Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Carlos

Medlem
Att man inte kan boka om en retur på en redan påbörjad resa är riktigt dåligt tycker jag.

Jag tror inte att denna förändring kommer att ge särskilt mycket mer inventory för bonusbiljetter på highyieldrutter som EWR och LAX för att det som är problemet är att sas släpper för få säten som bonusplatser. Framför allt i Business. Varför inte testa att släppa platser dynamiskt, jag har pundat awardfares en hel del på sistonde och både LX och LH och NH släpper fler awardplatser baserat på beläggningen i kabinen.

Nu har jag inte satt mig in stenhårt i hur det funkar på sas men det känns som att det finns två bonusplatser i C på alla SK903 och 904, aldrig fler, aldrig färre, på varje flight, året om, oavsett om det är två dagar innan jul eller mitt i februari. Om det är så känns det aningen stelbent.
 

palmen

Moderator
Att man inte kan boka om en retur på en redan påbörjad resa är riktigt dåligt tycker jag.

Jag tror inte att denna förändring kommer att ge särskilt mycket mer inventory för bonusbiljetter på highyieldrutter som EWR och LAX för att det som är problemet är att sas släpper för få säten som bonusplatser. Framför allt i Business. Varför inte testa att släppa platser dynamiskt, jag har pundat awardfares en hel del på sistonde och både LX och LH och NH släpper fler awardplatser baserat på beläggningen i kabinen.

Nu har jag inte satt mig in stenhårt i hur det funkar på sas men det känns som att det finns två bonusplatser i C på alla SK903 och 904, aldrig fler, aldrig färre, på varje flight, året om, oavsett om det är två dagar innan jul eller mitt i februari. Om det är så känns det aningen stelbent.
Man har aldrig kunnat boka om en påbörjad bonusresa med SAS om det inte rådit extraordinära omständigheter som gjort att det varit omöjligt att flyga. Att man själv på eget bevåg vill ändra något är inte extraordinärt, utan vi pratar naturkatastrofer och vid något enstaka tillfälle har någon kunnat boka om som hamnat på sjukhus tex.

SAS släpper som sagt bara 2 platser per flight, vilket är vanligt även för andra flygbolag att göra. När det är 90-120 dagar kvar släpps det ibland lite fler platser. Det finns tillfällen under vintern där det funnits 9 platser i business som awards, men då oftast till washington eller chicago. Tittar man hur det ser ut nu finns det massor av avgångar med 4 paltser till New York i vår, till Chicago finns det dagar med ännu fler.
Man kan självklart tycka det är för lite, men SAS fyller ofta kabinen i alla fall med tanke på att många vill uppgradera och det tjänar SAS mera på än att sälja som rena awards. Man ska komma ihåg att SAS gick back 1,5 miljarder dec/jan, så de behöver alla intäkter de kan få, inte strössla med awardplatser som ger mindre intäkter bara för att man själv vill ha fler awards.
1675413076255.png
1675413105952.png
1675413138060.png
 

Carlos

Medlem
Man har aldrig kunnat boka om en påbörjad bonusresa med SAS om det inte rådit extraordinära omständigheter som gjort att det varit omöjligt att flyga. Att man själv på eget bevåg vill ändra något är inte extraordinärt, utan vi pratar naturkatastrofer och vid något enstaka tillfälle har någon kunnat boka om som hamnat på sjukhus tex.

SAS släpper som sagt bara 2 platser per flight, vilket är vanligt även för andra flygbolag att göra. När det är 90-120 dagar kvar släpps det ibland lite fler platser. Det finns tillfällen under vintern där det funnits 9 platser i business som awards, men då oftast till washington eller chicago. Tittar man hur det ser ut nu finns det massor av avgångar med 4 paltser till New York i vår, till Chicago finns det dagar med ännu fler.
Man kan självklart tycka det är för lite, men SAS fyller ofta kabinen i alla fall med tanke på att många vill uppgradera och det tjänar SAS mera på än att sälja som rena awards. Man ska komma ihåg att SAS gick back 1,5 miljarder dec/jan, så de behöver alla intäkter de kan få, inte strössla med awardplatser som ger mindre intäkter bara för att man själv vill ha fler awards.
Visa bifogad bild 138573 Visa bifogad bild 138574 Visa bifogad bild 138575
Vilket verktyg använder du för att få dessa listor?

