Senaste nytt

Biljettpriser satta av AI (dynamiska priser på invidnivå)

(Kanske inte heller något lag-hinder heller, i USA iaf)

Kanske inte på federal nivå men med mycket stor sannolikhet på delstatsnivå. Och om inte lagarna finns idag lär några delstater vara mycket snabba med att införa begränsningar för deras medborgare den dag då detta blir aktuellt. Kanske framför allt Californien och New York.

men däremot att vilka priser som finns tillgängliga kommer att kunna växla mycket snabbare än tidigare och basaerat på en mycket större mängd faktorer än tidigare.

Jag ser tydliga exempel redan idag där prissättningen är betydligt mer granulär än tidigare. Kollade på Finnair-flyg till Asien. Totalpriset bestämdes i hög omfattning av vilket flyg jag valde mellan Stockholm och Helsingfors. Tror jag såg fem avgångar för anslutningsflyget som alla bokades i I-klass men priserna skiljde sig med kanske 500kr från det billigaste till det dyraste flyget inom I-klass. Det hade INTE med flygskatter/avgifter att göra då dessa var desamma oavsett vald flygkombination utan Finnair har helt klart andra parametrar som kan variera priserna även inom en bokningsklass. Tittar man i ExpertFlyer på publicerade fares är det tydligt att det inte finns riktigt så många varianter som jag kunde se i bokningsdialogen.

Har för mig att även BA sysslar med detta. Och troligtvis ett stort antal andra bolag.

Såg en sak när jag kollade på flyg mellan Luleå och Malta med SAS. Söker jag på poängbokningar så finns en mängd olika alternativ från Luleå (dock inga bonusresor) däremot om jag klickar i biljetter för pengar (SEK) så finns det bara ett alternativ. Från Malta till Luleå däremot verkar det vara samma utbud med poäng respektive pengar. Prövat både i appen och hemsidan men samma resultat

...

Jag ser tydliga exempel redan idag där prissättningen är betydligt mer granulär än tidigare. Kollade på Finnair-flyg till Asien. Totalpriset bestämdes i hög omfattning av vilket flyg jag valde mellan Stockholm och Helsingfors. Tror jag såg fem avgångar för anslutningsflyget som alla bokades i I-klass men priserna skiljde sig med kanske 500kr från det billigaste till det dyraste flyget inom I-klass. Det hade INTE med flygskatter/avgifter att göra då dessa var desamma oavsett vald flygkombination utan Finnair har helt klart andra parametrar som kan variera priserna även inom en bokningsklass. Tittar man i ExpertFlyer på publicerade fares är det tydligt att det inte finns riktigt så många varianter som jag kunde se i bokningsdialogen.
....
När Finnair började med unbundling of fares (eller däromkring) kom de också på att de kunde tjäna mer på sin käpphäst "enkla snabba förbindelser".

De började annonsera låga priser som bara gällde för sämsta förbindelsen, typ förmiddagsflyg till HEL kombinerat med midnatts-avgång till Asien.
Ville man ha något annat är 12 layover i HEL steg priset markant från det annonserade.
Vet inte om det är det du stött på, men det var inte heller styrt av buckets

Tror det ligger något i att det var förbindelser med längre väntetid som var billigare även om jag har för mig att det inte var helt konsekvent. Finnair har säkert kunskap om vilka flyg till Helsingfors som tenderar sälja slut med resenärer som faktiskt ska dit och inte vidare ut i världen.

0625-avgången från Stockholm verkar ofta erbjuda låga priser...

Att det på totalen blir något dyrare för Finnair om jag tillbringar en lång eftermiddag i Platinum Lounge med champagne, a la carte (kanske x 2), kaffe och drinkar verkar de dock bortse från ;)

Toppen