Senaste nytt

Billo lanserar betalning av fakturor med kort

Jag kämpar med att hitta något som tyder på det i deras direktiv

De har ett uppdrag att samornda myndigheternas behov, däri ligger kanske att skriva något sorts avtal men att det finns något ansvar för hur bolagen sedan sköter sig mot konsument tror jag inte. Eller att det är de som hanterar någon drift eller liknande. Jag uppfattar det som att de sammanställer krav, informerar olika myndigheter om vad som finns och händer och sätter vissa direktiv om dataformat osv

Jag har visserligen inte hittat förordning eller liknande men jag har ändå svårt att tro att en myndighet skulle komma undan med att blåljuga om något sådant på hemsidan...

(i deras allmänna villkor finns för övrigt listan på krav de ställer på leverantörerna)

Inte heller tror jag någon förväntar sig att det är ren bluffverksamhet där de kommer dra pengar från korten till sitt eget konto och sen fly landet...

Det är väl mer en "luddig" oro för vad som kan hända med kunder hos företag vars bakomliggande beslutsfattare har tveksam moralisk kompass och tidigare kraschade företag bakom sig.

Min oro är att ha innevarande pengar där som ska användas till mina räkningar men som kanske försvinner i en konkurs, eller används till att köpa ännu en diamantring till någon av ägarna.

Min oro är att ha innevarande pengar där som ska användas till mina räkningar men som kanske försvinner i en konkurs, eller används till att köpa ännu en diamantring till någon av ägarna.
Om du betalar fakturan med kort borde du inte behöva vara orolig för det, eftersom enligt kreditgivningslagen får inte kreditgivaren (ex SAS MC) kräva dig på betalning om du inte erhållit varan eller tjänsten (i detta fallet betalning av en faktura). Samma sak gäller exempelvis om butiken eller flygbolaget går i konkurs innan du hinner hämta varan eller använda din biljett.

Är det någon som lyckats betala en faktura?
Jag hittar bara denna knappen i appen och den skickar mig till hemsidan för att skapa konto (endless loop).
1716528170562.png

Jag har även testat att ladda upp pdf-faktura och den hamnar bara under dokument, trots att jag har valt faktura.

Edit: Måste man koppla bankkonto för att kunna betala med kort kanske? Verkar ologiskt i så fall

Last edited:
Om du betalar fakturan med kort borde du inte behöva vara orolig för det, eftersom enligt kreditgivningslagen får inte kreditgivaren (ex SAS MC) kräva dig på betalning om du inte erhållit varan eller tjänsten (i detta fallet betalning av en faktura). Samma sak gäller exempelvis om butiken eller flygbolaget går i konkurs innan du hinner hämta varan eller använda din biljett.

Jag hittar bara denna knappen i appen och den skickar mig till hemsidan för att skapa konto (endless loop).
Visa bifogad bild 153217

Jag har även testat att ladda upp pdf-faktura och den hamnar bara under dokument, trots att jag har valt faktura.

Edit: Måste man koppla bankkonto för att kunna betala med kort kanske? Verkar ologiskt i så fall

Funkade fint för mig!

Ca 27000 kr i räkningar landade jag på.

Kostnad: 320 kr
Bonuspoäng: 8100
Statuspoäng: 2025

Hur kom du runt begränsningen på 10 000 SEK per dygn och upp till 20 000 SEK inom en 96-timmarsperiod?
Svårt att se att betalning via Billo inte räknas som kontantuttag.
Tog en på 9000 kr och sen testade jag ytterligare en på 3000 kr som gick igenom så jag fortsatte bara. Allt är reggat på kortet redan. Låter detta vara osagt men det är ju kortutgivaren som sätter spärrar och inte handlaren. Så min gissning är att de inte listat dom än som fakturor.

Det bör man rimligtvis vara ganska väl skyddad mot. För det första har man ju inte några "innevarande pengar", det är inte något konto man fyller på först och betalar från, utan dragningarna sker direkt för betalning av fakturan. Om det överhuvudtaget skulle bli något problem där så är det att de gått i konkurs just den dag du gjort en betalning, och om så är fallet så är man som @Fredah skriver skyddad av konsumentkreditlagen.

EDIT: Säger inte att alla måste tänka likadant, men min oro är mer i att det data jag lägger in om mig själv och mina betalningar läcker ut, antingen för att de sålt det till någon, eller för att en ägare som bara är ute efter snabba pengar kraftigt underinvesterat i säkerhet.

Ja, gjorde det nyss.

