektive en avgång på söndag morgnar. Något annat skäl har jag svårt att tänka mig till flytten. Sen vet man ju inte vad SAS har för planer - kanske slutar SAS flyga mellan Stockholm och Bryssel för att istället ha codeshare med Brussels?
 

tidyverse

Medlem
Förra sommaren valde jag Belgien som semesterdestination mycket på grund av direktlinjen from Bromma. Arlanda kändes inte så lockande p.g.a. kaoset som rådde. Så utrikeslinjer från Bromma är något som uppskattas lite extra, i alla fall bland några. Men det finns säkert bra anledningar för dem att flytta.
 

ESNZ

Medlem
Bra för oss som bor ute i landet och behöver byta på Arlanda. Mer än SAS att välja på till direkt till Bryssel och bättre tillgång till Brussel Airlines Afrikatrafik mm. Ofta fullt på SAS-flygningarna - särskilt nu under EU-ordförandeskapet där alla möten ligger på Arlanda.
 
Toppen