Senaste nytt

Bali or not...?

Är Bali något som är värt att åka till fortfarande?
Tycker när jag googlar och läser på nätet att det verkar vara många som tycker det är sjukt mycket turister på bali och vattnet och stranderna inte är så frächa.
Tycker mig inte kunna få ett grepp om det är något man ska åka till om man vill ha en tid med lugnt och slappa i vattnet tid med lite inslag av "paradis"

Tycker när jag googlar och läser på nätet att det verkar vara många som tycker det är sjukt mycket turister på bali och vattnet och stranderna inte är så frächa.
Tycker mig inte kunna få ett grepp om det är något man ska åka till om man vill ha en tid med lugnt och slappa i vattnet tid med lite inslag av "paradis"
Beror på vilken del du åker till. Norra delarna av Bali är betydligt lugnare och mycket mindre exploaterat medans området närmast Denpasar stämmer in på din beskrivning. Du kan undvika Kuta beach, Seminyak, Jimbaran beach, Ubud, Uluwatu och Nusa Dua om turister inte är din grej och åka norrut till byar som Tulamben, Amed och Kubu. Det åker en hel del dykare hit men det finns andra typer av resorter också som t.ex.
Spa Village Resort Tembok Bali, Tejakula – Updated 2019 Prices
Med tanke på läget så får du garanterat lugn och ro. Stränderna på norra sidan är dock inte så sexiga som runt Denpasar då de består av svart lavasand men bada är inga problem. Tänk på att det finns en anledning till att norra sidan inte är exploaterad och det är transfertiden som är lång pga. taskiga vägar men avskildhet har ett pris.

Har alldeles nyligen varit tre veckor i Sanur och gillade det mycket. Bra strand, bra hotell (Griya Santrian), bra väder och lugnt. Visserligen är det lite lågsäsong i maj. Enda kruxet med stranden var att de dagar det var lågvatten mitt på dagen kunde det bli väldigt grunt några timmar, men oftast inga problem. Prisnivån på de många restaurangerna var också bra. Förra gången var vi i Candidasa på en fin resort. Där är det ännu mer lantligt, men sämre stränder på grund av att de förstörde revet på 60-talet, med erosion som följd. Rekommenderar Bali, men undvik Kuta.

Last edited:

Bali är och förblir ett rätt spännande resmål pgs sin kultur och andlighet. Helt rätt att undvika södra delarna, Från Nusa Dua längs med Kuta, Legian, Seminyak och Sanur på östra sidan. Efter Sanur på östra sidan och Canggu på västra börjar det snabbt dö ut och den riktiga ön börjar visa sig.

Varit på Bali 4ggr senaste 10 åren. En bra att rekommendera är att besöka områdena i och efter Candidasa och norrut i en vecka, för att sedan omlokalisera mer till mitten av ön, hyra en privat villa, något som är ett måste för Bali, de flesta kommer med egen pool, väslkötta och stora, oftast en egen guide som löser allt det praktiska och bara njuta.

Senast bodde jag och mitt sällskap i en Villa ca 25 min utanför Ubud (Balis kulturella centrum) i ett magiskt område, där man åkte längs risplantager och kokospalmer på vackra vägar. Det enda man kunde höra var avlägsna ljud från de små lokala byarna omkring eller de massiva lätena från djungeln liv. Från mitten av ön är det också enklare att nå det mesta sevärda samtidigt som man slipper turisterna.

Tack för alla svar, får kolla närmare, tanken är att bali ska vara en del av en resa, så inte så lång tid och enbart bali

Vi har været på Bali 3 gange og skal derud igen til sommer. Vi er meget glade for øen helt enkelt, og faktisk havde vi en super uge på Sheraton Bali Kuta lige ud mod Kuta Beach i den ene af de tre uger vi var afsted sidste år. Ja der er rigtig mange turister, og man finder både McDonalds og Starbucks - men stranden er sjov hvis man kan lide bølger. Vi skal bo der en del af ferien igen i år og har som noget nyt i år booket surf skole til vores datter som vildt gerne vil prøve præcist det.

I forhold til lyd og fred og ro har vi oplevet flere steder oppe på nordbali at der faktisk ikke var så stille og fredfyldt som vi havde tænkt det skulle være. Den ene gang boede vi i en villa som lå lige ud til en lille bjergvej, som var den vej alle scooterne skulle ned af om morgenen klokken 6-7 morgen og retur igen aften. Det er altså intet som helst hyggeligt eller fredfyldt over små scootermotorer på høje omdrejninger. I samme hus var der udsigt over en bakke ned havet og et tempel hvor man havde fået installeret højttaler anlæg - hvor begravelse og almindelig service blev transmitteret meget højt og tydeligt og i timevis. Vi har ved et andet hus oplevet det samme fra en moske med store højttaler anlæg. Jeg har fuld forståelse for at alle religioner skal have lov at være der, men bare vær opmærksom på det hvis du syntes det kan være forstyrrende at høre den slags i de meget tidlige morgentider eller ud på aftenen.

I år skal vi 3 uger afsted igen og bor ved Kuta på Sheraton Bali Kuta. Herefter til AB Wonderdive som er helt nyåbnet ude på nordvestkysten hvor vi skal være sammen med nogen venner. Så flytter vi vestpå til Pemuteran i 3 dage på Adi Assri Beach Resort og til sidst 3 dage på Damai. Vi var på Damai sidste år til middag og bliver simpelthen nødt til at prøve at bo der, det så virkelig dejligt ud.

Bali är är ett av mina favoritresmål. Jag har varit där 2 gånger tidigare och planerar att åka dit inom en snar framtid igen. Senast bodde jag på Four Seasons i Jimbaran Bay. Det kändes väldigt avskilt. Riktigt bra beachclub, Sundara.

Bali blir vad man gör det till. Bor man på en villa som jag rekommenderar så får man egen pool, mat till villan vid beställning. Då är man helt fredad från turister. Vill man ut bland turisterna så kan man göra det också. En av våra bästa kvällar var när vi gick ner vid stranden på Jimbaran Bay och käkade fisk och skaldjur på stranden. Plastbord och billig öl men riktigt gott och genuint.

Sen finns det lyxrestauranger om man vill sitta lite mer privat och avskilt. Man kan hyra privatchaufför billigt som kör dig till vart du vill. Bra bilar med ac och väldigt bekvämt.

Rekommenderar starkt!

Är det cash only som gäller för typ taxi, kiosker etc?
Minns inte. Måste vara 7-8 år sedan sist på bali och otaliga andra ställen mellan...

Är det cash only som gäller för typ taxi, kiosker etc?
Minns inte. Måste vara 7-8 år sedan sist på bali och otaliga andra ställen mellan...

Til taxi er det GRAB du skal bruge - app på mobilen og betaling via kreditkort (fungerer som Uber). I kiosker mv er det cash - ellers risikerer du påslag for betaling med kreditkort hvis de tager kreditkort i det hele taget. På restauranter og hoteller er kreditkort OK.

Toppen