Nu är det många år sedan jag flög STO-BRU regelbundet, men Bromma har alltid varit väldigt smidigt att flyga från med SN. Särskilt de gånger det fick bli "fakiren" satte jag (som morgontrött) stort värde på att både ha kortare transport och att bara behöva vara på plats tätt inpå, även med incheckat bagage.
Tja, för SN:s del så får de troligen codeshare-möjlighet med SAS, men de förlorar mycket av sin USP för point-to-point-trafiken STO-BRU. Svårt att säga om den ena eller den andra faktorn kommer att dominera. Är det LH-gruppen som vill slippa hantera två flygplatser i Stockholmsområdet måntro? I London flyger de på både LHR och LCY, men det är ju å andra sidan en mycket större marknad. Eller är det Swedavia som övertygat dem om att flytta, som en del av sin inställning att det enda som spelar någon roll för flygtrafiken i Stockholmsområdet är att ARN kommer närmare CPH i trafikvolym?
Ser att utrikestrafiken stod för 13,5% (drygt 150 000 passagerare) av den totala trafiken på Bromma under 2022, där BRU-trafiken lär utgöra huvuddelen vid sidan av enstaka HEL-flighter och privatflyg. Så det blir ett avbräck för volymen på BMA, som ännu lite mer blir BRA:s flygplats. Miljöpartisterna tar kanske fram tårtan igen?
Nåväl, Finnair kommer ju tillbaka till Bromma från samma datum (29 okt) så det kommer fortsatt att finnas två utrikeslinjer från BMA, om än båda till HEL.
De nya flygningarna till Stockholm-Bromma flygplats innefattar elva nya veckofrekvenser med 72-sitsiga ATR-flygplan och kommer att skötas av Finnairs dotterbolag..
www.realtid.se