Senaste nytt

Bali or not...?

Til taxi er det GRAB du skal bruge - app på mobilen og betaling via kreditkort (fungerer som Uber). I kiosker mv er det cash - ellers risikerer du påslag for betaling med kreditkort hvis de tager kreditkort i det hele taget. På restauranter og hoteller er kreditkort OK.

Jag har för mig att Blue Bird också hade en app. Uber finns också. Söder om flyplatsen finns det zoner med lokala monopol där Bluebird/Grab/Uber inte hämtar, t ex Balangan Beach. Men om man går en bit uppåt vägen så går det bra.

När det gäller trafiken så är det området mellan flygplatsen i söder, Ubud i norr, typ Cangu i väster och typ Gianyar i öster totalt igenkorkat. Att göra dagsutflykter från södra sidan, t ex Jimbaran, till norra sidan är inte att rekommendera.

Är Bali något som är värt att åka till fortfarande?
Tycker när jag googlar och läser på nätet att det verkar vara många som tycker det är sjukt mycket turister på bali och vattnet och stranderna inte är så frächa.
Tycker mig inte kunna få ett grepp om det är något man ska åka till om man vill ha en tid med lugnt och slappa i vattnet tid med lite inslag av "paradis"
Beror på vilken del du åker till. Norra delarna av Bali är betydligt lugnare och mycket mindre exploaterat medans området närmast Denpasar stämmer in på din beskrivning. Du kan undvika Kuta beach, Seminyak, Jimbaran beach, Ubud, Uluwatu och Nusa Dua om turister inte är din grej och åka norrut till byar som Tulamben, Amed och Kubu. Det åker en hel del dykare hit men det finns andra typer av resorter också som t.ex.
Spa Village Resort Tembok Bali, Tejakula – Updated 2019 Prices
Med tanke på läget så får du garanterat lugn och ro. Stränderna på norra sidan är dock inte så sexiga som runt Denpasar då de består av svart lavasand men bada är inga problem. Tänk på att det finns en anledning till att norra sidan inte är exploaterad och det är transfertiden som är lång pga. taskiga vägar men avskildhet har ett pris.
Spa Village Resort Tembok är väldigt billigt, men maten är lite halvdan. Dagliga massager gör susen och rätt skönt att vara frikopplad från wifi (finns bara i lobbyn). Känns definitivt mer outforskat, men mycket britter. Fick lite stundtals lite charterkänsla, men för priset och avskildheten från allt annat är det värt om man har några dagar över och vill se norra Bali.

Om du bara vill åka och slappa och få inslag av paradis kan jag slå ett slag för Amankila, på sydöstkusten. Har haft ögonen på det ett tag, men Mrs. Andrew vill inte tillbaka till Bali :p

Jag har för mig att Blue Bird också hade en app. Uber finns också. Söder om flyplatsen finns det zoner med lokala monopol där Bluebird/Grab/Uber inte hämtar, t ex Balangan Beach. Men om man går en bit uppåt vägen så går det bra.

När det gäller trafiken så är det området mellan flygplatsen i söder, Ubud i norr, typ Cangu i väster och typ Gianyar i öster totalt igenkorkat. Att göra dagsutflykter från södra sidan, t ex Jimbaran, till norra sidan är inte att rekommendera.

Vet inte när du var på Bali, men under våren 2018 lämnade Uber den sydostasiatiska marknaden genom att sälja den till Grab (It’s official: Uber sells Southeast Asia business to Grab – TechCrunch). Vi var där ju i juni 2019 och kunde inte få tag på någon Uber. Grab använde vi dock flitigt.

Finns det zoner som är ”blockade” för så kallade online agencies. Hotellet snackade om det men tänker det mest handlar om att säljstyra till egna tjänster? Kommer bo i Nusa Dua

Finns det zoner som är ”blockade” för så kallade online agencies. Hotellet snackade om det men tänker det mest handlar om att säljstyra till egna tjänster? Kommer bo i Nusa Dua

Jo, så är det. Appen säger att de inte kan hämta där du är. (var där januari 2017, då fanns Uber där). Det verkade som det på södra Bali vimlade av lokala taximonopol där Grab och Bluebird inte kan hämta. Man kan ju försöka att ringa Bluebird själv också.

Vi använde aldrig Uber/Grab/Bluebird på Bali, utan en chaufför med bil som körde runt oss för cirka 500kr per dag.

Här är prislistan från det ställe vi bodde på i Balangan. Trestjärnigt ställe som inte tillhörde någon internationell kedja.

upload_2019-7-9_14-49-31.png

Attachments

• upload_2019-7-9_14-48-0.png
    upload_2019-7-9_14-48-0.png
    525,8 KB · Visningar: 225
Sidste år i Kuta og omegn brugte vi Grab ganske meget - der er det en ganske smidig måde at komme omkring på syntes jeg.

Til heldags udflugter ville jeg også booke en bil med chauffør.

Har bokat julresa till Bali (2 veckor i dec och jan), det blir första gången för oss! Efter att ha läst på lite på nätet förstod jag att det är mitt i regnperioden. Vad kan jag förvänta mig vädermässigt? Hur mycket regn kan det bli?

Toppen