Senaste nytt

Biljettpriser satta av AI (dynamiska priser på invidnivå)

Men att priset är olika på olika avgångar är väll inte ovanligt? Peak tider och hur långt stoppet är? Jag kollar tex GOT-ARN och det skiljer sig beroende på tid och lediga stolar.
Absolut. Vilket pris som erbjuds styrs generellt av två faktorer:
1. Tillgänglighet: Vilka bokningsklasser som finns tillgängliga
2. Biljettregler: Vilka biljettregler (t.ex. förköpskrav, veckodag, flyg-nummer, antal nätter borta, osv) som blir applicerbara

När man ser olika pris på olika avgångar är det nästan alltid beroende på de två alternativen ovan.

Det som är anmärkningsvärt i mitt förra inlägg är att samtliga faktorer (vad jag kan se) ovan är exakt samma men ändå skiljer sig priset! Kan det vara att SAS provar med någon AI-lösning där priset automatiskt ändras beroende på väntetid?
 
[ninjad by gnopps]
Jo, men det har traditionellt styrts genom att man inte har samma tillgång .
Den attraktiva avgången har tex A/3 medan den oattraktiva har A/3 B/4

För långa/korta byten ser de till att det finns olika fares så att O-bucket på ben 1 inte går att kombinera med O på ben 2
 
Just nu är det väl också en pågående rea. Det brukar heller ofta inte synas på bokningsklassernas koder. I princip gäller väl att man internt kan ha en massa olika priser för samma fare, medans de som publiceras i gds är mer restriktiva. Samma gällande hur man slår ihop anslutningar.

Låter mer som klassisk revenue management än som ai... Vilket visserligen är svart magi, men en annan sort.
 
Ytterligare en märklig sak är att prisskillnaden verkar vara satt i EUR, ej i NOK vilket skulle vara det naturliga med tanke på att flygen är från Norge.

Skärmdumpen i förra inlägget är tagen från SAS.fi. Priser OSL-HEL är prissatta i NOK. Om priset hade skiljts sig i NOK är det rätt osannolikt att samtliga priser hade slutat på ",18" då valutan omvandlats från NOK till EUR, så det verkar snarare som att SAS hemsida lägger på/drar bort en summa i EUR efter att man hämtat "orginalpriset" i NOK.

På SAS.no skiljer sig också priserna åt, men hade dessa priser växlats till EUR hade inte varje pris på .fi-sidan hamnat med ",18" som decimaler.

Som jag ser det finns det tre möjliga förklaringar:
1. SAS hemsida har ett tekniskt fel som visar olika priser
2. SAS har infört nya biljettregler som reglerar pris beroende på avgång eller någon annan faktor (men hur kan då samtliga NOK-priser omvandlas till samma decimaler i EUR?)
3. SAS hemsida hämtar först det "riktiga" priset, och lägger därefter på eller drar av en summa beroende på väntetid.

Nedan prisskillnaderna på SAS.no (samtliga är i O-klass)
1755255475095.png
 

Attachments

  • 1755255455927.png
    1755255455927.png
    49,2 KB · Visningar: 60
Last edited:
Om jag söker upp samma flyg på itamatrix eller expedia.se blir priserna desamma oavsett vilken av de tre avgångarna jag väljer. Den publicerade O-klass-regeln används på matrix. Eftersom Expedia och matrix nyttjar publicerade priser känns det mer klassiskt användande av GDS-data.

SAS verkar som syns ovan dra ifrån lite pengar baserat på väntetiden. Något som inte de andra bokningssidorna gör. Frågan är om SAS nyttjar samma grunddata (publicerade fare) som matrix, expedia etc. eller om de har helt egna regler.

Håller med om att det låter mer som revenue managament än AI
 
Intressant. Jag tror mer på experiment än bugg. Möjligtvis en bugg i avseendet att det inte var avsikten att testa det just nu ;)

Resonemanget bakom ett lägre pris vid längre anslutningar torde vara att betalningsviljan är lite högre ju snabbare resan går, men också att det blir billigare för flygbolaget om det är "lagom" lång tid mellan planen. För tajta anslutningar kräver mer av baggagehanteringen och hantera eventuella misconnections medan de å andra sidan kostar lite i form av potentiella loungebesök...
 
Jag tror med det handlar om att skapa ett alternativpris och egna substitutionsvaror.
Om produkten är resa A-C via B, med tre olika anslutningstider där bokningsläget är identiskt så tror jag inte flygbolaget i sig har några preferenser om kunden väljer anslutning 1,2 eller 3. Man villl sälja så många som möjligt av alla, till så höga priser som möjligt.

