Senaste nytt

Biljettpriser satta av AI (dynamiska priser på invidnivå)

Men att priset är olika på olika avgångar är väll inte ovanligt? Peak tider och hur långt stoppet är? Jag kollar tex GOT-ARN och det skiljer sig beroende på tid och lediga stolar.
Absolut. Vilket pris som erbjuds styrs generellt av två faktorer:
1. Tillgänglighet: Vilka bokningsklasser som finns tillgängliga
2. Biljettregler: Vilka biljettregler (t.ex. förköpskrav, veckodag, flyg-nummer, antal nätter borta, osv) som blir applicerbara

När man ser olika pris på olika avgångar är det nästan alltid beroende på de två alternativen ovan.

Det som är anmärkningsvärt i mitt förra inlägg är att samtliga faktorer (vad jag kan se) ovan är exakt samma men ändå skiljer sig priset! Kan det vara att SAS provar med någon AI-lösning där priset automatiskt ändras beroende på väntetid?

[ninjad by gnopps]
Jo, men det har traditionellt styrts genom att man inte har samma tillgång .
Den attraktiva avgången har tex A/3 medan den oattraktiva har A/3 B/4

För långa/korta byten ser de till att det finns olika fares så att O-bucket på ben 1 inte går att kombinera med O på ben 2

Just nu är det väl också en pågående rea. Det brukar heller ofta inte synas på bokningsklassernas koder. I princip gäller väl att man internt kan ha en massa olika priser för samma fare, medans de som publiceras i gds är mer restriktiva. Samma gällande hur man slår ihop anslutningar.

Låter mer som klassisk revenue management än som ai... Vilket visserligen är svart magi, men en annan sort.

Ytterligare en märklig sak är att prisskillnaden verkar vara satt i EUR, ej i NOK vilket skulle vara det naturliga med tanke på att flygen är från Norge.

Skärmdumpen i förra inlägget är tagen från SAS.fi. Priser OSL-HEL är prissatta i NOK. Om priset hade skiljts sig i NOK är det rätt osannolikt att samtliga priser hade slutat på ",18" då valutan omvandlats från NOK till EUR, så det verkar snarare som att SAS hemsida lägger på/drar bort en summa i EUR efter att man hämtat "orginalpriset" i NOK.

På SAS.no skiljer sig också priserna åt, men hade dessa priser växlats till EUR hade inte varje pris på .fi-sidan hamnat med ",18" som decimaler.

Som jag ser det finns det tre möjliga förklaringar:
1. SAS hemsida har ett tekniskt fel som visar olika priser
2. SAS har infört nya biljettregler som reglerar pris beroende på avgång eller någon annan faktor (men hur kan då samtliga NOK-priser omvandlas till samma decimaler i EUR?)
3. SAS hemsida hämtar först det "riktiga" priset, och lägger därefter på eller drar av en summa beroende på väntetid.

Nedan prisskillnaderna på SAS.no (samtliga är i O-klass)
1755255475095.png

Attachments

• 1755255455927.png
    1755255455927.png
    49,2 KB · Visningar: 10
Last edited:
Om jag söker upp samma flyg på itamatrix eller expedia.se blir priserna desamma oavsett vilken av de tre avgångarna jag väljer. Den publicerade O-klass-regeln används på matrix. Eftersom Expedia och matrix nyttjar publicerade priser känns det mer klassiskt användande av GDS-data.

SAS verkar som syns ovan dra ifrån lite pengar baserat på väntetiden. Något som inte de andra bokningssidorna gör. Frågan är om SAS nyttjar samma grunddata (publicerade fare) som matrix, expedia etc. eller om de har helt egna regler.

Håller med om att det låter mer som revenue managament än AI

Toppen