Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Nagon som vet nar ratt reor brukar komma for att boka en trevlig MR for 1500 TP for ett bra pris? Ar det Dublin dealen, har for mig att den var runt €1000-1500 forra aret och fans runt jul/nyar?

Tror inte du får ihop 1500TP på en TP-run längre eftersom de sänkt intjäningen på BA001-4, men jag har inte dubbelkollat.

Annars så har det väl varit lite dåligt med reor sista året, iallafall förutsägbara sådana. Därför var ju ex-OSL-rean väldigt välkommen i Augusti...

Dublin och Köpenhamn till Hawaii ligger kvar, men det är svårt att få ihop 1 500 TP på det numera. Det finns numera begränsningar på distans (s.k. MPM) med dessa billigaste biljetter så via Helsingfors verkar numera svårt från ARN/CPH.

Jag köpte precis ARN-LHR-BOS-LGA/JFK-SFO-LAX-DCA/IAD-LHR-ARN till ett hyfsat pris. Men det blir inte i närheten av så många TP som tidigare med resa via HEL och byte till LCY-JFK.

Det finns bra priser runt Thanksgiving-veckan, jul/nyår, påsk 2016, and sommaren 2016. Annars kläm in en Qatar deal från CPH/ARN/OSL som HKG till 10tkr för 4 x 140 TP som är väl helt ok också.

Dublin och Köpenhamn till Hawaii ligger kvar, men det är svårt att få ihop 1 500 TP på det numera. Det finns numera begränsningar på distans (s.k. MPM) med dessa billigaste biljetter så via Helsingfors verkar numera svårt från ARN/CPH.

Jag köpte precis ARN-LHR-BOS-LGA/JFK-SFO-LAX-DCA/IAD-LHR-ARN till ett hyfsat pris. Men det blir inte i närheten av så många TP som tidigare med resa via HEL och byte till LCY-JFK.

Det finns bra priser runt Thanksgiving-veckan, jul/nyår, påsk 2016, and sommaren 2016. Annars kläm in en Qatar deal från CPH/ARN/OSL som HKG till 10tkr för 4 x 140 TP som är väl helt ok också.
Tack for era svar, nu behover det ju forstas inte bli precis 1500TP pa en resa da man enkelt kan toppa upp med ett par resor LHR/HEL eller liknande.

Men hur hittar och bokar ni egentligen era resor? Jag forsoker som bast hitta dom pa ITA Matrix men det tar ju en san enorm tid och sen nar man lagger in femte-sjatte-sjunde stoppet sa krashar det hela pa nagot vis.

Tack for era svar, nu behover det ju forstas inte bli precis 1500TP pa en resa da man enkelt kan toppa upp med ett par resor LHR/HEL eller liknande.

Men hur hittar och bokar ni egentligen era resor? Jag forsoker som bast hitta dom pa ITA Matrix men det tar ju en san enorm tid och sen nar man lagger in femte-sjatte-sjunde stoppet sa krashar det hela pa nagot vis.

Jag använder en kombination av ExpertFlyer och ITA Matrix, men ser numera till att "Point of Sale" i ExpertFlyer är satt till UK då jag får upp fel inventory annars, något jag upplevde med BA förra veckan:
1. Kollar t.ex. ARN-SFO och ser vad som finns för priser när jag skall ut och resa, flyttar datum runt lite +/- ett par dagar
2. Kollar sedan ExpertFlyer och "fare rules" för att kolla när dealen gäller, routing regler och "availability"
3. Bygger sedan resan segment för segment med ExpertFlyer (kollar Married Segments om det gäller), kopierar över i en textfil
4. Ringer sedan BA och bokar

Tar mig kanske 20min att få ihop, sedan 20min på telefonen. Ibland går jag på en smäll och måste ringa tillbaka. Funkar rätt bra, men det kräver lite tid som du säger..

Last edited:

Jag gör så här:
1) Kolla fares i Expertflyer. Utan att veta vad som finns famlar man bara i mörkret.
2) Konstruera rutt på ITA Matrix.
2.1) Börja enkelt. Om vi tar ARN-HNL som exempel så börjar jag söka på just det - ARN-HNL med rätt fare basis, inget annat.
2.2) Utöka sökningen genom att mata in bolag, specifika flighter och flygplatser i advanced routing codes för att få till rutten. Testa ofta för att se att inget går sönder! Notera att det inte alltid är bra att vara för specifik. Man får testa sig fram lite, men när man väl lärt sig vad som funkar kan man göra det i sömnen...
2.3) NÄR något går sönder - kolla fare rules och routing rules och försök luska ut VAD som fick det att gå sönder. Använd Expertflyer för att kontrollera tillgänglighet.
3) När man fått fram rutten man vill ha så ringer jag oftast och bokar. Jag kan få till en HNL-run via HEL på hemsidan ifall jag vill, men det går fortare att boka via telefon och ibland vill man ha lite mer flexibilitet att kombinera flighter än vad hemsidorna erbjuder.

A och O när man håller på med detta är Expertflyer. Läs alla regler där NOGA - det tar tid men kan löna sig i längden. Man kan få fram fare rules mha ITA Matrix, men jag vet ingen annanstans där man kan se routing rules som är minst lika viktiga eller vilka bokningsklasser en fare bokas i hos andra bolag. Kort sagt, har man inte Expertflyer är chansen att lyckas mycket mindre för det blir enormt mycket svårare.

Tack vare Qatars fina priser når jag snart 1200 TP. Med lite drygt ett halvår kvar av intjäningsåret skulle det kännas lite snopet att vara så nära BAEC Gold... så hur fixar man enklast (och billigast) de resterande 300 TP för BAEC Gold?

Toppen