Men genom att skapa olika priser ställs kunden inför att val och börjar då automatiskt värdera de olka alternativen. Istället för att alla 3 kostar 1 000 kr och kunden jämför det mot vad en konkurrent erbjuder (substitutionsvaran) så erbjuder man anslutning 1 för 900kr, anslutning 2 för 1200 och anslutning 3 för 1500. Nu blir alternativ 1 substitutionsvaran för alternativ 3.

Genom att prissätta riktigt usla anslutningar för lite mindre än marknadspris så kan man annonsera marknadens lägsta pris på rutten. När kunden sedan ser att det är lång väntetid för 900kr värderar den om det är vårt 300 kr för den kortare tiden på anslutning 2. Det tycker den i de flesta fall och är då alltså villig att betala 1200 kr för något som annars hade sålts för 1000 kr.

Så gjorde iallafall Finnair när de började med detta. Annonserade resor för superlåga priser och eftersom de hade stort antal avgångar in till HEL under hela dagen men färre avgångar ut på långdistans så kunde det annonserade priset gälla en hysteriskt dålig förbindelse med typ 20 timmars väntetid i HEL. En förbindelse som nästan ingen någonsin skulle ha tänkt på att boka från början. Och inte heller bokade efter ändringen, men den lockade in folk i bokningsmotorn och pressade priserna uppåt på de förbindelser som var normala. Folk är helt enkelt beredda att betala rätt mycket pengar för att slippa 20 timmars väntetid, fast att de annars aldrig skulle ha övervägt det alternativet om det inte vore för lockpriserna. Så det skapar en referenspunkt (en fejkad substitutvara) som kunden absolut inte vill ha och som gör att man uppfattar det man vill ha som mer värdefullt.
 
Jag tror med det handlar om att skapa ett alternativpris och egna substitutionsvaror.
Om produkten är resa A-C via B, med tre olika anslutningstider där bokningsläget är identiskt så tror jag inte flygbolaget i sig har några preferenser om kunden väljer anslutning 1,2 eller 3. Man villl sälja så många som möjligt av alla, till så höga priser som möjligt.

Men genom att skapa olika priser ställs kunden inför att val och börjar då automatiskt värdera de olka alternativen. Istället för att alla 3 kostar 1 000 kr och kunden jämför det mot vad en konkurrent erbjuder (substitutionsvaran) så erbjuder man anslutning 1 för 900kr, anslutning 2 för 1200 och anslutning 3 för 1500. Nu blir alternativ 1 substitutionsvaran för alternativ 3.

Genom att prissätta riktigt usla anslutningar för lite mindre än marknadspris så kan man annonsera marknadens lägsta pris på rutten. När kunden sedan ser att det är lång väntetid för 900kr värderar den om det är vårt 300 kr för den kortare tiden på anslutning 2. Det tycker den i de flesta fall och är då alltså villig att betala 1200 kr för något som annars hade sålts för 1000 kr.

Så gjorde iallafall Finnair när de började med detta. Annonserade resor för superlåga priser och eftersom de hade stort antal avgångar in till HEL under hela dagen men färre avgångar ut på långdistans så kunde det annonserade priset gälla en hysteriskt dålig förbindelse med typ 20 timmars väntetid i HEL. En förbindelse som nästan ingen någonsin skulle ha tänkt på att boka från början. Och inte heller bokade efter ändringen, men den lockade in folk i bokningsmotorn och pressade priserna uppåt på de förbindelser som var normala. Folk är helt enkelt beredda att betala rätt mycket pengar för att slippa 20 timmars väntetid, fast att de annars aldrig skulle ha övervägt det alternativet om det inte vore för lockpriserna. Så det skapar en referenspunkt (en fejkad substitutvara) som kunden absolut inte vill ha och som gör att man uppfattar det man vill ha som mer värdefullt.
En annan punkt är att ifall priserna är olika, så väcks en känsla av "hah, jag har hittat ett kap" när kunden ser det billigare alternativet.
Såklart, då räcker det inte med en prisskillnad på några tiotals kronor, utan säg att vi har tre olika anslutningstider för A-B-C, varav en är klart billigare och ändå med rimlig anslutningstid. Konstigt nog så är en kund mer benägen att köpa den billiga resan då än ifall alla avgångar hade haft samma pris. Detta pga att man känner att man hittat ett reducerat pris, och det finns en risk att det försvinner och blir lika dyrt som de andra avgångarna.

Att erbjuda tre alternativ för 1000kr kan få kunden att titta på konkurrenterna, men erbjud en för 1000kr och två för 1500kr, då kommer kreditkortet fram.

EDIT: Price anchoring kan det väl kallas?
 
Toppen