Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Behöver åka till San Francisco på konferens i slutet av januari, insåg att det vore ett ypperligt tillfälle att prova något annat än ekonomiklass. Ja jag erkänner, har inte åkt SQ F :)

Hej, Lifemiles ger helt klart möjlighet till att prova annat än ekonomiklass. Dock är SQ F tyvärr nono då de ej släpper platser till sin F för Lifemiles resenärer. Men det finns mycket annat gott att välja på!

Hur goda är chanserna att man får igenom en resa FRA-NRT-SFO i F? Har bokat och betalat med min Lifemiles men det tar väl ett tag innan den biljetteras? Den blev då alltså en Europa-Nordamerika 72,5 k miles så i strikt mening så kan de väl protestera...

Om du bokat och betalt via hemsidan brukar den biljetteras direkt? När jag bokat får jag alltid ett bokningsnummer till respektive flygbolag som direkt går att kolla på t.ex. deras hemsida att biljetten är utställd. Har du fått något bokningsnummer? Om du har bokat och betalt bör det vara 100% chans att få igenom det, aldrig hört att det inte går igenom.

Ps
Finns det några vettiga awards tillbaka till Europa? Behöver tyvärr åka efter 17:00 2 feb 2014 och så snabbt som möjligt ta mig till Genève. Har inte hittat annat än ekonomi :(
Ds

Mitt tips är att ha is i magen. De flesta bolag brukar släppa platser, framför allt i F, närmare inpå avgång, Lufthansa 14 dagar innan t.ex. C bör inte va något problem att hitta när det närmar sig. Om jag t.ex. kollar SFO-GVA (förstod jag rätt att du vill åka så?) en vecka från idag finns det C de flesta dagar med United/Lufthansa

Hej, Lifemiles ger helt klart möjlighet till att prova annat än ekonomiklass. Dock är SQ F tyvärr nono då de ej släpper platser till sin F för Lifemiles resenärer. Men det finns mycket annat gott att välja
Om du bokat och betalt via hemsidan brukar den biljetteras direkt?

Jag insåg att det var ANA:s hemsida som är lite "märklig" alla mellannamn klumpades ihop med förnamnet. När jag väl fattat det dök bokningen upp.
Rutten blir FRA-NRT med ANA First Square och sen NRT-SFO med United Global First.
Irriterande nog kunde jag dock inte lägga in passnummer eller välja säte hos ANA, jag fick hela tiden olika felmedddelanden och uppmaningar om att ringa dem. Någon som har erfarenheter?

Mitt tips är att ha is i magen. De flesta bolag brukar släppa platser, framför allt i F, närmare inpå avgång, Lufthansa 14 dagar innan t.ex. C bör inte va något problem att hitta när det närmar sig. Om jag t.ex. kollar SFO-GVA (förstod jag rätt att du vill åka så?) en vecka från idag finns det C de flesta dagar med United/Lufthansa

Stämmer SFO-GVA är hemresvägen.
Problemet är att jag måste åka efter klockan 17 söndagen den 2 feb, samt att jag vill vara på GVA så snabbt som möjligt.
Grejen är att jag har lyckats dubbelboka mig, egentligen skulle jag till GVA på lördagen för vidare transport till Val Thorens.

Borde kanske boka en reservbiljett i ekonomiklass, extrakostnaden blir väl en 25+50 dollar om jag hittar något bättre senare.

En lustig grej (bland många andra) med LifeMiles sökmotor, som ni gamla rävar säkert känner till, men som jag inte sett nämnt i tråden är känsligheten för resetidpunkt.
Ett hypotetisk exempel, jag söker efter awards datum X och fyller inte i när på dagen jag vill åka. LifeMiles säger att det saknas C och F awards. När jag istället systematiskt testar alla avresetidpunkter: 0500, 1100, 1400 och 1800 då kan det dyka upp awards på datum X.

