Senaste nytt

"Bra" kund hos banken - eventuell private banking, olika korterbjudanden etc.

För det händer ju så ofta :). Jag tycker nog du generaliserar lite nu... Jag föredrar att använda debitkort för allt vardagligt småkrafs och det är jag inte direkt ensam om. Att bli av med kortnummer? Nu pratar dom som om vi var tillbaka i 90 talet...

Storbankernas höga prissättning motiverar inte förmånerna som 'light private banking'-kund. Avanza har dock punkt 1-3 som kanske skulle kunna passa. Med pengarna du sparar kan du skaffa vilket kreditkort som helst! (Nåja, nästan iallafall) :)

Får känslan av att de flesta här är intresserade av premiumkorten mest på grund av reseförsäkringen som följer med samt Priority Pass. Banktjänsterna är mer sekundära, förutom att få bra hjälp på udda tider när man är ute i världen kanske.

Tveksamt. Och framförallt, varför vill man ha debitkort!? Det är ju undantaget som man helst inte tar fram ur plånboken. Framförallt när någon snor ditt kortnummer så får ju du ligga ute med all kosing medan banken utreder.
Helt rätt! Har ett debitkort endast som bankomatkort, men är i princip rädd att gå runt med det på grund av risken att det länsas på något sätt. Med kreditkort har man ett effektivt filter att man har möjlighet att bestrida och vägra att betala tills banken har utrett ordentligt om oturen skulle vara framme.

Jag är private banking kund hos 3 banker samtidigt (SEB, Danske och Avanza) och min erfaranhet är att det finns ingen perfekt bank.

* Bra bolånerabatt är Danske bäst.
* Låga courtage är Avanza överlägset
* Bra sparränta finns ingen bank som erbjuder idag. Men för bara 6 mån sedan kunde Danske erbjuda 10 punkter skillnad mellan bolån och sparkonto (1.39% - 1.49%). Idag är det bara Avanza som kan erbjuda ränta över 1%. SEB, Danske och Handelsbanken kan idag erbjuda ca 0.5-0.8% på olika specialkonton.
* Bra kort - beror väl på vad man är ute efter. Alla banker kan erbjuda olika exklusiva kort, men jag föredrar samla flygpoäng så jag använder inte korten.

Danske kan på mina svar låta som ett bra alternativ men jag är inte alls nöjd med dom. Efter att ha varit kund ett tag så är känslan att dom ger bäst erbjudanden för att locka kunder. Mest nöjd är jag med SEB men samtigt har jag gett upp tanken på att storbanken ska hantera mitt kapital. All deras rådgivning går i slutändan ut på att man ska investera i deras egna produkter på nått sätt. I veckan satte jag in allt mitt kapital på en ISK på Avanza och investrerar själv.

Last edited:
Misstänkte det var på det sättet.... Tack för tipsen, återigen en anledning att börja flytta ut från storbankerna. Man undrar hur dom ska överleva när 40 och 50-talisterna börjar dö ut... Jag har känsla av att alla yngre generationer är mycket mer medvetna och sväljer nog inte deras tjänster med samma naivitet.

Misstänkte det var på det sättet.... Tack för tipsen, återigen en anledning att börja flytta ut från storbankerna. Man undrar hur dom ska överleva när 40 och 50-talisterna börjar dö ut... Jag har känsla av att alla yngre generationer är mycket mer medvetna och sväljer nog inte deras tjänster med samma naivitet.
Den yngre generationen tar desto större bolån...

Man kan tänka såhär: en svensk storbank har 12000 anställda och ca 350 kunder per anställd, medans en japansk internetbank har 350 anställda och 12000 kunder per anställd. Ger lite perspektiv på vad som händer på marknaden,även om det gäller tvåolika länder, på alla sätt och inte....

En annan aspekt, som redan nämts: om du avser hantera dina pengar själv, så glöm storbankerna. De är inte intresserade ens av dig, du ör olönsam helt enkelt.

En rolig kommenrar är att man på vissa storbanker förespråkar manuellt arbete före automatiserat, vilket är udda när alla pengar är i praktiken elektriska idag. Varför hålla på manuellt med sådant som automatiken kan lösa till en bråkdel av kostnaden?

Man kan tänka såhär: en svensk storbank har 12000 anställda och ca 350 kunder per anställd, medans en japansk internetbank har 350 anställda och 12000 kunder per anställd. Ger lite perspektiv på vad som händer på marknaden,även om det gäller tvåolika länder, på alla sätt och inte....

En annan aspekt, som redan nämts: om du avser hantera dina pengar själv, så glöm storbankerna. De är inte intresserade ens av dig, du ör olönsam helt enkelt.

En rolig kommenrar är att man på vissa storbanker förespråkar manuellt arbete före automatiserat, vilket är udda när alla pengar är i praktiken elektriska idag. Varför hålla på manuellt med sådant som automatiken kan lösa till en bråkdel av kostnaden?

Hehe, ja visst kan man raljera om mossiga storbanker. Men den mossigaste av dem alla - den med kontor överallt - den som vägrar outsourca osv osv - är både historiskt och idag en av värdens bästa banker - Handelsbanken.

Hehe, ja visst kan man raljera om mossiga storbanker. Men den mossigaste av dem alla - den med kontor överallt - den som vägrar outsourca osv osv - är både historiskt och idag en av värdens bästa banker - Handelsbanken.

Jodå jag vet, men det är inte alltid så lätt. Om man tittar liiite längre tillbaka, och ser på vad som hänt de senaste säg 2 åren, så ser man att SHB skiftat fokus en hel del - om det är bättre vet ingen förrens facit kommer fram. Men en sak är säker, nästa finanskrasch kan mycket väl sluta med att den banken som är bäst helt enkelt inte överlever, för ingen vill rädda den tråkiga banken utan risk - finns ingen uppsida typ ;-)

Toppen