Senaste nytt

Bästa resväskan

Jönsson

Medlem
Samsonite X’blade har en bra kombination av funktion, pris och kvalitet. De har jul som är designade för att kunna köra där det är lite grusigt och i snö, eftersom de är öppna och stenar och klumpar kastas ut. Finns i mängder av storlekar och konfigurationer. Ska du gå mycket och långt i stad så rekommenderas en modell två hjul på väskan då de är större och klarar nästan all terräng. Det gäller väl främst kabinväskor och lite mindre väskor. Välj den senaste generationen som väl nu är 4.0.
 

airac

Medlem
Vi köpte nyligen en Samsonite Ecodiver. Ny modell och nyinköp men verkar stadig. Mjuka väskor håller lite längre än hårde. Två stora hjul som jag hoppas håller bättre i vintern än annat vi har provat hemma.

Länk: Ecodiver Duffelväska med hjul 79 cm | Samsonite Sverige
Lite uppdate efter denna kom genom hanteringen några gånger, nedrehörnen saknar förstärkning. Köp något annat... Min lokala väskaffär rekommenderar Samsonite Magnum för frekventa resenärer.
 

Valley

Medlem
Leta på en secondhand affär efter en Samsonite från slutet av 80 eller början av 90 talet haft min sedan 1988 och den är fortfarande med

121067-60e9419f490527c821cacc4841ba30b0.jpg
Den är en lyckträff. Oystermodellen.
Min är nu 30år och har varit med om det mesta. Borde vara skrot
 

pep

Medlem
Den är en lyckträff. Oystermodellen.
Min är nu 30år och har varit med om det mesta. Borde vara skrot
Jeg fandt en saadan (omtrent ubrugt) på Amager for nyligt - en famile havde tømt et loftsrum og stillet ting ud paa gaden til "folk". Den lukker fuldstændig tæt med en perfekt kvalitetsgummi-liste!? Eneste anke er at den er meget tung, 3-5 kg?
 

Valley

Medlem
Jeg fandt en saadan (omtrent ubrugt) på Amager for nyligt - en famile havde tømt et loftsrum og stillet ting ud paa gaden til "folk". Den lukker fuldstændig tæt med en perfekt kvalitetsgummi-liste!? Eneste anke er at den er meget tung, 3-5 kg?
Något sådant. Så är den lite vinglig också.
 

Plissken

Medlem
Samsonite X’blade har en bra kombination av funktion, pris och kvalitet. De har jul som är designade för att kunna köra där det är lite grusigt och i snö, eftersom de är öppna och stenar och klumpar kastas ut. Finns i mängder av storlekar och konfigurationer. Ska du gå mycket och långt i stad så rekommenderas en modell två hjul på väskan då de är större och klarar nästan all terräng. Det gäller väl främst kabinväskor och lite mindre väskor. Välj den senaste generationen som väl nu är 4.0.

Kan bara hålla med. Har kört X-blade i många år, i olika storlekar/generationer. Tvåhjulsvarianten gör jobbet på alla underlag. Mycket nöjd. Ett stabilt val.
 

intuition

Medlem
Har också kört lite olika Samsonite, bla för att de haft ett hyfsat utbud av 2-hjuls-väskort. Överlag nöjd, men tycker mig ha märkt en gemensam svaghet: Spärrmekanismen i draghandtaget. Det artar sig så att mekanismen börjar glappa lite och då kan man inte längre lossa spärren med knappen, dvs man kan inte fälla in handtaget helt. Ofta går det ett steg men inte sista.

Är det bara jag, eller upplever andra samma sak?
 

mha321

Medlem
Har också kört lite olika Samsonite, bla för att de haft ett hyfsat utbud av 2-hjuls-väskort. Överlag nöjd, men tycker mig ha märkt en gemensam svaghet: Spärrmekanismen i draghandtaget. Det artar sig så att mekanismen börjar glappa lite och då kan man inte längre lossa spärren med knappen, dvs man kan inte fälla in handtaget helt. Ofta går det ett steg men inte sista.

Är det bara jag, eller upplever andra samma sak?
Jag har upplevt det tidigare men inte på den senaste...
 

intuition

Medlem
Jag har en Samsonite Pro-DLX-4 som är bra (men kanske inte prisvärd). Köpte den mest för att den maxade ut alla tillåtna mått på Finnair på centimetern. Modellen verkar ha utgått men ser att X-blade är ganska lik. Men kommer det en 2-hjulig kabinväska i serien Pro-DLX-5 kan den vara intressant att titta på.

Har också haft deras lättaste kabinväska - modellen verkar ha ersatts av "Airea" som är väldigt lik. Flyger man med bolag som är kinkiga på vikten är den bra, men den har svagheterna med handtaget. Och med att småsten kan fastna i hjulhusen. Och att "stödbenen" för att den ska kunna stå upprätt är väldigt klena. Samma sak fö D-lite.
 

Jönsson

Medlem
Har också kört lite olika Samsonite, bla för att de haft ett hyfsat utbud av 2-hjuls-väskort. Överlag nöjd, men tycker mig ha märkt en gemensam svaghet: Spärrmekanismen i draghandtaget. Det artar sig så att mekanismen börjar glappa lite och då kan man inte längre lossa spärren med knappen, dvs man kan inte fälla in handtaget helt. Ofta går det ett steg men inte sista.

Är det bara jag, eller upplever andra samma sak?
Har haft några Pro-DLX och X’blade men har aldrig haft problem med knappen på teleskophandtaget. Varje väska har använts under flera års tid.
 
Toppen