Senaste nytt

Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

crown

Medlem
Om ett annat bolag köper upp Air Berlin och honorerar redan utställda biljetter, tror ni då att man kan välja att få pengarna tillbaka istället? Troligtvis kommer det väl innebära ändrade flygtider och då borde väl flygbolaget kunna erbjuda återbetalning istället, eller?

Eftersom det verkar som Air Berlin styckas upp så är jag skeptisk om köparna skulle "honorera" biljetter. Utifrån det jag läst så verkar köparna mest intresserade av specifika delar av verksamheten och då lär man nog inte vara intresserade av "skulder". Men visst kan köparna visa goodwill, men då lär du inte ha möjlighet att ställa krav som återbetalning. I ett sådant fall är jag tveksam om ens EU-förordningen hjälper då goodwill-biljetter lätt skulle kunna anses vara biljetter som inte är allmänt tillgängliga. Avtalsrelationen du har är ju även med Air Berlin och inte nya ägaren.

Jag tror din enda chans att få tillbaka pengarna är genom konsumentkreditlagen som du är inne på när flyget väl blir inställt/borttaget eller Air Berlin läggs ner.
 

mha321

Medlem
Om ett annat bolag köper upp Air Berlin och honorerar redan utställda biljetter, tror ni då att man kan välja att få pengarna tillbaka istället? Troligtvis kommer det väl innebära ändrade flygtider och då borde väl flygbolaget kunna erbjuda återbetalning istället, eller?
Om det innebär ändrade tider så bör ju vanliga EU reglerna slå in och de säger väl att man får välja det.

Om det däremot är ett fullt uppköp och de inte ändrar tiden (eller den ändras inom ramen för vad som tillåts) tror jag knappast de måste betala tillbaka. Sedan är det mycket möjligt att se gör det ändå, som goodwill, men det är nog inget man har rätt till.
 

mha321

Medlem
Är du säker på det? Det föreligger verkligen betydande svårigheter i ett sådant här fall. Jag är nog rätt säker på att man får gå via kreditkortet snarare än att använda sig av "möjligheterna" under 261/2004.
Om det är ett totalt övertagande ser jag inte hur det skulle komma undan det.

Däremot pekar ju allt mot att det inte blir ett totalt övertagande utan en styckning, och då är det något helt annat.
 
Vågar någon ge en siffra på hur stor sannolikheten (t ex 90% sannolikhet) är jag kan få tillbaka pengarna (via kreditkortet eller ny ägare) istället för att behöva åka på resan?
 

Valley

Medlem
Är du säker på det? Det föreligger verkligen betydande svårigheter i ett sådant här fall. Jag är nog rätt säker på att man får gå via kreditkortet snarare än att använda sig av "möjligheterna" under 261/2004.
Finns det inte en force majeur-klausul gällande konkurser i de flesta kortavtal?
Har för mig jag läst det i Amexvillkoren
 
Toppen