NiNE
Medlem
Det är nog dock inte värre än att du ringer CSN och säger att du har möjlighet att göra inbetalningen så drar dom upp en ny inbetalningsplan för dig.
Jaså, det låter ju strålande. Stort tack för tipset!
Det är nog dock inte värre än att du ringer CSN och säger att du har möjlighet att göra inbetalningen så drar dom upp en ny inbetalningsplan för dig.
Ajdå, det gick ju tyvärr inte som jag hade tänkt mig. Hade för ett kort ögonblick en vision om att betala in ~200000 kr nu på studs med kortet, men det var ju bara beloppen som är med i årets betalningsplan som kan betalas in med kort:
Om du har ett kredit-, betal- eller kontokort som är kopplat till Visa eller Mastercard, kan du betala till CSN med tjänsten Betala med kort. För att du ska kunna använda tjänsten, måste din utländska adress vara registrerad hos oss. Tjänsten hittar du i Mina sidor under Mina betalningar på sidan Vad ska jag betala under året?
Du kan bara betala de belopp som finns i din betalningsplan. Vill du göra extra inbetalningar utöver de belopp som finns i din betalningsplan, måste du först kontakta CSN.
Betalningsplanen läggs ju upp vid första året och de flesta får inte någon superbra inkomst första året efter plugget. Efter 10-12 år brukar man ha en förvärvinkomst på minst 3-4 ggr mer än vad man hade då och summan är nu mindre också.Varför vill du betala in allt direkt? Det är ganska fördelaktig ränta.
Betalningsplanen läggs ju upp vid första året och de flesta får inte någon superbra inkomst första året efter plugget. Efter 10-12 år brukar man ha en förvärvinkomst på minst 3-4 ggr mer än vad man hade då och summan är nu mindre också.
Hm, om jag hade betalat 11000(minsta köpet) till CSN år 2007 istället för attJa men du tjänar väl fortfarande mer på att investera pengarna och betala enligt plan.
Hm, om jag hade betalat 11000(minsta köpet) till CSN år 2007 istället för attblåsa bort"investerat" dessa på aktier hade jag nog blivit skuldfri minst 1 år tidigare än planerat, haft inga dumma försenings och påminnelseavgifter och fortfarande ha mer pengar över nu än att förlora 78% av "investeringen".
Tyvärr, inte alla är så bra på "investera pengar". Hittils min bästa utdelning mäts inte i pengarMin 10:e näst bästa heter bergvärme och börsen ligger inte ens i min top50 lista.
Tillbaka ontopic i denna tråd så går det nu betala även bredbandsbolagets räkning med kort. Nästa på lista är att tipsa kommunen att ta betalningar av vatten och sopor med kort. Och jag letar efter ett elbolag som tar kort.
Jag valde att följa Mark Twains råd och gräver ner mina usla besparingar i blålera istället. Bankerna litar jag inte mer sen början av 90-taletDu kanske borde kört sparkonto med ränta på Akelius eller liknande, känns relativt säkert jämfört mot aktier![]()
Att betala av ett CSN-lån snabbare med ett kreditkort och casha in en 2-4-1 ses kanske som fördelaktig för de som läser här också.![]()