Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

Bästa EB-award-biljetten i F-klass intra-Asien?

Tackar! Får se vad det blir. Har funnit F hela vägen r/t SHA-PEK-MLN med SQ på alla sträckor till/från SIN. :)

Jag brukar använda mig av Uniteds suveräna system när jag ska boka bonusresor med mina mileage plus poäng. Men kan jag alltså använda United Airlines - Award Flight Search även till att se lediga platser om jag vill använda mina eurobonuspoäng? Om jag exempelvis ser att man kan boka business SIN-DPS med Singapore Airlines för 17500 united miles (saver award), kan jag då ringa till Eurobonus kundservice och boka samma resa för 22 500 eurobonuspoäng?

Jag brukar använda mig av Uniteds suveräna system när jag ska boka bonusresor med mina mileage plus poäng. Men kan jag alltså använda United Airlines - Award Flight Search även till att se lediga platser om jag vill använda mina eurobonuspoäng? Om jag exempelvis ser att man kan boka business SIN-DPS med Singapore Airlines för 17500 united miles (saver award), kan jag då ringa till Eurobonus kundservice och boka samma resa för 22 500 eurobonuspoäng?

Det är nästan helt korrekt. Det ända du måste tänka på är att man inte kan boka enkelresor med partners när du använder EuroBonus poäng. Så skulle du köpa en enkelresa SIN-DPS i business klass skulle den kosta 45 000 poäng, dvs lika mycket som en tur och retur resa SIN-DPS-SIN i business klass.
Men ja du har fattat helt rätt, finns Saver Award när du söker i United Airlines - Award Flight Search ska du även kunna ringa till SAS och boka samma resa för EuroBonus poäng.

Det är nästan helt korrekt. Det ända du måste tänka på är att man inte kan boka enkelresor med partners när du använder EuroBonus poäng. Så skulle du köpa en enkelresa SIN-DPS i business klass skulle den kosta 45 000 poäng, dvs lika mycket som en tur och retur resa SIN-DPS-SIN i business klass.
Men ja du har fattat helt rätt, finns Saver Award när du söker i United Airlines - Award Flight Search ska du även kunna ringa till SAS och boka samma resa för EuroBonus poäng.

Tack för bra svar! Men då det väl mycket smidigare att använda sig av United Airlines - Award Flight Search när man vill hitta bonusplatser än ANA (vilket jag aldrig har förstått mig på)? Eller finns det saker som man kan se med hjälp av ANA som man inte ser på United Airlines - Award Flight Search?

Inga problem, kul att man kan hjälpa ibland.
Jag har aldrig använt mig av Uniteds flight search, om jag inte misstar mig så är det egentligen continentals sökmotor och innan de gick ihop till hörde ju inte dem i star alliance. Det jag gillar med ANA är att de visar alla avgångar även de som inte erbjuder några platser, vet inte om Uniteds gör detta, men tror inte det. Fast ska man välja en favorit just nu är det helt klart AwardTravelr.

Uppdaterad: 2012-JUL-01

Star Alliance First class rutter inom Asien (exkl. Kina&Japan inrikes)
  • Bangkok-Ho Chi Minh City: Lufthansa
  • Bangkok-Hong Kong: THAI (även med A380 mellan 2012-OCT-28 och 2012-DEC-14)
  • Bangkok-Kuala Lumpur: Lufthansa
  • Bangkok-Seoul: THAI (fr o m sommartidtabell 2013)
  • Bangkok-Singapore: THAI (med A380 mellan 2012-OCT-28 och 2012-DEC-14)
  • Bangkok-Tokyo: United, THAI (med A380 fr o m 2013-JAN-16)
  • Beijing-Pyongyang: Air China (dock med B737 med Business class stolar)
  • Beijing-Singapore: Singapore Airlines
  • Shanghai-Singapore: Singapore Airlines (dock med 77W, ingen F award möjlig)
  • Shanghai-Osaka: Air China
  • Shanghai-Taipei: Air China
  • Shanghai-Tokyo: Air China
  • Singapore-Hong Kong: Singapore Airlines (dock med A380, ingen F award möjlig), United (B747 med First fr o m 2012-OCT-28)
  • Singapore-Jakarta: Singapore Airlines, Lufthansa
  • Singapore-Manila: Singapore Airlines
  • Singapore-Osaka: Singapore Airlines (dock med A380 och endast mellan 10-15 Aug 2012, ingen F award möjlig)
  • Singapore-Seoul: Singapore Airlines (dock med 77W, ingen F award möjlig)
  • Singapore-Tokyo: United, Singapore Airlines
  • Tokyo-Seoul: Asiana, United
  • Tokyo-Taipei: United

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag har lagt informationen på andra posten i början av tråden så att det blir lättare för andra att hitta.

Last edited:
Lysande förteckning AHO! Då är den stora frågan vilka dom absolut bästa sträckorna är bara om man ser till loungemöjligheter, tillgänglighet, inflight upplevelse etc :)

Tack AHO för sammanställningen.

Hur stor är chansen att lyckas boka någon F intra Asien?
Hur lång tid innan måste man boka?

Toppen