Bästa resväskan

• Thread starter Thread starter Lokföraren
  • Start date Start date
L

Lokföraren

Guest
Alltså. Nu böndernas mig till forumet en gång för alla.

Har provat väskor för allt från 100kr till 1000kr och ännu dyrare.

Vill köpa en resväska där hjulen håller en svensk vinter. Lite grus ska inte förstöra hjulen efter 100m gång.

Var letar jag. Budget (nästan) oviktigt. Med det menar jag att kostar den 5000kr så köper jag den.

Bör vara en väska som är någorlunda stor. Typ 70-80 liter, alltså en normalstor resväska.

Finns det väskor med ”stora” hjul är det nog en fördel. Även om det finns fyra hjul, men det är inte prio 1.

Kör TUMI på alla mina rullväskor.

Funkar kanon på alla underlag och har aldrig haft något som gått sönder på dem.

Reser 100+ Flighter och dagar om året de senaste 10 åren.

Leta på en secondhand affär efter en Samsonite från slutet av 80 eller början av 90 talet haft min sedan 1988 och den är fortfarande med

121067-60e9419f490527c821cacc4841ba30b0.jpg

Jag har en Briggs and Riley, finns i flera olika storlekar. Jag är hur nöjd som helst, har nog haft min i 5 år och varit med på otaliga resor och känns fortfarande som ny.

nissefalk skrev:Leta på en secondhand affär efter en Samsonite från slutet av 80 eller början av 90 talet haft min sedan 1988 och den är fortfarande medKlicka för att utvidga...
Håller med. Denna modell håller länge. Köpte min 1989 och den höll till 2019, då båda handtagen bestämde sig för att gå av under samma resa.

Samsonite X’blade har en bra kombination av funktion, pris och kvalitet. De har jul som är designade för att kunna köra där det är lite grusigt och i snö, eftersom de är öppna och stenar och klumpar kastas ut. Finns i mängder av storlekar och konfigurationer. Ska du gå mycket och långt i stad så rekommenderas en modell två hjul på väskan då de är större och klarar nästan all terräng. Det gäller väl främst kabinväskor och lite mindre väskor. Välj den senaste generationen som väl nu är 4.0.

airac skrev:Vi köpte nyligen en Samsonite Ecodiver. Ny modell och nyinköp men verkar stadig. Mjuka väskor håller lite längre än hårde. Två stora hjul som jag hoppas håller bättre i vintern än annat vi har provat hemma.Länk:Ecodiver Duffelväska med hjul 79 cm | Samsonite SverigeKlicka för att utvidga...
Lite uppdate efter denna kom genom hanteringen några gånger, nedrehörnen saknar förstärkning. Köp något annat... Min lokala väskaffär rekommenderar Samsonite Magnum för frekventa resenärer.

nissefalk skrev:Leta på en secondhand affär efter en Samsonite från slutet av 80 eller början av 90 talet haft min sedan 1988 och den är fortfarande medKlicka för att utvidga...
Den är en lyckträff. Oystermodellen.

Min är nu 30år och har varit med om det mesta. Borde vara skrot

Valley skrev:Den är en lyckträff. Oystermodellen.Min är nu 30år och har varit med om det mesta. Borde vara skrotKlicka för att utvidga...
Jeg fandt en saadan (omtrent ubrugt) på Amager for nyligt - en famile havde tømt et loftsrum og stillet ting ud paa gaden til "folk". Den lukker fuldstændig tæt med en perfekt kvalitetsgummi-liste!? Eneste anke er at den er meget tung, 3-5 kg?

pep skrev:Jeg fandt en saadan (omtrent ubrugt) på Amager for nyligt - en famile havde tømt et loftsrum og stillet ting ud paa gaden til "folk". Den lukker fuldstændig tæt med en perfekt kvalitetsgummi-liste!? Eneste anke er at den er meget tung, 3-5 kg?Klicka för att utvidga...
Något sådant. Så är den lite vinglig också.

Jönsson skrev:Samsonite X’blade har en bra kombination av funktion, pris och kvalitet. De har jul som är designade för att kunna köra där det är lite grusigt och i snö, eftersom de är öppna och stenar och klumpar kastas ut. Finns i mängder av storlekar och konfigurationer. Ska du gå mycket och långt i stad så rekommenderas en modell två hjul på väskan då de är större och klarar nästan all terräng. Det gäller väl främst kabinväskor och lite mindre väskor. Välj den senaste generationen som väl nu är 4.0.Klicka för att utvidga...

Kan bara hålla med. Har kört X-blade i många år, i olika storlekar/generationer. Tvåhjulsvarianten gör jobbet på alla underlag. Mycket nöjd. Ett stabilt val.

Har också kört lite olika Samsonite, bla för att de haft ett hyfsat utbud av 2-hjuls-väskort. Överlag nöjd, men tycker mig ha märkt en gemensam svaghet: Spärrmekanismen i draghandtaget. Det artar sig så att mekanismen börjar glappa lite och då kan man inte längre lossa spärren med knappen, dvs man kan inte fälla in handtaget helt. Ofta går det ett steg men inte sista.

Är det bara jag, eller upplever andra samma sak?

intuition skrev:Har också kört lite olika Samsonite, bla för att de haft ett hyfsat utbud av 2-hjuls-väskort. Överlag nöjd, men tycker mig ha märkt en gemensam svaghet: Spärrmekanismen i draghandtaget. Det artar sig så att mekanismen börjar glappa lite och då kan man inte längre lossa spärren med knappen, dvs man kan inte fälla in handtaget helt. Ofta går det ett steg men inte sista.Är det bara jag, eller upplever andra samma sak?Klicka för att utvidga...
Jag har upplevt det tidigare men inte på den senaste...

Jag har en Samsonite Pro-DLX-4 som är bra (men kanske inte prisvärd). Köpte den mest för att den maxade ut alla tillåtna mått på Finnair på centimetern. Modellen verkar ha utgått men ser att X-blade är ganska lik. Men kommer det en 2-hjulig kabinväska i serien Pro-DLX-5 kan den vara intressant att titta på.

Har också haft deras lättaste kabinväska - modellen verkar ha ersatts av "Airea" som är väldigt lik. Flyger man med bolag som är kinkiga på vikten är den bra, men den har svagheterna med handtaget. Och med att småsten kan fastna i hjulhusen. Och att "stödbenen" för att den ska kunna stå upprätt är väldigt klena. Samma sak fö D-lite.

intuition skrev:Har också kört lite olika Samsonite, bla för att de haft ett hyfsat utbud av 2-hjuls-väskort. Överlag nöjd, men tycker mig ha märkt en gemensam svaghet: Spärrmekanismen i draghandtaget. Det artar sig så att mekanismen börjar glappa lite och då kan man inte längre lossa spärren med knappen, dvs man kan inte fälla in handtaget helt. Ofta går det ett steg men inte sista.Är det bara jag, eller upplever andra samma sak?Klicka för att utvidga...
Har haft några Pro-DLX och X’blade men har aldrig haft problem med knappen på teleskophandtaget. Varje väska har använts under flera års tid.

Back