Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Tror inte man kan betala mer än betalningsplanen för i år, de accepterar bara extra inbetalning via PG/BG tror jag vi kom fram till tidigare i denna tråd. Det är nog inget bra att kontakta dem för övrigt för de kan ju avbryta dina betalningar då om du inte bor utomlands...

Ajdå, det gick ju tyvärr inte som jag hade tänkt mig. Hade för ett kort ögonblick en vision om att betala in ~200000 kr nu på studs med kortet, men det var ju bara beloppen som är med i årets betalningsplan som kan betalas in med kort:

Om du har ett kredit-, betal- eller kontokort som är kopplat till Visa eller Mastercard, kan du betala till CSN med tjänsten Betala med kort. För att du ska kunna använda tjänsten, måste din utländska adress vara registrerad hos oss. Tjänsten hittar du i Mina sidor under Mina betalningar på sidan Vad ska jag betala under året?

Du kan bara betala de belopp som finns i din betalningsplan. Vill du göra extra inbetalningar utöver de belopp som finns i din betalningsplan, måste du först kontakta CSN.

Varför vill du betala in allt direkt? Det är ganska fördelaktig ränta.

Betalningsplanen läggs ju upp vid första året och de flesta får inte någon superbra inkomst första året efter plugget. Efter 10-12 år brukar man ha en förvärvinkomst på minst 3-4 ggr mer än vad man hade då och summan är nu mindre också.

Ja men du tjänar väl fortfarande mer på att investera pengarna och betala enligt plan.

Ja men du tjänar väl fortfarande mer på att investera pengarna och betala enligt plan.
Hm, om jag hade betalat 11000(minsta köpet) till CSN år 2007 istället för att blåsa bort "investerat" dessa på aktier hade jag nog blivit skuldfri minst 1 år tidigare än planerat, haft inga dumma försenings och påminnelseavgifter och fortfarande ha mer pengar över nu än att förlora 78% av "investeringen".
Tyvärr, inte alla är så bra på "investera pengar". Hittils min bästa utdelning mäts inte i pengar :p Min 10:e näst bästa heter bergvärme och börsen ligger inte ens i min top50 lista.

Tillbaka ontopic i denna tråd så går det nu betala även bredbandsbolagets räkning med kort. Nästa på lista är att tipsa kommunen att ta betalningar av vatten och sopor med kort. Och jag letar efter ett elbolag som tar kort.

Last edited:
Hm, om jag hade betalat 11000(minsta köpet) till CSN år 2007 istället för att blåsa bort "investerat" dessa på aktier hade jag nog blivit skuldfri minst 1 år tidigare än planerat, haft inga dumma försenings och påminnelseavgifter och fortfarande ha mer pengar över nu än att förlora 78% av "investeringen".
Tyvärr, inte alla är så bra på "investera pengar". Hittils min bästa utdelning mäts inte i pengar :p Min 10:e näst bästa heter bergvärme och börsen ligger inte ens i min top50 lista.

Tillbaka ontopic i denna tråd så går det nu betala även bredbandsbolagets räkning med kort. Nästa på lista är att tipsa kommunen att ta betalningar av vatten och sopor med kort. Och jag letar efter ett elbolag som tar kort.

Du kanske borde kört sparkonto med ränta på Akelius eller liknande, känns relativt säkert jämfört mot aktier ;)

Ont: tack för tipset om BBB, visste jag inte :)

Du kanske borde kört sparkonto med ränta på Akelius eller liknande, känns relativt säkert jämfört mot aktier ;)
Jag valde att följa Mark Twains råd och gräver ner mina usla besparingar i blålera istället. Bankerna litar jag inte mer sen början av 90-talet ;)

Akelius lovar 5.5% för 12 månadersplacering men har ingen Insättningsgaranti. 30% går i skatt och vi är nere i 3.85%, Inflationstakten är just nu -0.2 enligt Riksbanken men jag tycker inte att det är rätt eftersom lunchpriserna ökar med varje år och har inte sänkts trots lägre moms. Hyrespriserna växer, samma gäller för el, vatten, triple-play, mat, bilar, bensin, byggmaterial. Lönerna växer inte längre i samma takt som det var förr(i alla fall av vad jag hört från kollegorna) vilket bekräftar min uppfattaning att inflationen finns och är i plus trots negativ siffran från RB.
Nu tycker jag att det är OK att betala CSN och garanterat förlora 1.75% på pengarna på papper än att låta sig luras att 3.85% är mer än 2.1%+2%(Riksbankens mål för inflationen som i mitt tycke är där). Också hyrespriserna växer med ungefär 3% så även här är det nog lönsammare att investera i eget och betala av ett bolån på 2.58%. Att betala av ett CSN-lån snabbare med ett kreditkort och casha in en 2-4-1 ses kanske som fördelaktig för de som läser här också. ;)

en tanke som slog mig som jag inte läste att någon gjort. jag har ba visa, borde jag inte kunna betala in 200k (givetvis i många transaktioner men ni förstår hur jag menar) till skatteverket (mitt skattekonto) via betalo och sedan månaden efter ta ut pengarna från mitt skattekonto?

överföringen räknas som ett köp och jag får min 241 voucher?

Toppen