Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Vart får jag mest valuta för pengarna om jag vill lägga runt 15.000 kr på en TP-run som genererar maximalt? Jag har EB-poäng som jag kan använda till att transporteraa mig till annan plats inom Europa med om det hjälper till något på priset och kreativiteten. Åker gärna till Nord Amerika och förbi Miami.

Om du tar dig till Los Angeles kan du tjäna stor mängd av TP ganska billigt.
620 TP för mellan 6.200-6.800 SEK inkl. skatter. Mer info kan du läsa här.
http://www.businessclass.se/deals/4...american-airlines-6-200-sek-inkl-skatter.html

Jag funderar på att boka detta för att göra en TP-run, men jag blir lite osäker på hur TP beräknas inom USA. Jag tänker använda priset från Bryssel enligt denna tråd och flyga enligt nedan. Alternativt utgå från CPH.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag tolkar det som följande om jag använder BA:s räknare, men något kanske är fel:

BRU-LHR 40 Klass J
LCY - JFK 210 Klass I
JFK-LAX 140 Klass I
LAX - HNL 140 Klass A (räknaren klarar inte First på AA)
Summa 530 TP x 2 = 1060 TP

Enligt Dr Miles verkar det som att man får 210 TP för både JFK - LAX och LAX - HNL. Måste resorna vara i A-klass för att man ska få det 210 TP eller funkar det med I-klass? Tacksam er hjälp med TP-räkningen.

Jag funderar på att resa över påskhelgen, så om någon vill göra mig sällskap kan ni alltid skicka ett PM.

Enligt Dr Miles verkar det som att man får 210 TP för både JFK - LAX och LAX - HNL. Måste resorna vara i A-klass för att man ska få det 210 TP eller funkar det med I-klass? Tacksam er hjälp med TP-räkningen.
Jag har läst någonstans att American Airlines (AA) inrikes flyg bokas olika bokningsklass beroende på AA flightnummer eller BA flightnummer, förutsett att flighten är tvåkabins konfiguration.

Som BA flightnummer bokas i I klass medans som AA flightnummer bokas i A klass. Därför är det viktigt att AA inrikesflyg måste bokas som AA flightnummer.

Jag har själv aldrig bokat dessa biljetter så jag överlämnar faktajobbet åt andra.

Hej,

Mellan JFK och LAX samt SFO flyger AA med 3-klass flygplan. Det vill säga att när man bokar ett TP run som t.ex. BRU-LHR/LCY-JFK-LAX-HNL så hamnar man i affärsklass kabinen mellan JFK-LAX, och därmed 140 TP. LAX-HNL har bara två kabiner, och då blir det 210 TP. Till SFO finns AA85/AA20 som flygs av 2--klass B767-300 som ger 210 TP. Tyvärr finns det inte SFO-HNL direkt.

Jag funderar på att boka detta för att göra en TP-run, men jag blir lite osäker på hur TP beräknas inom USA. Jag tänker använda priset från Bryssel enligt denna tråd och flyga enligt nedan. Alternativt utgå från CPH.

Jag tolkar det som följande om jag använder BA:s räknare, men något kanske är fel:

BRU-LHR 40 Klass J
LCY - JFK 210 Klass I
JFK-LAX 140 Klass I

Slutsats: köp biljetten via AA.com (men flyg gärna med BA över Atlanten) så får du 210 TP för LAX-HNL

Enligt min erfarenhet har du räknat rätt om du köper biljetten via BA. För att få First TP på amerikanska inrikeslinjer måste du ha en AA biljett, dvs du kan inte köpa biljetten hos BA. Blir det inte mycket dyrare kan du köpa BRU-LAX ToR med BA och sedan en ToR LAX-HNL med AA, då får du 210 TP för LAX-HNL.

Last edited:
Man kan visst köpa biljetten hos BA, bara inte online. Jag har en bokning hos BA med en massa F inrikes i USA. Tricket är bara att se till att inte få inrikesflighterna som BA-codeshares utan boka under deras riktiga AA-nummer. Detta kan telefonbokningen hos BA göra utan problem.

Man kan visst köpa biljetten hos BA, bara inte online. Jag har en bokning hos BA med en massa F inrikes i USA. Tricket är bara att se till att inte få inrikesflighterna som BA-codeshares utan boka under deras riktiga AA-nummer. Detta kan telefonbokningen hos BA göra utan problem.

Mer än vad jag visste, man lär sig alltid något nytt här :) Vet du om priserna blir samma oavsett hur man bokar?

BRU-LHR 40 Klass J
LCY - JFK 210 Klass I
JFK-LAX 140 Klass I

Tror du kan vara säker på att LAX-HNL i A ger 210 eftersom den är över 2000 miles. Räknaren på ba.com klarar inte av alla AA flygningar

Vill du tjäna 210 TP även för NYC-LAX kan du boka EWR-LAX A, dock du flyger 737-800 First 2-2 seats. (vilket är samma uppsättning stolar som mellan LAX-HNL om jag inte missat något)

Boka resan via aa.com eller onlineresebyrå till exempel orbitz.com

Mer än vad jag visste, man lär sig alltid något nytt här :) Vet du om priserna blir samma oavsett hur man bokar?

Priserna verkar vara de samma +-100 eller så. Du kan ju kolla om det kommer att funka genom att kolla upp den fare du vill ha och vilka flyg den tillåter att man inkluderar. Oftast är det inga problem med OW partners, så det är bara att hitta en OTA som kan fixa bokningen "rätt" eller kontakta en resebyrå.

Toppen