Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Det där låter ju skumt, mry. Jag betalade hyra och en annan räkning via Betalo. Har inte hört något från SEB. Blir spännande att se hur det utvecklar sig.

Ringde de för att du betalt till Betalo eller för du betalat stora summor eller både och?

Jag tror de ringde för att jag handlat mycket på kortet och då passade de på att säga åt mig att jag bröt mot villkoren för kortet när jag betalade räkningar med betalo.

Jag tror man generellt kan vara lugn med det kan ju bli som så att SEB klassar att betala räkningar som kontant uttag trots att betalo fixat så de inte har den företagskoden som används för kontant uttag.

Jag kom fram till att man kan använda betalo för att skänka pengar till välgörenhet (via postgiro) det kan väl inte strida mot villkoren för kortet?

Kan någon ta fram de eventuella villkor som strider mot att betala räkningar via kortet? Själv kan jag inte finna något.
Jag betalade räkningar via Amex Gold någon gång, då fenomenet Svensk Kassaservice fortfarande existerade. Jag minns t o m att han på Arlanda som värvade mig till Amex Gold sa att jag kunde betala hyran med mitt kort. Det togs avgifter, men nog tror jag att jag fick in poäng... Efter det att den Svenska Kassa Servicen dog ut finns ju inte denna möjlighet, möjligen då på någon av våra stackars bankkontor som ännu hanterar detta och som tar hutlösa avgifter.
Att de inte skulle godkänna denna betalning via Betalo känns ju mer som att "jaha, inte råd att betala hyran, så därför på kreditkortet..." och därför inte tillåta denna form av betalning.
Men jag har ju beställt tjänster via internet som endast kommer på faktura. Att då inte kunna betala dessa via Betalo är ju ett skämt...???

Kan någon ta fram de eventuella villkor som strider mot att betala räkningar via kortet? Själv kan jag inte finna något.
Jag betalade räkningar via Amex Gold någon gång, då fenomenet Svensk Kassaservice fortfarande existerade. Jag minns t o m att han på Arlanda som värvade mig till Amex Gold sa att jag kunde betala hyran med mitt kort. Det togs avgifter, men nog tror jag att jag fick in poäng... Efter det att den Svenska Kassa Servicen dog ut finns ju inte denna möjlighet, möjligen då på någon av våra stackars bankkontor som ännu hanterar detta och som tar hutlösa avgifter.
Att de inte skulle godkänna denna betalning via Betalo känns ju mer som att "jaha, inte råd att betala hyran, så därför på kreditkortet..." och därför inte tillåta denna form av betalning.
Men jag har ju beställt tjänster via internet som endast kommer på faktura. Att då inte kunna betala dessa via Betalo är ju ett skämt...???

Det enda som jag hittar (och som jag skrev tidigare i tråden) är detta:
Kortet får inte användas för att betala dellikvid vid köp på avbetalning eller för betalning av skuld som kontohavare eller kortinnehavare har till säljföretaget eller annan.

Det beror ju på hur SEB kort bedömer en "skuld". Men om man bedömer att betala en faktura som en skuld måste man ju samtidigt kunna se varje kortköp som det. Jag ska exempelvis göra en del större hemelektronikinköp (runt 70 000) från ett företag som inte säljer annat än mot bankgirobetalning och jag tänkte då använda mitt nyinskaffade Eurobonus Mastercard. Går inte det, ja, då är frågan om det är särskilt intressant att alls ha kortet.

Ja, precis! Jag har ett Spotifyabonnemang som betalas varje månad via mitt Amex. Känns lite som hyran - en fast månadskostnad. Jag har ju inte bundit upp mig att bo i min lägenhet för x antal år, så det kan ju inte ses som en skuld att avbetala på. Dessutom betalar man ju hyran i förskott, så skulden ligger väl hos dem som hyr ut ;), att låta en bo där för de pengar man betalat in... Skämt åsido.

Det där med skuld är ju också intressant. Man skulle kunna hävda att om man betalar in pengar i förskott till sitt kortkonto är det ju dessutom inte någon skuld man betalar. Dynga in pengarna precis i början av din debiteringsperiod, då har du ingen skuld till kortföretaget (om du är som jag och aldrig utnyttjar kortkrediten).

Jag misstänker att det från bankens sida är rullandet av skulder från ett kort till ett annat man vill komma undan.

Toppen