En lustig grej (bland många andra) med LifeMiles sökmotor, som ni gamla rävar säkert känner till, men som jag inte sett nämnt i tråden är känsligheten för resetidpunkt.
Ett hypotetisk exempel, jag söker efter awards datum X och fyller inte i när på dagen jag vill åka. LifeMiles säger att det saknas C och F awards. När jag istället systematiskt testar alla avresetidpunkter: 0500, 1100, 1400 och 1800 då kan det dyka upp awards på datum X.
Ja, det har varit så.

Nagon som har koll pa SQs planer nar det galler nya J i deras 77Ws? Vet att de har borjat rulla ut den pa somliga rutter, men hur stor ar chansen att man far den pa MEL-SIN i slutet av April? Ingen katastrof om man far "gamla" J dock eftersom det ar samma som i deras A380/772ER.

Jag vet att de kommer börja med de nya planen åtminstone på LHR-SIN-rutten, oklart när och hur. Men deras nya C verkar helt fantastisk, helt klart i par med många F-alternativ ute på marknaden.

För övrigt tycker jag det är en fantastisk fördel med Lifemiles att man just kan boka SQ C på longhaul, något man inte verkar kunna göra med något annat *A-milesprogram! Så klart synd att man inte kan boka SQ F, men med den nya C-produkten så känns inte det som en större förlust :)

För övrigt tycker jag det är en fantastisk fördel med Lifemiles att man just kan boka SQ C på longhaul, något man inte verkar kunna göra med något annat *A-milesprogram! Så klart synd att man inte kan boka SQ F, men med den nya C-produkten så känns inte det som en större förlust :)

Jag har lyckats några gånger med US Airways Dividend Miles att få till SQ i C. Letar alltid efter SQ för mitt pendlande mellan Köpenhamn och Brisbane, då jag tycker SQ är ett snäpp bättre än TG. Lyckas väl i 20% av fallen att hitta något.

Hej!
Vilken av US Airways Dividend Miles och Avianca Lifemiles är bäst att investera i? Jag är väldigt ny på allt det här och försöker förstå det hela. Vad jag förstått kan man få biljetter billigare via detta sätt i en högre klass, men kan man räkna ut hypotetiska priser? Vad skiljer dividend miles från Lifemiles?

Om man åker en award resa på Lifemiles, kan man fortfarande få miles krediterad för själva resan ändå?

Hoppas någon vill besvara mina nybörjarfrågor.

Med vänlig hälsning, igelkotten

Hej!
Vilken av US Airways Dividend Miles och Avianca Lifemiles är bäst att investera i? Jag är väldigt ny på allt det här och försöker förstå det hela. Vad jag förstått kan man få biljetter billigare via detta sätt i en högre klass, men kan man räkna ut hypotetiska priser? Vad skiljer dividend miles från Lifemiles?

Om man åker en award resa på Lifemiles, kan man fortfarande få miles krediterad för själva resan ändå?

Hoppas någon vill besvara mina nybörjarfrågor.

Med vänlig hälsning, igelkotten

Just nu är det iaf mindre riskfyllt att investera i Lifemiles, med tanke på att USDM lämnar Star Alliance och vi inte vet säkert hur poängen översätts till One World.

Jag tycker istället att du i dagsläget ska jämföra United Milage Plus & Avianca Lifemiles. Båda dessa program erbjuder möjligheten att boka bonusresor på internet, och båda är givmilda med intjäning när man flyger SAS (om du nu flyger med dem).

Lifemiles har fördelen att bonusbiljetterna, generellt, är aningen billigare......och att det finns en del kryphål för att finna än bättre värde.
Lifemiles största nackdel, med marginal, är att man inte kan boka mixade bokningsklasser. Dvs: Du kan inte boka en resa i första klass på rutten A-B-C-D om första klass saknas på en delsträcka...

Du kan inte tjäna miles på bonusresor med något bolag. Undantaget är SAS där kombinationen poäng + kronor (även 99% poäng) ger miles till andra bonusprogram - det är dock inte en officiell förmån.

Toppen