Senaste nytt

British Airways Visa

Bamsefar

Medlem
Vet inte om ni vet om det, men de verkar lägga om alla krediter. Jag har en UC bevakning på mitt personnummer (MinUC som det så vackert heter, så jag kan i alla fall reagera om någon tar en UC på mig som jag inte känner till typ) och jag ser på mig att krediten är avslutad och en helt ny med annat nummer lagts upp. Dvs jag har varken misskött mig eller avslutat krediten - men Enter Card verkar ha gjort systemförändring...
 

gdaily

Medlem
Själv får jag ett brev hem med jämna mellanrum med ett flott erbjudande att jag kan få öka min kredit från 50k till 55k, bara jag skyndar mig jättefort och svarar på brevet.

Om jag inte brytt mig om att reagera de första 5 gångerna borde de väl spara in på portot i framtiden?
 
Själv får jag ett brev hem med jämna mellanrum med ett flott erbjudande att jag kan få öka min kredit från 50k till 55k, bara jag skyndar mig jättefort och svarar på brevet.

Om jag inte brytt mig om att reagera de första 5 gångerna borde de väl spara in på portot i framtiden?

Låter som Entercard standard... får såna periodvis på mina Swedbank Mer-kort som ges ut av Entercard. Dom förstår inte tystnad som svar :)
 

Concorde

Founding Member
Vet inte om ni vet om det, men de verkar lägga om alla krediter. Jag har en UC bevakning på mitt personnummer (MinUC som det så vackert heter, så jag kan i alla fall reagera om någon tar en UC på mig som jag inte känner till typ) och jag ser på mig att krediten är avslutad och en helt ny med annat nummer lagts upp. Dvs jag har varken misskött mig eller avslutat krediten - men Enter Card verkar ha gjort systemförändring...

Det är väl olagligt att ta ut en full upplysning utan ditt medgivande? Det påverkar en kreditvärdighet trots allt.
 

Bamsefar

Medlem
Det är väl olagligt att ta ut en full upplysning utan ditt medgivande? Det påverkar en kreditvärdighet trots allt.

Mja - gråzon... OM du menar att man inte får "ta en UC" utan att underrätta vederbörande... Det finns några vägar runt det, dessvärre.

Men i just detta fallet verkar det som om Enter Card alltså ändrat sina interna rutiner och därmed sina interna kreditnummer, och det får de göra utan mitt medgivande. Och då rapporterar dom tydligen mitt kreditkorts kredit på gamla nummret som avslutat och ett nytt - med exakt samma startdatum för övrigt - som öppnat typ...

Jag får en update varje gång någon "tar en UC" eller någon uppgift i min UC uppdateras. Så som i natt då ett kreditbelopp ändrades på ett lån (amortering varje månad ger en sänkt total skuld osv).
 
Du måste väl ha en bra anledning att ta kreditupplysning, men inte måste du be om lov som företag eller? Att vara kund borde väl kunna vara tillräckligt? Men visst, kan tycka att det är lite konstigt att inte ge någon information om att man tar kreditupplysning igen.
 
Det ska finnas ett legitimt behov av att göra kreditupplysningen, men man behöver inte be om lov. Däremot är det sedan 1:a januari 2011 lag på att det alltid ska skickas en kreditupplysningskopia till den som upplysningen görs på. Förr var det frivilligt att skicka kopian. Så om någon gör en kreditupplysning på dig nu så kommer du att få ett brev om det.

Här är lagtexten: Kreditupplysningslag (1973:1173)

Jag blir lite nyfiken på det Bamsefar skriver om vägar runt det hela. Care to elaborate?
 
Toppen