Jag missförstod dig, trodde du menade att låginkomsttagare köper dyrare flygbiljetter än höginkomsttagare (det gör dom inte). Lätt hänt när en svarar i en tråd om just priser på flygbiljetter.
Jag menar att låginkomsttagare köper dyrare flygbiljetter, precis som de köper dyrare köttfärs.
Jag pratar inte om att de köper
mer biljetter eller att de köper
dyrare resklasser eller att de köper
exklusiva destinationer utan att de för varje jämförbar resa betalar mer per enhet/nytta. Att de är i en
situation där de i slutändan kommer att betala mer för samma sak, för att deras omständigheter är sådana.
När Östermalms-Ove och ensamstående förortstjejen Eva båda ska flyga till Malmö är det därför fel att anta att Ove betalar mer för biljetten bara för att han har råd med det.
• Ove har tid under arbetsdagen att kolla flygpriser och han har energi och kompetens nog att för att hitta flera olika alternativ som han kan väga mot varandra.
• Eva är stenhårt knuten till sitt schema som undersköterska i hemtjänsten. När jobbet är slut och hon hämtat barn, lagat mat, diskat, nattat har hon väldigt lite tid och energi att leta efter alternativ.
• Ove har rest mycket både privat och i tjänsten och vet hur/var/när man hittar bra priser. När han ser ett bra pris har han möjlighet att slå till direkt.
• Eva reser sällan. Hon vet inte mycket om flygbolagens prissättning och har svårt att veta vad ett bra pris är. Och hon har svårare för att ta köpbeslutet på studs.
• Han styr sin tid själv och kan välja att resa under lågtrafik.
• Hon har inga möjligheter att resa annat än på skollovet.
• Ove har rest mycket både privat och i tjänsten och har guldkort. Han letar därför bara efter light-biljetter eftersom han vet precis vilka behov han har och de ingår gratis.
• Eva reser sällan. Hon vet inte exakt vad hon behöver men väljer bort light-biljetten eftersom hon är säker på att hon behvöer en väska. I köp-dialogen klickar hon i något mer tillval eftersom "det är så dyrt att betala extra på flygplatsen"
Det finns inget starkt samband mellan att ha gott om pengar och att gilla att betala mer än nödvändigt för något.