Senaste nytt

Biljettpriser satta av AI (dynamiska priser på invidnivå)

Den forskning som gjorts visar väl att de med minst tillgångar betalar de högsta priserna ?

Och som sagt, Delta mfl köper knappast ett system för att segmentera på postnummer. Som jag förstår tekniken är det något helt annat, betydligt mer omfattande data än något tidigare samtidigt som det är mycket mer granulärt än tidigare.

Bolaget som säljer systemet ger ett fånigt exempel själva för att förklara: Tänk om du visste att män i 35-års-åldern väljer oftare business class biljetter om det regnar i Singapore när de tar köpbeslutet?
Och antyder att man ska tänka lite bredare än exemplet,

Så nä, det handlar nog inte om vilket postnummer du bor i.
Högsta priser måste ju ändå vara flexbiljetter, varför betalar låginkomsttagare för såna? Eller är first fyllt med lokalvårdare medans Wallenbergarna i världen flyger Wizz/Ryan?
 
Den forskning som gjorts visar väl att de med minst tillgångar betalar de högsta priserna ?
Talar vi inte då om sådana saker som villkor det går att låna pengar till, att du ofta inte har alternativet att köpa bostad utan tvingas hyra? Inte att köttfärsen och brödlimpor är dyrare i låginkomstområden.
 
Vi får förvänta oss mer individuell dynamisk prissättning i framtiden helt enkelt.

Här i NY så är det sjukt dynamiskt. Om jag tex använder mitt MC för att boka Uber så är det alltid 10-15$ billigare än när min fru försöker boka samtidigt och har sitt Amex platinum inlagt mellan oss och LGA tex. Byter hon till sitt MC i profilen så går priset ner till samma som mitt. Detta har vi testat många gånger så första resan så använder vi alltid våra Amex då vi får krediten dit en gång i månaden. Sedan MC resten av tiden.
 
Högsta priser måste ju ändå vara flexbiljetter, varför betalar låginkomsttagare för såna? Eller är first fyllt med lokalvårdare medans Wallenbergarna i världen flyger Wizz/Ryan?

Radium sägs kosta 650 miljoner kr per kg och mycket riktigt är det väldigt få låginkomsttagare som köper radium!

Jag börjar förstå varför ingen verkar förstå.

Det handlar inte om att kunna sälja den dyraste flexbiljetten. Det handlar om att se till att så många biljetter som möjligt säljs lite dyrare än vad de skulle vara med det vanliga bucket-systemet. Och det räknar man med att göra genom att utnyttja ett informationsövertag genom att sekundsnabbt anpassa priset uppått när man detekterar att den potentiella köparen är "mer motiverad att köpa" än andra.

I vardagstal:
När den välekiperade överklassmannen går förbi grönsaksståndet med en loj min kostar gurkorna 37,50 st. Men när den stressade två-barnsföräldern med panik i blicken nervöst fingrar på utbudet för att hitta den största gurkan kostar de plötsligt 45 kr st.

Det handlar inte om att anpassa priset uppåt för att personen som köper har råd, utan för att personen som köper är "motiverad" att betala mer. Grönsakshandlaren i exemplet bryr sig alltså mindre om huruvida kunden bor på Östermalm eller inte, utan sätter priset efter hur desperat kunden är.



Talar vi inte då om sådana saker som villkor det går att låna pengar till, att du ofta inte har alternativet att köpa bostad utan tvingas hyra? Inte att köttfärsen och brödlimpor är dyrare i låginkomstområden.
Jag talar faktiskt om vardagsprodukter. Köttfärsen är dyrare per kg om du köper små paket. Logiken är att den som har det knapert inte storhandlar när en vara är billig utan köper bara vad den behöver för dagen. Den som har det knapert har kanske inte möjlighet att åka till stormarknaden utan handlar i kvartersbutiken. Den som har det knapert handlar oftare hel- eller halvfabrikat medan den som har det gott ställt handlar samma ingredienser billigare och bakar själv. Osv Osv.
 
Radium sägs kosta 650 miljoner kr per kg och mycket riktigt är det väldigt få låginkomsttagare som köper radium!

Jag börjar förstå varför ingen verkar förstå.

