Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

Allright, förstår!



Ni som är lite mer erfarna, vad säger ni om TG F vs SQ C ? (för någon som aldrig åkt F)
 
Dr. Miles skrev:Vad jag vet, så har THAI endast Boeing 747-400, inte -100, -200 eller -300.Men jag vet inte om det finns flera versioner av First class på deras Boeing 747-400.Klicka för att utvidga...




Nu i januari när jag flög HND-BKK var det 747 med nya F-kabinen, 9 stolar (typen som den på A380).

När jag flög BKK-NRT på hemvägen så stod det 744 och då fick jag förutvarande F med 10 stolar.

Vet dock inte om flygplansbeteckningen säger något om vilken kabin det är. Jag tror inte det.
 
Singapore Airlines sätter in Boeing 777-300 (utan ER) till Singapore - Shanghai PVG SQ826/827 fr o m sommartidtabell 2016, vilket gör att det skall kunna gå att boka First class award med vissa bonusprograms miles/poäng.



map



http://www.gcmap.com/mapui?P=sin-pvg&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper







screenshot20160310_02-sq-png.49542
 
Vi har en EB award till Asien där hemresan gick Bangkok till Paris i Thais 380 i förstaklass. Av en slump såg jag nu att Thai byt till 777-300 och ingen First längre. Jag har inte fått något meddelande att detta skett. Nu kollar jag på alternativ i First. Jag kan ta Thai 747 till München, men har för mig att Thais 747 är lite trötta? Alternativt Asiana Seoul - Frankfurt med en 747. Vad skulle ni valt? Avreseort samt ankomstort är egalt.
 
Kolla om Thais B747 har nio stolar i nosen på seat map, isf är det nya F och hårdvaran är helt ok.
 
Golfkillen skrev:Vi har en EB award till Asien där hemresan gick Bangkok till Paris i Thais 380 i förstaklass. Av en slump såg jag nu att Thai byt till 777-300 och ingen First längre. Jag har inte fått något meddelande att detta skett. Nu kollar jag på alternativ i First. Jag kan ta Thai 747 till München, men har för mig att Thais 747 är lite trötta? Alternativt Asiana Seoul - Frankfurt med en 747. Vad skulle ni valt? Avreseort samt ankomstort är egalt.Klicka för att utvidga...


Åkte thai 747 senaste modellen till Bangkok-London här om året, var en mycket trevlig upplevelse, kan tänka mig att de äldre inte allshåller samma klass på hårdvaran.



Asiana i F är mycket bra men hårdvaran på deras 747 är klart tröttare än Thais senaste.



Har inte provat att åka F från Seoul bara dit så jag har inte koll på hur deras F faciliteter är där men Thai ut från BKK är bland det allra bästa jag har provat.
 
Golfkillen skrev:Vi har en EB award till Asien där hemresan gick Bangkok till Paris i Thais 380 i förstaklass. Av en slump såg jag nu att Thai byt till 777-300 och ingen First längre. Jag har inte fått något meddelande att detta skett. Nu kollar jag på alternativ i First. Jag kan ta Thai 747 till München, men har för mig att Thais 747 är lite trötta? Alternativt Asiana Seoul - Frankfurt med en 747. Vad skulle ni valt? Avreseort samt ankomstort är egalt.Klicka för att utvidga...


Thais senaste First produkt på 747 är mycket bra. En semi suite i trevliga färger samt med bra privathet. Catering och service brukar hålla bra klass men saknar kanske det där lilla extra ibland. Markservicen hos Thai i First är suverän och inget du kommer att ångra. Vet inte hur Asiana är på marken men veterligen är den hårda produkten i luften på 747 rätt gammal (läste någonstans att de börjar smått uppgradera dessa?), vet inte hur markservicen ser ut dock.
 
En annan fråga är ju hur jag skall hantera nedgraderingen. Vi är tre personer totalt, två olika bokningar. Två pandion och en Diamond. Skulle man kunna "kräva" / be SAS fixa så att Thai öppnar upp ytterligare en award på BKK - MÜNCHEN så att vi alla tre kan åka first på den flighten?



Detta är väl det som @Alf råkade ut för med BA nyligen? @agehall, @Agö och @Dr. Miles brukar ju ha koll på vilka rättigheter man har.
 
Asianas markservice är inget att skriva hem om, en First Lounge som dock inte kan jämföras med thai. Ombord har de rätt trött hårdvara också. Den mjuka produkten var dock outstanding när jag åkte. Min personliga åsikt är att de slår Lufthansa, Thai och ANA i luften. Kanske lite färgad över att det var min första resa i First utöver utresan som var med thai.

Asiana har ju haft lite historik över att byta ut den 747 de använder till plan utan F också.

Personligen så tycker jag nog att thai och Asiana är likvärdiga, de är bra på olika saker men helheten är inte i klass med Lufthansa eller ANA.
 
Golfkillen skrev:En annan fråga är ju hur jag skall hantera nedgraderingen. Vi är tre personer totalt, två olika bokningar. Två pandion och en Diamond. Skulle man kunna "kräva" / be SAS fixa så att Thai öppnar upp ytterligare en award på BKK - MÜNCHEN så att vi alla tre kan åka first på den flighten?Detta är väl det som@Alfråkade ut för med BA nyligen?@agehall,@Agöoch@Dr. Milesbrukar ju ha koll på vilka rättigheter man har.Klicka för att utvidga...
Tror inte du kan kräva sas på något, de kan inte styra vilka platser som finns tillgängliga hos thai. Man kan ju dock be snällt och förvänta sig att det inte går. Hade det varit en betald biljett hade det dock varit annorlunda.
 
palmen skrev:Tror inte du kan kräva sas på något, de kan inte styra vilka platser som finns tillgängliga hos thai. Man kan ju dock be snällt och förvänta sig att det inte går. Hade det varit en betald biljett hade det dock varit annorlunda.Klicka för att utvidga...
Varför skillnad på award och betald biljett? Om SAS inte meddelar mig, och jag upptäcker detta mindre än två veckor kvar kickar väl EU261 in?
 
Golfkillen skrev:Varför skillnad på award och betald biljett? Om SAS inte meddelar mig, och jag upptäcker detta mindre än två veckor kvar kickar väl EU261 in?Klicka för att utvidga...
Korrekt. Det brukar dock vara svårare att hävda detta och det hänger en hel del på vem du pratar med om du når framgång eller inte. Pandions kan nog ha större möjlighet till framgång här.



Edit: Man ska givetvis även komma ihåg att EU261/2004 appliceras på operating carrier, inte selling carrier, så det är inte SAS man ska gå på för att använda den...
 
agehall skrev:Korrekt. Det brukar dock vara svårare att hävda detta och det hänger en hel del på vem du pratar med om du når framgång eller inte. Pandions kan nog ha större möjlighet till framgång här.Edit: Man ska givetvis även komma ihåg att EU261/2004 appliceras på operating carrier, inte selling carrier, så det är inte SAS man ska gå på för att använda den...Klicka för att utvidga...
Sant gällande 261, däremot så är det väl selling Carrier jag skall ta det första fältslaget med?
 
Back
Top