Senaste nytt

Bra restauranger/hotell i Tokyo

m10

Medlem
Sushi vet jag vad det är men det tillhör inte mina favoriter. Vad rekommenderar ni därför att äta, bortsett från Kobe biff som jag också känner till.

Är det den råa fisken som är problemet? Om så; gå ändå till en sushi-restaurang, men ät de (med värme) tillagade rätterna. Grillad sanma om det – som nu – är säsong, tempura på vårprimörer, hamo på sommaren, tako karaage und so weiter. Nigri är visserligen huvuddelen av en måltid på en sushi-bar, men det finns så mycket annat.

Den japanska matfloran är "ganska" bred, varför det är en smula svårt att ge några riktade rekommendationer utan uppdragsbeskrivning.

Men:
  • Hitta ett yakitori-ställe och beställ sånt du inte trodde att du gillade. Jag brukar beställa nankotsu (brosk) till besökare. Det är alltid en intressant upplevelse (för mig). Ibland också för gästerna. Drick torr nihonshu till. Givetvis också rekommenderat att äta sånt man vet att man gillar… Men nya upplevelser är bra!
  • Yakiniku. Kobe-biff (eller wagyu som är mer övergripande) nämndes ovan. Beställ in ett gäng olika typer av kött med olika graderingar på en yakiniku-restaurang; grilla själv vid bordet och jämför vad som ger bäst bang for the yen.
  • Ramen har nämnts tidigare i tråden, med länk till rimligt ställe. Det är ett måste. Om tid och plats i magen finns så jämför gärna de vanligaste soppbaserna; miso, soja, fläsk, salt. Kedjan Afuri ( <10 outlets i Tokyo) har en rätt intressant soppa med yuzu-smak. Avnjuts uppfriskande kall under varma dagar.
  • Japansk curry. "Ok", tänker du, "Hur kul kan det vara?". Testa, säger jag. Gör det lätt för dig och gå till CoCo Ichiban som har engelsk meny. Utmärkt fastfood.
  • Kaiseki. Traditionell finmat nämnd tidigare, som bitvis kan tyckas ha en lite för subtil smak, men it grows on ya. Presentation och setting är en stor del av upplevelsen.
  • Hamburgare. Har ätit bättre burgare här än i USA (och nej, jag har inte ätit på alla ställen i hela Amerika; någon annan forummedlem har säkert varit på Världens Bästa Ställe™). Brozers' Lot Burger är en unik skapelse.
  • Tempura. Ät det bara. Upplev hur olika typer av salt kan lyfta en lätt friterad bit shiitake, eller annan svamp/grönsak/*.*
  • Kushiage. Friterat vad-som-helst på en liten pinne i barmiljö. Doppas i sötsalt sås efter smak. Sköljs ner med öl eller (och?) highball eller (och?) lemon sour. Äts enligt den uråldriga regeln att allt friterat är gott.
  • Visst; sushi var tydligen ingen favorit, men testa ändå några bitar sashimi. Chutoro eller katsuo t. ex. Lätt att gilla, också för en skeptiker.
  • Unagi donburi (unadon). Grillad välsåsad ål på ris i skål. Inte svårare än så. Mycket, mycket gott.
  • Gyudon på Yoshinoya. Skivor av stekt biff och lök på ris. Blanda med rått ägg och skivad vårlök. Signaturrätten hos lokala snabbmatsgiganten Yoshinoya, och också i många hem. Serveras inom minuten från beställning och de flesta av gästerna äter upp i samma hastighet.
  • Mochi, speciellt Shingen Mochi. Japanska sweets gjorda på en typ av smetig rissmet. Äts med fördel med sojabönspuder och sås på bränt socker. Lite… "speciell" konsistens, men when in Rome osv.
Det finns givetvis väldigt, väldigt mycket mer. Ovan är högst övergripande.
 

Jonas C

Medlem
Vill ni äta billig Michelin Lunch och gillar sardiner finns ju enstjärniga Nakajima i Shinjuku. 800 Yen för deras "prix fixe" mellan 11.30-14.00. Men det gäller att komma i tid för köerna kan bli långa. Synd att jag inte kände till stället under mitt senaste besök i Januari 2014.
 

m10

Medlem
Fick en fråga av @jimmy_h via PM angående tips på personliga favoritrestauranger passande för bröllopsresa, men eftersom det av högst outgrundlig anledning inte går att svara på PM så kommer svaret här, då det har med tråden att göra, som jimmy_h också startade. Kanske kan det vara till nytta för någon annan också. (Hoppas jimmy_h ursäktar att jag svarar publikt.)

Briefen var att det skulle vara något riktigt speciellt men utan vita dukar med stel personal.

Mitt svar:

Bästa sushin jag ätit: Kyubey
Väldigt fin/traditionell miljö, funkar rätt bra på engelska (beställ omakase som betyder typ chef's recommendation), intimt. Kostar typ 2k SEK/person.

L'Atelier de Joël Robuchon. Högklassig och avslappnad fransos med två stjärnor i Michelin Guide. Här sitter man längs bardisk och ser direkt in i det kliniska köket. Mycket prisvärt stort lunchpaket för runt femhundringen utan dryck. Grymt bra kvällsmeny där stora menyn inkl generöst vinpaket brukar landa på ~2,5k SEK/person

Iguchi Nakameguro. I mitt tycke extremt prisvärt yakitori-ställe. Tjusig sakral inredning och omakase-menyn kostar inte mycket mer än 400 SEK. Bli inte förskräckt inför den lätthalstrade kycklingen; salmonella är okänt i Japan. Beställ deras carbonara(!) efter yakitorin! Magisk!

Tapas Molecular Bar. Experimentellt och mycket spännande. Intimt. Runt 2-2,5k SEK/person beroende på meny och dryck.

Tog mig friheten att lägga till några högklassiga barer:
Bar Oak (Tokyo Station)
Trench (Ebisu)
Old Imperial Bar (Hibuya)
Sen är New York Bar (vida känd från Lost in Translation) fin och bra. Känner mig som en turist där, men värt det för utsikten. Table chargen är hög, runt 150 SEK om jag minns rätt. Skippa middag på New York Grill; inte värt priset.

Sådär; några ställen värdiga en bröllopsresa!

BTW angående "stel personal" så är japansk restaurangpersonal sällan speciellt uppsluppna och kan kanske uppfattas som lite väl försiktiga/serviceinriktade. Inte riktigt TGI Friday's-stämning. Tack och lov.
 
Sitter just nu på Hilton Tokyo. Trött och sugen på japansk mat. Orkar inte ta mig jättelångt. Rekommendationer på schyssta hak i närheten? Allt ser ju likadant ut, plastportioner i fönstret, konstigt upplagd mat på bilder och eventuellt en fisk som ligger med öppen mun.
 
Toppen