Det handlar inte om att kunna sälja den dyraste flexbiljetten. Det handlar om att se till att så många biljetter som möjligt säljs lite dyrare än vad de skulle vara med det vanliga bucket-systemet. Och det räknar man med att göra genom att utnyttja ett informationsövertag genom att sekundsnabbt anpassa priset uppått när man detekterar att den potentiella köparen är "mer motiverad att köpa" än andra.

I vardagstal:
När den välekiperade överklassmannen går förbi grönsaksståndet med en loj min kostar gurkorna 37,50 st. Men när den stressade två-barnsföräldern med panik i blicken nervöst fingrar på utbudet för att hitta den största gurkan kostar de plötsligt 45 kr st.

Det handlar inte om att anpassa priset uppåt för att personen som köper har råd, utan för att personen som köper är "motiverad" att betala mer. Grönsakshandlaren i exemplet bryr sig alltså mindre om huruvida kunden bor på Östermalm eller inte, utan sätter priset efter hur desperat kunden är.




Jag talar faktiskt om vardagsprodukter. Köttfärsen är dyrare per kg om du köper små paket. Logiken är att den som har det knapert inte storhandlar när en vara är billig utan köper bara vad den behöver för dagen. Den som har det knapert har kanske inte möjlighet att åka till stormarknaden utan handlar i kvartersbutiken. Den som har det knapert handlar oftare hel- eller halvfabrikat medan den som har det gott ställt handlar samma ingredienser billigare och bakar själv. Osv Osv.
Jag missförstod dig, trodde du menade att låginkomsttagare köper dyrare flygbiljetter än höginkomsttagare (det gör dom inte). Lätt hänt när en svarar i en tråd om just priser på flygbiljetter.
 
Jag missförstod dig, trodde du menade att låginkomsttagare köper dyrare flygbiljetter än höginkomsttagare (det gör dom inte). Lätt hänt när en svarar i en tråd om just priser på flygbiljetter.

Jag menar att låginkomsttagare köper dyrare flygbiljetter, precis som de köper dyrare köttfärs.

Jag pratar inte om att de köper mer biljetter eller att de köper dyrare resklasser eller att de köper exklusiva destinationer utan att de för varje jämförbar resa betalar mer per enhet/nytta. Att de är i en situation där de i slutändan kommer att betala mer för samma sak, för att deras omständigheter är sådana.

När Östermalms-Ove och ensamstående förortstjejen Eva båda ska flyga till Malmö är det därför fel att anta att Ove betalar mer för biljetten bara för att han har råd med det.

• Ove har tid under arbetsdagen att kolla flygpriser och han har energi och kompetens nog att för att hitta flera olika alternativ som han kan väga mot varandra.
• Eva är stenhårt knuten till sitt schema som undersköterska i hemtjänsten. När jobbet är slut och hon hämtat barn, lagat mat, diskat, nattat har hon väldigt lite tid och energi att leta efter alternativ.

• Ove har rest mycket både privat och i tjänsten och vet hur/var/när man hittar bra priser. När han ser ett bra pris har han möjlighet att slå till direkt.
• Eva reser sällan. Hon vet inte mycket om flygbolagens prissättning och har svårt att veta vad ett bra pris är. Och hon har svårare för att ta köpbeslutet på studs.

• Han styr sin tid själv och kan välja att resa under lågtrafik.
• Hon har inga möjligheter att resa annat än på skollovet.

• Ove har rest mycket både privat och i tjänsten och har guldkort. Han letar därför bara efter light-biljetter eftersom han vet precis vilka behov han har och de ingår gratis.
• Eva reser sällan. Hon vet inte exakt vad hon behöver men väljer bort light-biljetten eftersom hon är säker på att hon behvöer en väska. I köp-dialogen klickar hon i något mer tillval eftersom "det är så dyrt att betala extra på flygplatsen"


Det finns inget starkt samband mellan att ha gott om pengar och att gilla att betala mer än nödvändigt för något.
 
Ser med oro på denna utveckling (av flera olika skäl) och en sak som jag tror dynamisk prissättning kommer befästa är viljan att styra kunder till den egna bokningssidan och just de flygalternativ bolagen vill sälja. Här kommer codeshare vara till nytta (trots att jag personligen inte alltid gillar det) samt JV-avtal mellan vissa stora bolag där vinsten delas mellan bolagen.

