Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Bygga nytt och mindre låter ju inte som någon höjdare när ett av huvudfelen med flygplatsen är att den är underdimensionerad...

Tyvärr går det inte att vrida tillbaka klockan, men framför allt nedläggningen av Tempelhof var ju riktigt galen - hade den kunnat fortsätta ta hand om små plan och inrikes/shorthaul-flyg (VXO-THF var en kul linje att prova) och Tegel fortsätta som vanligt, hade en betydligt mer ekonomisk och långsam utbyggnad av Schönefeld kunnat göras. Men tidningsartikeln som Segra länkar till är nog inne på helt rätt spår - projektet har gått åt fanders för att det varit politikerstyrt - priset har ensamt fått råda när underleverantörer valts.

Jag vill försöka se det positiva i allt och hoppas att det här kan leda till att det blir ett slut nu på att gödsla småpåveprojekt som detta med skattepengar från en region som är fattig redan från början.
 
Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Och som nämts nu börjar AB skära ned, i värsta fall bla beroende på man inte kan ha en effektiv hub på TXL. Det är stora kostnader det för både AirBerlin och regionen Berlin.
 
Och som nämts nu börjar AB skära ned, i värsta fall bla beroende på man inte kan ha en effektiv hub på TXL. Det är stora kostnader det för både AirBerlin och regionen Berlin.

Visst är det så. Inte så mycket att göra, men för jävligt är det. Jag är ju inte längre helt övertygad om att Etihad orkar hålla uppe AB hur länge som helst, och faller AB så faller ju hela tanken med att BER ska bli någon hubb. Och även om det aldrig blir någon hubb så skulle konkurrensen bli avsevärt sämre här om AB försvinner.

Alla stämningar mot flygplatsbolaget är ju dessutom väldigt berättigade rent moraliskt och antar jag, även juridiskt - vem som får betala alla förseningar och skadestånd i slutändan behöver man väl knappast fundera länge på, vi skattebetalare här nere kan väl snart inrätta autogiro för BER-kostnader...
 
Nye, alvorlige problemer for BER;

Linket kan næppe åbnes, det er et Paylink Ekspert undsiger Berlin-lufthavn


Ekspert undsiger Berlin-lufthavn
AF Michael Kuttner, Jyllands-Postens korrespondent idag 6/3-2013

Problemerne fortsætter med at tårne sig op for Berlins nye lufthavn. Nu vender en fagmand ryggen til projektet.

BERLIN Den nye lufthavn i Berlin, tegner til at blive forbundsrepublikkens største byggefiasko nogensinde.

Lufthavnen i Schönefeld, der har været under opførelse siden 2006, skulle have været indviet for flere år siden, men en stribe skandaler, bl.a. afsløringen af 20.000 fejl og mangler, har udsat åbningen på ubestemt tid. Nu har man også skræmt en erfaren fagmand, der skulle have vist en vej ud af miseren, væk.


Byggeriet af Berlins nye storlufthavn, der anlægges ved DDR’s gamle flyveplads i Schönefeld, har stået på siden 2006.
Prisen er eksploderet til 4,2 mia. euro (32 mia. kr.), hvilket er dobbelt så meget som oprindeligt planlagt.

Wilhelm Bender, den pensionerede chef for lufthavnen i Frankfurt, en af Europas største og mest succesrige, var udset til at overtage direktørposten i Berlin, efter at en stribe ledere er blevet verfet ud på grund af uduelighed. Bender betakkede sig, men tilbød at rådgive det offentlige selskab, som står bag lufthavnen, to dage om ugen.

Det sagde bestyrelsesformanden Matthias Platzeck, der også er ministerpræsident for delstaten Brandenburg, som omgiver Berlin, ja tak til. Men Wilhelm Bender er sprunget fra, tilsyneladende skræmt af kaos og interne stridigheder i lufthavnens politiske top. Ingen andre har vist interesse i at træde til. Dermed sejler en af nationens dyreste igangværende infrastrukturprojekter fortsat.

Ifølge Bender skyldes hans afbud tre forhold: Han er uenig med bestyrelsen i væsentlige spørgsmål omkring lufthavnen. Aftaler er ikke blevet overholdt. Og fortroligheden er gentagne gange blevet brudt.

'Honoraret offentliggjort

Bender er bl.a. fortørnet over, at hans aftalte honorar på 4.000 euro (30.000 kr.) om dagen er kommet ud til offentligheden og blevet et stridsemne i byen. I venstrefløjspartiet Die Linke mener man, at beløbet er for højt, men Bender synes mest stødt over, at han i rådgiverbranchen, hvor det dobbelte åbenbart er almindeligt, kan beskyldes for at være skruebrækker. Desuden vil al den offentlighed skræmme andre eksperter, som han har brug for, siger han. I betragtning af at forsinkelsen koster mindst 15 mio. euro (111 mio. kr.) om måneden, er det foreslåede honorar intet at tale om, mener Bender.

Selv hvis man ser bort fra denne sag, og at bestyrelsesmedlemmerne virker, som om de først og fremmest er optagede af at spænde ben for hinanden, er det svært at få øje på noget positivt.

Platzeck har netop ændret sit standpunkt om, hvornår lufthavnen skal være åben, når den engang er færdig. Den skal ikke, som hidtil planlagt, være i drift mellem klokken fem om morgenen og midnat, men kun fra klokken seks til 22, mener han.

Dermed imødegår han lufthavnens naboer, men trækker tæppet væk under projektets lønsomhed, siger eksperter og politiske kolleger, bl.a. Berlins borgmester, Klaus Wowereit, der betragtes som en af de medansvarlige for byggerodet.
Problemer med miljøet

En del af indflyvningsruterne opfylder formentligt heller ikke miljøreglerne, hvilket kan betyde, at maskiner kan have svært ved at starte og lande. Endelig har Lufthansa, Tysklands største luftfartsselskab, trukket planer om at gøre Berlin til et af sine knudepunkter tilbage.

Den største frustration for lufthavnen og de mange virksomheder, bl.a. små butiksejere, der har investeret formuer i byggeriet, er imidlertid, at ingen aner, hvornår den bliver færdig.

Det eneste lyspunkt er, at man kan se lufthavnen på alle tider af døgnet. Samtlige lamper og projektører brænder uafbrudt. En teknisk fejl medfører, at de ikke kan slukkes – det har ikke været muligt at finde afbryderknappen.
 
De har trots alla problem en stor monter på ITB-mässan i Berlin. Ska se om jag hinner gå förbi och stämma av läget.
 
Toppen