Och ja det är väl det jag säger, att släppa fler platser till awards när det är glest är väl ingenting som kommer försämra deras bottom line, snarare tvärt om.

I och med att jag varit bosatt i NYC så har jag flugit 903 och 904 säkert 40 / 50 gånger senaste åren och min upplevelse är att det sällan är helt fullbelagd kabin i C innan plugrades (heter det så numera?) har börjat trilla in. Vid avgång är det som du säger ofta fullt.

Och däri ligger väl kanske svaret på min egna frågeställning, istället för att släppa fler awards så kan man uppgradera revenuebiljetter med poäng.

Oavsett så ser jag fram emot att se hur våra ombokningsavgifter hjälper SAS från den ekonomiska abyss de befinner sig i! ; - ) (obs med glimten i ögat)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Och ja det är väl det jag säger, att släppa fler platser till awards när det är glest är väl ingenting som kommer försämra deras bottom line, snarare tvärt om.

I och med att jag varit bosatt i NYC så har jag flugit 903 och 904 säkert 40 / 50 gånger senaste åren och min upplevelse är att det sällan är helt fullbelagd kabin i C innan plugrades (heter det så numera?) har börjat trilla in. Vid avgång är det som du säger ofta fullt.
Sas tjänar mer på plusgrade/airport upgrade än att släppa awards, så det kommer ge sas mer inkomster helt klart. Det släpps ju redan idag extra platser vid 90-120 dagar innan avresa ibland så nog släpper de på mer.

SAS och alla andra flygbolag har ju hyfsad koll på vad de förväntar sälja sista 3 månaderna, och forecast är ju säkert att de kan sälja en hel del Business då.

Ingen av sas flighter på longhaul går fullbokad för jämnan, det finns nästan alltid relativt gott om platser för uppgradering i anslutning till resan. Det är dock nästan alltid fullt i Business så modellen fungerar helt klart. De som har policy på jobbet att de inte får boka business har nu god möjlighet till uppgraderingar. Dels betalar de 5k för ekonomi och sen 50k poäng för uppgradering, det är win win för SAS iställer för att släppa på massa awards.

Underbart! En ny vacker hemsida att lägga timtals på! Ovanpå experflyer och awardfares!

Tack!
Det här är ju "modern" till alla nuvarande tjänster. Började med Joels trollerilåda som sedan har utvecklats till andra tjänster.

Sök på SAS API här på forumet så hittar du en gigantisk tråd om detta verktyg.
 
Underbart! En ny vacker hemsida att lägga timtals på! Ovanpå experflyer och awardfares!

Tack!

Samma data (Awardhacks) finns även sammanställt på ett lite annat sätt på Eurobonus Award Planner. Se ögonblicksbild nedan.

Sökresultat för avgångar med 4 eller fler platser i business (longhaul).

”Under perioden 2023-02-04—2024-01-30 finns det 205 avgångar som matchar dina önskemål om utresa för 4 passagerare i kabinklass Business.

Det finns även 2329 alternativa avgångar i Plus och Go. För att se dessa, ändra dina sökkriterier (lägsta kabinklass).”

240da1adaab26722fe3f47b3283d2807.jpg
 

Borje L

Medlem
Om man ändrar både ut- och hemresa (till USA) vid samma tillfälle på en t/r biljett kostar det då 750 kronor eller 1500 kronor per passagerare? Alltså är avgiften per ändring eller per ändringstillfälle?
 
Toppen