Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

In_Sweden

Medlem
Verkar nu som de tänkte öppna upp delar av flygplatsen 15 december. De ska börja med att öppna upp den norra piren, som även är lågpris terminalen, och endast hantera upp till 2000 passagerare per dag. Ska bli spännande och se ifall de håller det här datumet, de har ju inte så bra track record ännu.

Berlin airport to 'partially reopen in December' - Business Traveller

Men att börja med LCCs låter ju som en bra ide. Vi, deras kunder har inte så höga förväntningar på någon del av resan. Definitivt inte på flygplatsen. Eller på bagage som kommer snabbt. Man får vad man betalar för.
 

Jacob

Medlem
Träffade representanter för Air Berlin för någon vecka sedan, givetvis mycket frågor om Berlin Brandenburg.

Hoppas kunna skriva ihop en kort artikel inom en nära framtid som kommer ge svar på en del frågor om flygplatsen.
 

flybob

Medlem
Jag fattar inte, 66000+ fel varav över 5000 kritiska. Hur är det ens möjligt? Någon sitter med fickorna fulla med guld i denna saga.
 

pitch

Medlem
Och nån kommer att att hamna med Svarte Petter. Är det nåt jag har snappat upp efter alldeles för många petiga tyska kunder så är det att uppfyller du inte specen tillräckligt bra så bussar dom advokaterna på dig till slut.

Edit: Med tillräckligt bra menar jag alltså inte bara att man faktiskt uppfyller specen som den var från början, utan att man även uppfyller ett helt gäng andra krav som inte fanns med där för att dom som skrev kraven var inkompetenta.
 
Last edited:

Hall

Medlem
Och nån kommer att att hamna med Svarte Petter. Är det nåt jag har snappat upp efter alldeles för många petiga tyska kunder så är det att uppfyller du inte specen tillräckligt bra så bussar dom advokaterna på dig till slut.

Edit: Med tillräckligt bra menar jag alltså inte bara att man faktiskt uppfyller specen som den var från början, utan att man även uppfyller ett helt gäng andra krav som inte fanns med där för att dom som skrev kraven var inkompetenta.

Nja, min erfarenhet från byggsvängen i Tyskland (från kundsidan) är att det är riktigt svårt att få till en bra förhandling eftersom det i princip är ett oligopol. I vissa städer gäller det att vara frimurare om man skall driva byggfirma, annars blir det inga kontrakt. Sedan när det väl är "klart" så är det uppenbart att finns mycket att åtgärda men de vill ändå få in en och säger att de skall fixa eventuella problem "sedan", under tiden som man bedriver verksamhet och har fulla kostnaden. Det funkar hyffsat med helentrepenad där det finns en riktigt drivande person som ansvarig. Det hjälper också om man har en eventuell framtida relation runt en kommande byggnad i ekvationen. Då är de (något) mindre benägna att fula ut sig.

De som till slut bygger är – trots de höga kostnaderna för slutkund – de absolut lägst betalda människorna du kan finna i europa som kan hålla i en hammare (läs rumäner och bulgarer). Ibland blir det bra, ibland blir det riktigt fula genvägar som möjligtvis skulle vara OK i deras hemland men ingen annanstans i Europa. Den tyska byggfirman som tar betalt räknar med att inspektera bygget underhand men det är inte alltid det görs med kundens bästa för ögonen utan snarare vad som man kan komma undan med senare.

Så nej sannolikheten är stor att det inte är bara en petig kund utan snarare ett j_vligt dåligt bygge.
 

NyfikenGrau

Medlem
Och nån kommer att att hamna med Svarte Petter.

Mycket intressanta inlägg på den här sidan, men frågan om vem Svarte Petter är/blir, behöver vi knappast fundera på nu när vi tyska skattebetalare är inblandade på ett hörn...

Väldigt bra inlägg, Hall, skulle vilja gå in närmare på det men det blir nog ganska mycket off-topic. Generellt kan jag säga att byggbranschen nog bara ses som/är relativt seriös i nordiska länder. Annars i världen är det den absoluta underklassen som står på byggen. Det säger en del att i det extremt yrkesstolta Tyskland fortfarande dricks kopiöst på många byggen, 4-5 "stora starka" är inget ovanligt på en arbetsdag. Det är klart att nämnda rumäner/bulgarer/albaner lättare får fotfäste i en bransch alla föraktar :(
 

Nemo

Medlem
Väldigt bra inlägg, Hall, skulle vilja gå in närmare på det men det blir nog ganska mycket off-topic. Generellt kan jag säga att byggbranschen nog bara ses som/är relativt seriös i nordiska länder. Annars i världen är det den absoluta underklassen som står på byggen. Det säger en del att i det extremt yrkesstolta Tyskland fortfarande dricks kopiöst på många byggen, 4-5 "stora starka" är inget ovanligt på en arbetsdag. Det är klart att nämnda rumäner/bulgarer/albaner lättare får fotfäste i en bransch alla föraktar :(
Oj, om byggbranchen är relativt seriös i Norden vågar jag inte tänka på hur den är i resten av Europa. Vet inte hur många polacker och andra östeuropeer som jag har lappat ihop från norska byggen och på grund av byggenas dåliga efterlevnad till säkerhetsregler skurit av sig fingrar eller trillat ned på backen när räcken saknats.
 
Toppen