Nye, alvorlige problemer for BER;
Linket kan næppe åbnes, det er et Paylink
Ekspert undsiger Berlin-lufthavn
Ekspert undsiger Berlin-lufthavn
AF Michael Kuttner, Jyllands-Postens korrespondent idag 6/3-2013
Problemerne fortsætter med at tårne sig op for Berlins nye lufthavn. Nu vender en fagmand ryggen til projektet.
BERLIN Den nye lufthavn i Berlin, tegner til at blive forbundsrepublikkens største byggefiasko nogensinde.
Lufthavnen i Schönefeld, der har været under opførelse siden 2006, skulle have været indviet for flere år siden, men en stribe skandaler, bl.a. afsløringen af 20.000 fejl og mangler, har udsat åbningen på ubestemt tid. Nu har man også skræmt en erfaren fagmand, der skulle have vist en vej ud af miseren, væk.
Byggeriet af Berlins nye storlufthavn, der anlægges ved DDR’s gamle flyveplads i Schönefeld, har stået på siden 2006.
Prisen er eksploderet til 4,2 mia. euro (32 mia. kr.), hvilket er dobbelt så meget som oprindeligt planlagt.
Wilhelm Bender, den pensionerede chef for lufthavnen i Frankfurt, en af Europas største og mest succesrige, var udset til at overtage direktørposten i Berlin, efter at en stribe ledere er blevet verfet ud på grund af uduelighed. Bender betakkede sig, men tilbød at rådgive det offentlige selskab, som står bag lufthavnen, to dage om ugen.
Det sagde bestyrelsesformanden Matthias Platzeck, der også er ministerpræsident for delstaten Brandenburg, som omgiver Berlin, ja tak til. Men Wilhelm Bender er sprunget fra, tilsyneladende skræmt af kaos og interne stridigheder i lufthavnens politiske top. Ingen andre har vist interesse i at træde til. Dermed sejler en af nationens dyreste igangværende infrastrukturprojekter fortsat.
Ifølge Bender skyldes hans afbud tre forhold: Han er uenig med bestyrelsen i væsentlige spørgsmål omkring lufthavnen. Aftaler er ikke blevet overholdt. Og fortroligheden er gentagne gange blevet brudt.
'Honoraret offentliggjort
Bender er bl.a. fortørnet over, at hans aftalte honorar på 4.000 euro (30.000 kr.) om dagen er kommet ud til offentligheden og blevet et stridsemne i byen. I venstrefløjspartiet Die Linke mener man, at beløbet er for højt, men Bender synes mest stødt over, at han i rådgiverbranchen, hvor det dobbelte åbenbart er almindeligt, kan beskyldes for at være skruebrækker. Desuden vil al den offentlighed skræmme andre eksperter, som han har brug for, siger han. I betragtning af at forsinkelsen koster mindst 15 mio. euro (111 mio. kr.) om måneden, er det foreslåede honorar intet at tale om, mener Bender.
Selv hvis man ser bort fra denne sag, og at bestyrelsesmedlemmerne virker, som om de først og fremmest er optagede af at spænde ben for hinanden, er det svært at få øje på noget positivt.
Platzeck har netop ændret sit standpunkt om, hvornår lufthavnen skal være åben, når den engang er færdig. Den skal ikke, som hidtil planlagt, være i drift mellem klokken fem om morgenen og midnat, men kun fra klokken seks til 22, mener han.
Dermed imødegår han lufthavnens naboer, men trækker tæppet væk under projektets lønsomhed, siger eksperter og politiske kolleger, bl.a. Berlins borgmester, Klaus Wowereit, der betragtes som en af de medansvarlige for byggerodet.
Problemer med miljøet
En del af indflyvningsruterne opfylder formentligt heller ikke miljøreglerne, hvilket kan betyde, at maskiner kan have svært ved at starte og lande. Endelig har Lufthansa, Tysklands største luftfartsselskab, trukket planer om at gøre Berlin til et af sine knudepunkter tilbage.
Den største frustration for lufthavnen og de mange virksomheder, bl.a. små butiksejere, der har investeret formuer i byggeriet, er imidlertid, at ingen aner, hvornår den bliver færdig.
Det eneste lyspunkt er, at man kan se lufthavnen på alle tider af døgnet. Samtlige lamper og projektører brænder uafbrudt. En teknisk fejl medfører, at de ikke kan slukkes – det har ikke været muligt at finde afbryderknappen.