Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Nu skriver även DN om att det verkar vara 2014 som gäller.
Berlins storflygplats skjuts på framtiden

Tyvärr betyder det ingenting när det gäller Berlin, eftersom alla byggprojekt där har en tendens att dra ut på tiden mer än vad man kan planera för. Invigning 2020?

Ännu sorgligare är det för oss trogna SAS-resenärer. E-gaterna på TXL (där SK går från) är riktigt sorgliga. Tänk Arlanda, terminal 3 men i Östtysk version (dvs. sämre, gråare, ont om nöjen och sittplatser men samtidigt trångt)...

Jag ser inte längre hur den här historien kan få ett bra slut, det är uppenbart att man måste göra om hela brandskyddsanläggningen från grunden och att vissa delar underdimensionerats från början (incheckning exempelvis). Imageförlusten är nu inte längre möjlig att reparera - Berlin och östra Tyskland har än en gång dessvärre bevisat att man är ett område som dränerats på nästan all riktig kompetens. Antar att en del av er redan hört om detta (Stralsund), vilket ungefär är en kopia av flygplatsskandalen:

Jättefiasko för Scand-lines nya superfärjor | Kryssningar | Resa | Aftonbladet

Jag undrar återigen vad Etihad tänker, hur mycket uthållighet de har när det gäller att invänta Air Berlins nya hub och "storhetstid". För de som inte tror att flygplatssoppan kan bli värre kan man ju nämligen fundera på vad som händer om AB konkar innan flygplatsen öppnar. Hejdå hubbdrömmar. Ännu ett chefsbyte har nu gjorts på AB av krishanteringsskäl, Mehdorn ut och Prock-Schauer in. Den nye chefen marknadsförs med att han 20 av sina 30 år i branschen lett krisbolag...

airberlin facing

Ja det vore ju inget vidare om AB konkar och man står med en jätte hub...

Som jag läste på ett annat forum, visst finns det många brister med nya BER, men tänk på brandskyddsystem etc på gamla TXL och SXF..de lär knappast vara bättre??

Hade det inte gått få kompromissa och att ex vis öppna delar av BER ?? Åt ex vis AB, så skulle LH med flera kunna vara kvar på TXL så länge?

Frågan är ju om det är bra eller dåligt...?

Det är ju säkert bra att han har mycket kriserfarenhet, men det är ju ett illavarslande tecken i sig att Mehdorn som tillsattes för att lösa AB:s kris får gå efter bara ett och ett halvt år. Men tydligen har inte Etihad gillat honom och de har ju i princip monopol nu när det gäller inflytande över Air Berlin. Det är ju också enbart Etihad vad jag vet som förhindrar att AB konkar.

Ja det vore ju inget vidare om AB konkar och man står med en jätte hub...

Som jag läste på ett annat forum, visst finns det många brister med nya BER, men tänk på brandskyddsystem etc på gamla TXL och SXF..de lär knappast vara bättre??

Hade det inte gått få kompromissa och att ex vis öppna delar av BER ?? Åt ex vis AB, så skulle LH med flera kunna vara kvar på TXL så länge?

En AB-konkurs skulle ju i alla fall i början åtminstone ha den goda effekten att BER inte skulle vara underdimensionerad...

Brandskyddssystemet uppfyller ju inte specen som själva byggherren anger, så det fanns nog anledning för myndigheterna att bli misstänksamma och börja vända på fler stenar och det var ju ruttet lite här och där. Brandsskyddssystemen på TXL och SXF är säkerligen tekniskt sett äldre, men det skulle förvåna mig om de inte gör det de ska och uppfyller sina respektive specifikationer.

Den kompromissen skulle nog AB bra gärna vilja ha, men inte de andra bolagen :)

Efter den senaste, otroligt svävande förseningen (2014 eller tidigast 2015!?) är jag på allvar rädd att EY släpper taget om AB, de köpte säkert inte in sig för att bistå ett förlustbolag som i praktiken under flera år drivit och kommer att driva en slags låtsas-hubb i en underdimensionerad lagerlokal på utslitna Tegel. En AB-konkurs skulle vara enormt trist för mig personligen eftersom jag bor här nere, så jag är väl lite mer engagerad än de flesta i det. Enda bolaget som kan ge LH lite konkurrens och service- och prismässigt här på tyska marknaden, mycket intressanta destinationer som lika ofta kompletterar som konkurrerar med LHs linjer, enda bolaget som vill göra Berlin till hubb...konkurrenten LH är ju kanon så länge man kan tänka sig att alltid byta i MUC eller FRA och framför allt så länge någon annan betalar - LH-priserna ligger ju högt även MED konkurrens.

Ytterligare info gällande "kaoset" med nya BER.

BER skall ha 8 bagageband. Frankfurt har 38, MUnchen 23.

Även intressant tyskt reportage gällande bristen på sjukvård på nya BER, man har ingen ambulans/eller vårdpersonal planerat på flygplatsen, utan ett ensamt ambulans/läkarteam som behöver minst 18minuter för att ta sig till flygplatsen. FRA&ZRH har ambulans med personal på flygplatsen samt sjukvårdsrum på flygplatsområdet.

Tyskt reportage

Ein Notfall mehr für den BER | DasErste.de

mer om flygplatsens fel.... länk

"för korta rulltrappor"...haha, vafan!?
Jag ser framför mig hur tumstockarna köpta med mängdrabatt på Bauhaus har börjat svaja när man skickat dem mellan våningsplanen "jaha det var två meter, håller du här så drar jag upp tumstocken 2 meter till...nä nu blev det lite snett, men vi säger att det är fem å en halv meter totalt! Rulltrappan var väl fem å en halv i höjd...vi säger det"
;)

Toppen