Dynamisk prissättning tror jag kommer minska möjligheterna med flera bolag i samma bokning. Och då blir det upp till oss kunder att resa à la Ryaniáir med individuellt köpta biljetter om vi vill resa någonstans som inte passar bolagets egna tycke och smak. Bolagen kommer också svära sig fria från att boka om passagerare vid missade anslutningar gäller det att ha mycket luft mellan flygen.

Flygen har således snart lyckats demontera ett ganska väl fungerande system och efterapat de stora brister som tågtrafiken erbjuder när man skall resa långt, dvs ett litet helvete i att boka tåg och mycket stök i händelse av störningar :(
 
Last edited:
Jag menar att låginkomsttagare köper dyrare flygbiljetter, precis som de köper dyrare köttfärs.

Jag pratar inte om att de köper mer biljetter eller att de köper dyrare resklasser eller att de köper exklusiva destinationer utan att de för varje jämförbar resa betalar mer per enhet/nytta. Att de är i en situation där de i slutändan kommer att betala mer för samma sak, för att deras omständigheter är sådana.

När Östermalms-Ove och ensamstående förortstjejen Eva båda ska flyga till Malmö är det därför fel att anta att Ove betalar mer för biljetten bara för att han har råd med det.

• Ove har tid under arbetsdagen att kolla flygpriser och han har energi och kompetens nog att för att hitta flera olika alternativ som han kan väga mot varandra.
• Eva är stenhårt knuten till sitt schema som undersköterska i hemtjänsten. När jobbet är slut och hon hämtat barn, lagat mat, diskat, nattat har hon väldigt lite tid och energi att leta efter alternativ.

• Ove har rest mycket både privat och i tjänsten och vet hur/var/när man hittar bra priser. När han ser ett bra pris har han möjlighet att slå till direkt.
• Eva reser sällan. Hon vet inte mycket om flygbolagens prissättning och har svårt att veta vad ett bra pris är. Och hon har svårare för att ta köpbeslutet på studs.

• Han styr sin tid själv och kan välja att resa under lågtrafik.
• Hon har inga möjligheter att resa annat än på skollovet.

• Ove har rest mycket både privat och i tjänsten och har guldkort. Han letar därför bara efter light-biljetter eftersom han vet precis vilka behov han har och de ingår gratis.
• Eva reser sällan. Hon vet inte exakt vad hon behöver men väljer bort light-biljetten eftersom hon är säker på att hon behvöer en väska. I köp-dialogen klickar hon i något mer tillval eftersom "det är så dyrt att betala extra på flygplatsen"


Det finns inget starkt samband mellan att ha gott om pengar och att gilla att betala mer än nödvändigt för något.
Ove har guldkort och flyger därför alltid SAS, även om det är dyrare. Eva kollar momondo/Skyscanner osv och väljer den absolut billigaste biljetten oavsett flygbolag.
Eva skulle kunna vara min syster (undersköterska med småbarn), har aldrig någonsin behövt hjälpa henne hitta billiga flyg, varenda människa i Sverige känner till momondo och det tar 1 minut att få fram resultat.
Att låginkomsttagare skulle gå till närmaste mini butik för att handla käk tror jag inte heller på, dom tar bussen till närmaste willys och köper 2kg köttfärs istället för 500g på den lilla butiken.
 
Ove har guldkort och flyger därför alltid SAS, även om det är dyrare. Eva kollar momondo/Skyscanner osv och väljer den absolut billigaste biljetten oavsett flygbolag.
Eva skulle kunna vara min syster (undersköterska med småbarn), har aldrig någonsin behövt hjälpa henne hitta billiga flyg, varenda människa i Sverige känner till momondo och det tar 1 minut att få fram resultat.
Att låginkomsttagare skulle gå till närmaste mini butik för att handla käk tror jag inte heller på, dom tar bussen till närmaste willys och köper 2kg köttfärs istället för 500g på den lilla butiken.
Vet inte om varenda människa i Sverige känner till Momondo. Det är tämligen frekvent jag får förklara för folk hur man söker billiga biljetter, gör enligt dom är det enbart Norwegian och Ryan som säljer billiga biljetter.

Håller dock helt med om att de som har det dåligt ställt tar bussen till närmsta "billiga butik" (vilket ofta är Willys) där de sedan fyller sin dramaten full med "billiga" varor. De med sämre ekonomi handlar oftare storköp än att handla på lokala lilla dyra butiken. De som har det bättre ställt går oftare till den lokala butiken för att det är bekvämt och man anser sig ha råd.
 
Toppen