Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Köper man mat på ica och ber att få en 500 kronors sedel tillbaka så blir det bara en transaktion med köp till kortföretaget på det totala beloppet och de kan inte avgöra att du tar ut pengar. Gör man samma med ICA kortet så blir det ett uttag och en betalning för ICA kan skilja på dessa själva men skickar de betalningen till en annan bank kan den banken inte se det.

Ja, fast det funkar inte med Diners och Amex, inte där jag provat i alla fall, även om det går att betala med korten.

Nej inte enligt min erfarenhet, vill jag ta ut pengar utöver beloppet jag handlat för. Så kommer det upp i kortläsaren när jag ska slå in pin-koden "köp & uttag"

Det står så på kortläsaren när du slår in koden men det blir inte så för de gör bara en transaktion mot din bank på ett köp på totalbeloppet. Prova göra det på ditt vanliga bankkort så ser du på utdraget att det bara blir en rad på kontoutdraget.

Det står så på kortläsaren när du slår in koden men det blir inte så för de gör bara en transaktion mot din bank på ett köp på totalbeloppet. Prova göra det på ditt vanliga bankkort så ser du på utdraget att det bara blir en rad på kontoutdraget.

Tror det är som så att butiken inte vill att du gör så på grund av att de får så hög avgift för att du tar ut pengar.

Allt handlar ju om vad det kostar för butiken att lösa in pengar hos en bank jämfört med vad det kostar för dem att ge dig pengarna. Ica är ju en bank så har säkert bra avtal med andra banker så om det kostar någon krona för butiken att ge dig 500 kr kan det ju var värt det för då slipper de hantera en 500 kr sedel när du får den. De kanske tom har en fast avgift per transaktion mot andra svenska banker så då blir det ju inte en skillnad för butiken.

En sak som slog på det här temat och så där lite grann i gråzonen är om någon har testat att snurra pengar på Svenska spel. Där kan man sätta in pengar på sitt konto, men man kan ju även göra utbetalningar till sig själv (efter en förmodad storvinst). Nu har jag inte läst det finstilta, men hypotetiskt borde det gå att snurra ett antal kkr där:eek:

Jag har försökt det där med kontantuttag + köp på iaf en ICA Maxi - där blev uttaget nekat av systemet, kassörskan hade ingen aning om varför. Jag anade varför och bad henne helt sonika strunta i uttaget.

Tror det var förra hösten testade jag med att ta ett mindre belopp på mitt BA-visa hos Willys. Då vill jag minnas att poängen för köp plus uttag ramlade in på mitt BA-konto.

En sak som slog på det här temat och så där lite grann i gråzonen är om någon har testat att snurra pengar på Svenska spel. Där kan man sätta in pengar på sitt konto, men man kan ju även göra utbetalningar till sig själv (efter en förmodad storvinst). Nu har jag inte läst det finstilta, men hypotetiskt borde det gå att snurra ett antal kkr där:eek:

Hej!

Hur sätter man in pengar på sitt Svenska Spel-konto? Är det via ett bankkonto, bankgironummer?

Välkommen till Businessclass.se Globetrotter82, om ingen har sagt det förut:)

Du registrerar dig och skapar en sida, sedan kan du betala direkt med kortet till ditt konto på Svenska spel. Har inte testat att snurra där, men det går ju att prova med ett mindre belopp:)

Svenska Spel tar dock bara emot Visa och MasterCard. Alla spelsiter har dessutom automatiska kontroller för att upptäcka pengatvätt, och gör du många insättningar och uttag kommer det garanterat trigga något alarm hos dem.

Toppen