Senaste nytt

Bästa resväskan (Stor resväska)

Ni som har stora resväskor, hur gör ni med storleksbegränsningarna som många flygbolag har på måtten? Chansar ni eller betalar ni för oversized bagage?
Jag trodde man bara behövde hålla koll på vikten, men när jag berättade om mitt kap på en Samsonite Cosmolite Spinner 79 cm för ca 2500:- för en kompis påpekade han att den antagligen är för stor.

Efter lite sökande har jag märkt att många flygbolag har satt ett maxmått på 158 cm (bredd+längd+höjd). Allt större än det räknas som oversized bagage och tas kraftfullt betalt för.

SAS anger inga mått för vad jag kan hitta för incheckat bagage, BA tillåter upp till 208 cm. Men i övrigt verkar 158 cm vara den dominerande maxgränsen. Priset för en väska över 158 cm kan lätt gå upp till € 200 för en interkontinental flygning.

Så nu har jag en superlätt snygg stor väska som det kommer kosta mer att använda än att köpa.

Ni som har stora resväskor, hur gör ni med storleksbegränsningarna som många flygbolag har på måtten? Chansar ni eller betalar ni för oversized bagage?

Jag hade chansat och efter lite protester betalat om någon påpekat storleken. Risken är nog ganska liten eftersom det är en vanlig resväska och den inte är så mycket för stor. Att den totalt är 168 cm istället för 158 cm ser man inte utan att mäta och alla de gånger jag har rest med en väska som är 157 cm har aldrig någon varit det minsta intresserad av storleken.

Jag trodde man bara behövde hålla koll på vikten, men när jag berättade om mitt kap på en Samsonite Cosmolite Spinner 79 cm för ca 2500:- för en kompis påpekade han att den antagligen är för stor.

Jag har den största modellen av Cosmolite (tot 180 cm) och jag har aldrig blivit stoppad/debiterad, trots att den antagligen är för stor. Det viktiga är nog att den INTE väger över 23 kg. Jag ser nämligen checkin-agenter som ser dollartecken i ögonen när jag kommer med väskan, varpå det vissnar när den väger 22.8 kg (el.likn, jag mäter alltid innan med bagagevåg).

Gillar väskan starkt, haft den sedan 2009 och den sväljer mycket!

mvh
Ulf

Har missat denna tråd tidigare (hur nu det gick till..?). Jag har två gamla Samsonite
Oyster från före millenieskiftet vilka verkar hålla i evighet. Har fått byta nått hjul
och handtag men i övrigt mycket hållbara. De är tunga, riktigt fula och rätt opraktiska
att packa i då väskan måste vara i det närmaste full för att grejerna inte skall fara runt.

Min stora Alu-Rimowa går knappt att stänga trots att den bara varit med några få
resor.

Peli-väskorna är riktigt tuffa men två av dem har ett par flygbolag lyckats knäcka. Den
ena spräcktes hela locket på medan den andra fick ett hål i ett hörn.

Vid bagagehantering verkar allt kunna hända då t.ex.en kompis fick sin Samsonite på
bandet med ett hål efter en gaffel från gaffeltruck på väg från Bangkok med Thai. SAS
bagagehantering gav honom en ny direkt på Arlanda så han kunde packa om väskan.

Skulle behöva er expertis gällande resväska. Reser till USA 2-3 gånger/år så det är på de resorna den kommer att användas mest. Rimowa Salsa Air som jag fastnat för.

Jag väljer mellan 2st olika väskor:
Rimowa Salsa Air Mellanstor Resväska 75,5cm (84l)
Rimowa Salsa Air Mellanstor/Stor Resläska 78cm (94l)

...
Min stora Alu-Rimowa går knappt att stänga trots att den bara varit med några få
resor.
...
Hmmm, har du nyttjat deras garanti? Själv har jag fått bucklor utslagna och en väska har vi fått ersatt med en ny (gamla är kvar med en rejäl buckla som inte går att fixa).

Har nu ett antal Alu-Rimowor, i olika storlekar, sedan några år och några börjar bli rätt "fula" - sorry, beresta!

USA=stor väska... Har inte lyckats åka dit en enda gång utan en ny snikväska med mig hem för inköp på div outlets o andra obskyra ställen.. Slutar alltid med en ny duffelbag fylld med kläder av nån outgrundlig anledning. Hoppas att nu Dollarn inte drar iväg åt fanders bara, ökningen är ju rätt märkbar det senaste året.

USA=stor väska... Har inte lyckats åka dit en enda gång utan en ny snikväska med mig hem för inköp på div outlets o andra obskyra ställen.. Slutar alltid med en ny duffelbag fylld med kläder av nån outgrundlig anledning. Hoppas att nu Dollarn inte drar iväg åt fanders bara, ökningen är ju rätt märkbar det senaste året.

Håller med dig men vill ha en "ordentlig" väska och man har ju begränsningen på 23kg men du är inne på 78cm väskan?

Har också alltid en extra väska med hem av någon anledning men smidigt med en lätt och bra väska om man reser runt.

Jag skulle gå på 78cm, ja. Kör själv med en Thule Duffelbag som expanderar på ett bra sätt. Den har också 25 års garanti. Det enda jag skulle önska är en möjlighet att koppla bort handtagen för att minska risken för att de ska fastna i något på banden.

Någon som har erfarenhet av Samsonite Lite-Cube hur det är kvalitetsmässigt gällande hjul osv?

Detsamma gäller Rimowa Salsa?

Toppen