Senaste nytt

Bästa resväskan

Jag tycker Titan är bäst. Går den sönder så får du ny på garanti eller av flygbolag för den lagas inte. De flesta har dessutom två ribbor upp till handtaget och ryggan/portföljen sitter bra. Samsonite har bara en ribba och det är kasst.
 

Jönsson

Medlem
Jag tycker Titan är bäst. Går den sönder så får du ny på garanti eller av flygbolag för den lagas inte. De flesta har dessutom två ribbor upp till handtaget och ryggan/portföljen sitter bra. Samsonite har bara en ribba och det är kasst.
Det stämmer inte. Samsonite har olika design på teleskophandtaget på olika modeller. En eller två stag till handtaget.

Men tänk ändå hur olika man kan tycka. För mig är Titan rena skräpet och anledningen till att de inte lagar är nog att kvalitén inte är den bästa så lagning är inte lönsamt eller ens möjligt. ;)
 
Last edited:
;);)
Det stämmer inte. Samsonite har olika design på teleskophandtaget på olika modeller. En eller två stag till handtaget.

Men tänk ändå hur olika man kan tycka. För mig är Titan rena skräpet och anledningen till att de inte lagar är nog att kvalitén inte är den bästa så lagning är inte lönsamt eller ens möjligt. ;)
Jo, två stag är ett måste. Jag har långt till lagningsställe då jag bor mitt emellan OSL och GOT och då är det enklast för mig att bara få en ny. Det är ju bara en väska. Jag flyger inte så mycket bara 50-60 leg per år.
 

MrRob

Medlem
En Pelican 1615 lär hålla en livstid men tåligheten stjäl också en hel del volym för 70 liter på en väska med maximala normala incheckningsmått är dessvärre ingen höjdare. Hade de rymt mer hade jag absolut varit spekulant för i övrigt gillar jag dem. Jag har en äldre Samsonite "duffel-resväska" med två hjul som får agera extraväska när de vanliga inte räcker till men själv föredrar jag en hård väska med fyra hjul.

Jag impulshandlade en Samsonite S'Cure 75 cm för €100 i Spanien häromåret när vi behövde mer plats på vägen hem. Inget fel på den väskan med tanke på priset. Hjulen ska tydligen vara klent byggda men den är packvänlig och känns rätt stabil. Har sedan dess givit bort den till svärfar som behövde en väska.

Just nu rullar det Rimowa Salsa Air och Rimowa Limbo i familjen. Salsa Air rymmer något mer och väger en hel del mindre än Limbo men Limbo känns mycket mer stabil och känns mer premium. Jag gillar fyrkantigheten hos Rimowa, tycker att formatet är lättpackat och de rymmer en del. Tror att bägge ligger runt 90 liter innervolym. Sen tror jag absolut att t.ex. en Pelican 1615 kommer att leva klart längre än mina Rimowa-väskor.

Med detta inlägg vill jag säga att det är svårt att hitta den ultimata resväskan!
 
Efter att ha gått igenom ett antal Samsonite och American Tourister som hållit varierande väl, så bytte jag för 10 år sedan till en Epic GTO, och har sedan dess aldrig tittat tillbaka. I början var jag tveksam till att en väska som stängs med dragkedja verkligen kan hålla, men de farhågorna kom på skam. Nu reser jag så klart inte lika mycket som vissa på forumet, men allt som allt har den nog fått runt 100 ben och bortsett från att handtagen fått lite repor på utsidan så är den fortfarande i princip som ny.

Fru Insane fick för några år sedan samma modell men lite nyare, den stora skillnaden är att den numera är expanderbar mha en andra dragkedja som gör att den kan öka några extra cm. Denna modell gillar jag lite mindre, för dubbelkedjan gör att den blir lite mindre stabil när man drar den. Inget jätteproblem men när man drar min och hennes samtidigt märker man tydlig skillnad.

Har aldrig behövt nyttja det, men det ska vara 7 års garanti och efter det går det att köpa reservdelar som hjul osv online till rimliga priser. Tydligen verkar man kunna välja olika typer av hjul beroende på smak och behov.

EPIC Travelgear - EPIC GTO 5.0
 

Pyggme

Medlem
Skulle ju så gärna slå ett slag för mitt älskade Away men de har stängt sitt europeiska lager under pandemin så just nu måste man köpa på plats i USA eller i London. Vet att de jobbar på att få igång det igen.

Innan jag skaffade min Away-väska hade jag alltid gigantiska resväskor, nu har jag en Medium och har aldrig ens tänkt tanken på att behöva en större. The Medium suitcase | Away: Built for modern travel
De har livstidsgaranti på funktionsfel på skalet, hjul, handtag och blixtlås.

Deras kabinväskor är lika bra de, jag kör ofta kabinväskan som enda bagage numera även på längre resor, även om jag checkar in det. Otroligt hållbara.
 

Jonas C

Medlem
Jag kör på Rimowa i aluminium. Fördelar Snygg, stilren och klassisk tidlös design. Nackdelar: Dyr, tung, går sönder lätt, får fula märken efter varje resa, hjulen kan lossna om man kör dem för hårt på grova underlag, ingen möjlighet till reparationer i Sverige, kommer garanterat att bli bucklad om den checkas in.
 

MrRob

Medlem
Away ser intressanta ut, ska försöka hitta en återförsäljare så man kan klämma och känna lite.

Jag kör på Rimowa i aluminium. Fördelar Snygg, stilren och klassisk tidlös design. Nackdelar: Dyr, tung, går sönder lätt, får fula märken efter varje resa, hjulen kan lossna om man kör dem för hårt på grova underlag, ingen möjlighet till reparationer i Sverige, kommer garanterat att bli bucklad om den checkas in.

Klassiker absolut. Jag hade ett tag en Topas Stealth (eloxerad svart) men sålde den när jag insåg hur ful den skulle blivit med tiden. Tack vare ett bra inköpspris var förlusten försumbar som tur var. Ersättare blev polykarbonatmodellerna istället.
 
Toppen