Jag hade laddat upp min faktura några dagar sedan genom att maila PDFen till den unika mailadress man hittar i Profil, Mina uppgifter. OBS den tog som sagt många timmar innan den kom in!

Medans jag väntade så hade jag även provat att scanna samma faktura med Scanna dokument-knappen. Då gick det snabbare, men kvaliten var lite sämre så när jag sen såg att PDFen kom in så tog jag bort denna.

De kör bildigenkänning (kanske automatisk men jag gissar ganska manuell...) för att identifiera dokumentet, jag tror inte man kan säga att det ska vara en faktura. Om det inte identifierades rätt, prova att skicka in den på nytt kanske?

Nej, bara hoppa förbi alla sådana förslag. När man har en faktura i systemet klickar man bara på den, väljer Kortbetalning för hur man ska betala, lägger in kortet, väljer (frivilligt) om man ska spara kortet, sedvanlig verifiering osv.

Ca 27000 kr i räkningar landade jag på.

Va? Med SAS MC?

Återkoppla vänligen när du sett om du verkligen får poäng för detta.

Kan man behålla KIVRA för post och bara använda Billo för att betala räkningar eller flyttas något automatiskt?

Ja, som jag skrev tidigare så kommer de att flytta din myndighetspost automatiskt när du skapar kontot, så du måste gå in i din profil och stänga av det, sen gå tillbaka till Kivra och återaktivera det där.

När det gäller privata företag som skickar post med Kivra, så tror jag inte speciellt många av dem även skickar med Billo, men har man något sådant företag så måste man kolla med dem hur de gör om man är användare på båda tjänsterna. Privata företag integrerar direkt mot en viss digital brevlåda, där skickas inte allting till någon gemensam hub som myndighetspost.

Jag har visserligen inte hittat förordning eller liknande men jag har ändå svårt att tro att en myndighet skulle komma undan med att blåljuga om något sådant på hemsidan...

(i deras allmänna villkor finns för övrigt listan på krav de ställer på leverantörerna)
Du har rätt, de gör säkert det som står där.

Jag läser tex allmänna villkor från DIGG och tycker mest det handlar om vad DIGG utlovar i sin roll som mellanhand med tjänsten "Min brevlåda". De ställer krav på det företag som vill ansluta sig på säkerhet och hantering av personuppgifter osv, men jag hittar inte att de ställer några direkta krav på anslutna företag hur de ska bete sig mot sin slutkund.

Avsnittet "Brevlådeoperatörens åtaganden" innehåller mest krav på grundläggande funktionalitet och säkerhet och främst mellan operatören och DIGG.
Det finns en sektion om att brevlådeoperatören måste upprätta användarvillkor, att de måste skrivas under av varje användare och att infrastrukturansvarige ska informeras om varje version av användarvillkoren.
Men det finns inget formkrav på användarvillkor eller några andra kvalitetsaspekter på brevlådeoperatören, vad jag kan se.

Dvs uppfyller man tekniskt och säkerhetsmässigt myndighetens krav på brevlåde-hantering, så kan man sedan göra vad man vill med slutkunden så länge det finns i användarvillkor.

Det är lite det jag försöker poängtera. Att folk tror att det är en kvalitetsstämpel om ett företag har avtal med DIGG om att leverera myndighetspost och det är det inte. Om jag hårddrar det lite, så skulle min affärsidé vara att sälja turkiska skönhetsoperationer, bangladeshiska organdonationer, förmedla indiska surrogatmödrar och leverera svensk myndighetspost och DIGG skulle acceptera min ansökan.

Myndigheten DIGG är dessutom inte stolheten bland svenska myndigheter. De har fått mycket kritik, inkl att ett gäng anställda kände sig tvugna att formellt skriva till regeringen och varna för att myndigheten fungerade så dåligt att den hämmade digital omställning istället för att gynna den. (sept 2022)

Jag tror att jag nu har sagt vad jag ville och tänker kanske inte debatera frågan mer just nu. Vill folk tro att skatteverket har kollat upp vem som levererar deklarationerna, och att privatpersoner därför inte kan drabbas av något ont om de skriver på ett användarvillkor från ett företag med tveksam bakgrund så får de göra det. Man lär ju sig av sina misstag! ;)

Jag vet absolut ingenting om post men jobbar inom banking och Billo har tillstånd av Finansinspektionen. De kastar inte ut tillstånd till höger och vänster om man säger så.

Hittar int

Visa bifogad bild 153217

Samma för mig, Provade att koppla kontot men det verkar ju som det inte dyker upp något alternativ med kreditkort ändå....

Toppen