Min oro är att ha innevarande pengar där som ska användas till mina räkningar men som kanske försvinner i en konkurs, eller används till att köpa ännu en diamantring till någon av ägarna.
Det bör man rimligtvis vara ganska väl skyddad mot. För det första har man ju inte några "innevarande pengar", det är inte något konto man fyller på först och betalar från, utan dragningarna sker direkt för betalning av fakturan. Om det överhuvudtaget skulle bli något problem där så är det att de gått i konkurs just den dag du gjort en betalning, och om så är fallet så är man som
@Fredah skriver skyddad av konsumentkreditlagen.
EDIT: Säger inte att alla måste tänka likadant, men min oro är mer i att det data jag lägger in om mig själv och mina betalningar läcker ut, antingen för att de sålt det till någon, eller för att en ägare som bara är ute efter snabba pengar kraftigt underinvesterat i säkerhet.
Är det någon som lyckats betala en faktura?
Ja, gjorde det nyss.
Jag hade laddat upp min faktura några dagar sedan genom att maila PDFen till den unika mailadress man hittar i Profil, Mina uppgifter. OBS den tog som sagt många timmar innan den kom in!
Medans jag väntade så hade jag även provat att scanna samma faktura med Scanna dokument-knappen. Då gick det snabbare, men kvaliten var lite sämre så när jag sen såg att PDFen kom in så tog jag bort denna.
Jag har även testat att ladda upp pdf-faktura och den hamnar bara under dokument, trots att jag har valt faktura.
De kör bildigenkänning (kanske automatisk men jag gissar ganska manuell...) för att identifiera dokumentet, jag tror inte man kan säga att det ska vara en faktura. Om det inte identifierades rätt, prova att skicka in den på nytt kanske?
Edit: Måste man koppla bankkonto för att kunna betala med kort kanske? Verkar ologiskt i så fall
Nej, bara hoppa förbi alla sådana förslag. När man har en faktura i systemet klickar man bara på den, väljer Kortbetalning för hur man ska betala, lägger in kortet, väljer (frivilligt) om man ska spara kortet, sedvanlig verifiering osv.
Ca 27000 kr i räkningar landade jag på.
Va? Med SAS MC?
Återkoppla vänligen när du sett om du verkligen får poäng för detta.
Kan man behålla KIVRA för post och bara använda Billo för att betala räkningar eller flyttas något automatiskt?
Ja, som jag skrev tidigare så kommer de att flytta din myndighetspost automatiskt när du skapar kontot, så du måste gå in i din profil och stänga av det, sen gå tillbaka till Kivra och återaktivera det där.
När det gäller privata företag som skickar post med Kivra, så tror jag inte speciellt många av dem även skickar med Billo, men har man något sådant företag så måste man kolla med dem hur de gör om man är användare på båda tjänsterna. Privata företag integrerar direkt mot en viss digital brevlåda, där skickas inte allting till någon gemensam hub som myndighetspost.