Senaste nytt

Billo lanserar betalning av fakturor med kort

Ibland behöver man inte vara först.

I ett sådant här fall är man nog iofs inte orolig för vad som händer dag 1, utan snarare vad som kan hända X månader i framtiden... om det visar sig att kunduppgifter sålts vidare på sätt man inte förväntat sig, eller att säkerhet eller underhåll inte skötts rätt så att hela skiten blir hackat eller bara att informationen man har lagrad där råkar försvinna, osv.

Nåväl, jag kommer sticka ner en väääääldigt försiktig tå i Billo-vattnet den här helgen. Det jag omedelbart noterar är att när man registrerar sig i appen så tar den över myndighetspost om man tidigare fått den levererad till Kivra. Om det inte är vad man vill, så måste man först stänga av det i Billos inställningar, sedan gå tillbaka till Kivra och aktivera det där.

Positivt å andra sidan är att det går att maila en faktura till Billo, så man behöver inte sitta och mata in alla uppgifter som i Betalo. Det kan dock ta mycket lång tid (typ 10 timmar) mellan att man mailar in fakturan och att den kommer upp i gränssnittet... känns som de låtsas att det är maskinell avläsning men att det i verkligheten är manuell hantering i bakgrunden... vilket iofs inte är ovanligt med nya riskkapitalkrävande tjänster.
 
I ett sådant här fall är man nog iofs inte orolig för vad som händer dag 1, utan snarare vad som kan hända X månader i framtiden... om det visar sig att kunduppgifter sålts vidare på sätt man inte förväntat sig, eller att säkerhet eller underhåll inte skötts rätt så att hela skiten blir hackat eller bara att informationen man har lagrad där råkar försvinna, osv.

Nåväl, jag kommer sticka ner en väääääldigt försiktig tå i Billo-vattnet den här helgen. Det jag omedelbart noterar är att när man registrerar sig i appen så tar den över myndighetspost om man tidigare fått den levererad till Kivra. Om det inte är vad man vill, så måste man först stänga av det i Billos inställningar, sedan gå tillbaka till Kivra och aktivera det där.

Positivt å andra sidan är att det går att maila en faktura till Billo, så man behöver inte sitta och mata in alla uppgifter som i Betalo. Det kan dock ta mycket lång tid (typ 10 timmar) mellan att man mailar in fakturan och att den kommer upp i gränssnittet... känns som de låtsas att det är maskinell avläsning men att det i verkligheten är manuell hantering i bakgrunden... vilket iofs inte är ovanligt med nya riskkapitalkrävande tjänster.
Jag "testbetalade" en liten igår och det var Nets som tog kortuppgifterna, så det borde vara safe. Och sen hittade jag detta, finns tydligen en myndighet som hanterar digitala brevlådor, så det måste ju finnas ngn form av kontroll eller? https://www.digg.se/for-privatpersoner/digital-post-for-dig-som-privatperson#h-sv-default-anchor-0
 
Ibland behöver man inte vara först. Låt några försökskaniner köra på med dubbelhelgen som kommer. Så vet vi om det fungerar som tänkt. :D
Jag kommer vara testkanin/kamikaze. Har 3000 poäng kvar till guld som går ut i juni så måste få in statuspoängen asap. 20000 i räkningar kommer kosta 238 kr men ge mig 6000 poäng dvs 1500 statuspoäng. Så 238 kr i stället för att köpa 1500 poäng för 1500 kr hos SAS. Det är för bra för att inte pröva.
Famous last wordso_O
 
finns tydligen en myndighet som hanterar digitala brevlådor, så det måste ju finnas ngn form av kontroll eller?
Jag vet inget specifikt om DIGG och kraven för att få skapa en digital brevlåda, men rent generellt sett gäller ju (med några få undantag) att i Sverige har vi fri företagsamhet, så vem som helst får starta ett företag som gör vad som helst (som i sig är lagligt). Så om det inte är frågan om tillståndspliktig verksamhet (som t.ex. att driva ett försäkringsbolag), så finns det nog ingen myndighet som faktiskt utvärderar om individerna bakom en viss verksamhet är lämplig att utföra den. Det finns ju exempel på rena kriminella som öppnat vårdföretag osv.

Jag skulle tro att DIGGs kontroll mer handlar om den tekniska infrastrukturen, att meddelanden från t.ex. Skatteverket faktiskt går fram till brevlådorna, och det tror jag inte det är någon som ifrågasätter. Inte heller tror jag någon förväntar sig att det är ren bluffverksamhet där de kommer dra pengar från korten till sitt eget konto och sen fly landet...

Det är väl mer en "luddig" oro för vad som kan hända med kunder hos företag vars bakomliggande beslutsfattare har tveksam moralisk kompass och tidigare kraschade företag bakom sig.
 

intuition

Medlem
... Och sen hittade jag detta, finns tydligen en myndighet som hanterar digitala brevlådor, så det måste ju finnas ngn form av kontroll eller? https://www.digg.se/for-privatpersoner/digital-post-for-dig-som-privatperson#h-sv-default-anchor-0
Alltså.
DIGG är lite som 'Vitamin-institutet i Schweiz' - Något man gärna nämner i marknadsföringen av en svindyr och ineffektiv hudkräm så att man får lite 'cred by association'.
Om söker lite själv eller läser artiklar som länkats så är DIGG inte en kvalitetsstämpel och har inte gjort någon djupare kontroll.
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Alltså.
DIGG är lite som 'Vitamin-institutet i Schweiz' - Något man gärna nämner i marknadsföringen av en svindyr och ineffektiv hudkräm så att man får lite 'cred by association'.
Om söker lite själv eller läser artiklar som länkats så är DIGG inte en kvalitetsstämpel och har inte gjort någon djupare kontroll.
Nja, lite mer än det är det allt. Det är digg som ansvarar för myndighetsposten, och därmed går all sådan genom dem. Som brevlåda operatör måste du ha avtal med dem och uppfylla deras krav.

Det gäller myndighetsposten. Vem som helst kan såklart fixa en digital brevlåda för brev mellan privatpersoner eller privata företag.
 

intuition

Medlem
Jag kämpar med att hitta något som tyder på det i deras direktiv



De har ett uppdrag att samornda myndigheternas behov, däri ligger kanske att skriva något sorts avtal men att det finns något ansvar för hur bolagen sedan sköter sig mot konsument tror jag inte. Eller att det är de som hanterar någon drift eller liknande. Jag uppfattar det som att de sammanställer krav, informerar olika myndigheter om vad som finns och händer och sätter vissa direktiv om dataformat osv
 
Jag vet inte men låter väldigt konstigt att Skatteverket bara skulle skicka folks deklarationer till ett företag som man inte kollat upp? Men bra då startar jag en egen och ber dom länka till den i morgon
 

Fredah

Medlem
Kan man behålla KIVRA för post och bara använda Billo för att betala räkningar eller flyttas något automatiskt?
 
Toppen