Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

MarcusC

Medlem
De har trots alla problem en stor monter på ITB-mässan i Berlin. Ska se om jag hinner gå förbi och stämma av läget.

De måste väl ha något att göra :).....kanske kan skicka personalen till montern, när inga flyg går till & från nya upplysta terminalen.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Det var närmast ödsligt tomt i den rejält tilltagna montern, förra året minns jag att montern var smockfull de gånger jag gick förbi.

Det kändes nästan som ett skämt att de överhuvudtaget ställde ut, de flesta kände nog samma sak. Var ju svårt att ens komma på så mycket att fråga om. Men personalen försökte hålla humöret uppe och det fanns en fin miniatyr av flygplatsområdet.

IMG_7356.jpg
 

Ubbe

Medlem
Förra chefen för tyska motsvarigheten till SJ, Deutsche Bahn, får ansvaret att ro det försenade flygplatsbygget i Berlin i hamn.

Till de flesta bedömares förvåning utses förre DB-chefen Harmut Mehdorn till ny chef för den kraftigt försenade storflygplatsen Berlin-Brandenburg International.

Mehdorn hoppade i januari av jobbet som chef för flygbolaget Air Berlin, där han hållit i styret i 15 månader. Mera känd är han som omstridd chef för Deutsche Bahn, som han ledde i tio år fram till 2009. Ett flertal gånger under perioden krävdes hans avgång. Han genomförde som järnvägschef stora rationaliseringar, och var inte känd för en diplomatisk ledarstil.

Som chef för Air Berlin riktade han skarp kritik mot dåvarande flygplatsledningen och krävde skadestånd med mångmiljonbelopp för förseningen av bygget. Det kravet kommer han nu som flygplatschef att få hantera.

Flygplatsen skulle ha öppnats i oktober 2011, men enligt den senaste tidplanen är öppningsdagen nu flyttat till någon gång 2014.

Sedan den tidigare ledningen för flygplatsen avgick i mitten av januari har styrelsen letat efter lämplig kandidat. Hoppet stod länge till den tidigare chefen för Frankfurts flygplats, Wilhelm Bender, som framgångsrikt ledde den stora ombyggnationen av den storflygplatsen.

Men Bender tackade nej både till vd-jobbet och till ett uppdrag som rådgivare.

Den 70-årige Mehdorn uppges i tyska medier få mellan en halv och en miljon euro i lön för det nya uppdraget

Länk till originalartikel
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår inte tyska men om jag tyder det från Google Translate, kostar nya flygplatsen 35-40 miljoner EUR per MÅNAD?

Pannenflughafen: BER könnte mehr als fünf Milliarden Euro kosten - Handel + Dienstleister - Unternehmen - Handelsblatt

Handelsblatt skrev:
Düsseldorf. Der verpatzte Start des Berliner Hauptstadtflughafens BER kostet die Flughafengesellschaft FBB jeden Monat 35 bis 40 Millionen Euro. Diese Zahl hat der neue Flughafenchef Hartmut Mehdorn in einem Gespräch im Bundesverkehrsministerium genannt. Das geht aus einem Sitzungsprotokoll der „Soko BER“ hervor, das dem Handelsblatt vorliegt. Aus dem Grund will Mehdorn den Flughafen zügig eröffnen. „Allein diese Tatsache mache das Erfordernis einer Beschleunigung der auf die Eröffnung gerichteten Maßnahmen deutlich“, wird Mehdorn in dem Protokoll zitiert.
 
Japp, den försenade starten kostar flygplatsbolaget mellan 35 och 40 miljoner euro, varje månad. Verkar höja den redan fördubblade byggkostnaden på 4,3 miljarder euro till 5,1 miljarder vid slutet av 2014.
 
Toppen