Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

bnr

Medlem
Du skulle alltså betala en räkning till Firma A, som inte är din egen eller din arbetsgivares? Eller menar du din egna firmas? Det första kan nog ställa till problem men det andra är inga som helst problem.
Det är det första jag syftar på.
Ok, tack för svaret. Får se mig om efter alternativ. :)
 

bnr

Medlem
Alltså - själva betalningen är ju inget problem att genomföra.

Däremot kan man ju fundera på hur det ska bokföras på ett snyggt sätt.
Jo precis, går alltid att betala.
Men om det man vill uppnå innefattar någon sorts kreativ lösning med bokföringen som kanske inte är så omtyckt av Skatteverket så är den inte aktuell, inte för mig i alla fall. :)
 

Meazza

Medlem
Men om det man vill uppnå innefattar någon sorts kreativ lösning med bokföringen som kanske inte är så omtyckt av Skatteverket så är den inte aktuell, inte för mig i alla fall. :)
Inget konstigt, skulden till leverantören minskas och bokas mot skuld till kreditgivare - i detta fallet @bnr :)
Det konstiga är väl varför någon utomstående betalar ett företags faktura? Det är snarare den frågeställningen som @bnr och bolaget ska vara överens om inför Skatteverket.
 
Det konstiga är väl varför någon utomstående betalar ett företags faktura? Det är snarare den frågeställningen som @bnr och bolaget ska vara överens om inför Skatteverket.
Ja, men företaget använder betalningslösning BNR istället för betalningslösning internetbank eller så. Dessutom kanske företaget får kredit med några dagar innan finansiären BNR får betalt. Företaget får bättre likviditet utan att det kostar dem något, och får dessutom minskad administration när de slipper betala fakturorna själva. Ungefär så :)
 

Meazza

Medlem
Ja, men företaget använder betalningslösning BNR istället för betalningslösning internetbank eller så. Dessutom kanske företaget får kredit med några dagar innan finansiären BNR får betalt. Företaget får bättre likviditet utan att det kostar dem något, och får dessutom minskad administration när de slipper betala fakturorna själva. Ungefär så :)
Så, nu har han äntligen fått svar på frågan. :)
 

bnr

Medlem
Förstår båda argumenten och i teorin är det ingen fara, men hur fungerar det i praktiken?
Rent krasst så agerar jag (som privatperson) kreditgivare åt ett företag... är det ok eller kommer varningsklockor ringa?
 

RickardG

Medlem
Ja, men företaget använder betalningslösning BNR istället för betalningslösning internetbank eller så. Dessutom kanske företaget får kredit med några dagar innan finansiären BNR får betalt. Företaget får bättre likviditet utan att det kostar dem något, och får dessutom minskad administration när de slipper betala fakturorna själva. Ungefär så :)
Eller så tolkas det som att en privatperson erhållit en förmån i och med att betalningen genererar ett värde i form av poäng, och då ska förmånsskatt betalas. Högst teoretiskt, det lär inte ske i praktiken.
 
Toppen