Senaste nytt

Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

Nekad på Menzies Aurora Lounge T2 ARN idag med AB boardingkort då detta samarbete har upphört tydligen. Dock går det fortfarande bra om du har AB status men åker med annat OW bolag för att komma in i loungen.

Jag vet inte hur kontrakten funkar, jag tänkte bara att det konstigt att vissa loungekontrakt har upphört men inte alla. Men jag är ingen flygbolagskonkursexpert så det kanske är normalt att det blir så här.
Typ som SAS när de säger upp avtal. Vissa går ut före andra eller är lättare att säga upp än andra.

Nu har jag ångrat mig, nu tycker jag återigen att det är konstigt att det varierar med loungeaccess. Här finns en länk till ett pdf-dokument som är uppdaterat 1:e september: https://topbonus.airberlin.com/web/tb/aktuelle-faq-topbonus?locale=en_DE

Länk till själva pdf-dokumentet: Request Rejected

Här står det tydligt "...airberlin and the partner airlines continue to grant benefits related to your status (e.g. access to lounges, priority services, free seat reservations etc.)...".

Fast det är klart, kan man strunta i EU
261/2004, så är det inte så farligt i sammanhanget att neka loungeaccess.

Jag vet inte hur kontrakten funkar, jag tänkte bara att det konstigt att vissa loungekontrakt har upphört men inte alla. Men jag är ingen flygbolagskonkursexpert så det kanske är normalt att det blir så här.

Nu har jag ångrat mig, nu tycker jag återigen att det är konstigt att det varierar med loungeaccess. Här finns en länk till ett pdf-dokument som är uppdaterat 1:e september: Request Rejected

Länk till själva pdf-dokumentet: Request Rejected

Här står det tydligt "...airberlin and the partner airlines continue to grant benefits related to your status (e.g. access to lounges, priority services, free seat reservations etc.)...".

Fast det är klart, kan man strunta i EU
261/2004, så är det inte så farligt i sammanhanget att neka loungeaccess.

Det här är inte alls konstigt tycker jag. Det finns One World lounger och AB lounger som drivs av flygbolagen själva. Ibland så tecknar flygbolagen också avtal med en 3e part om att deras passagerare ska få nyttja dessa lounger. Detta regleras i avtal som, liksom de flesta avtalen i världen, sägs upp och omförhandlas med vissa intervall.

I just det här fallet så är det troligtvis så att ett sådant här avtal har upphört att gälla och den ena eller båda parterna har valt att inte förlänga. Skälen till detta kan ju vara många men det är väl inte otroligt att det faktiskt är loungeföretaget som inte velat förlänga pga AB finansiella situation. De vill ju kanske inte riskera att inte få betalt.

I de fall som Oneworld anslutna flygbolag eller Air Berlin driver loungerna så gäller förmånerna fortfarande, liksom i de 3e parts lounger där det fortfarande finns gällande avtal.

Således tycker jag inte att detta är särskilt konstigt.

Nekad på Menzies Aurora Lounge T2 ARN idag med AB boardingkort då detta samarbete har upphört tydligen. Dock går det fortfarande bra om du har AB status men åker med annat OW bolag för att komma in i loungen.

Det stod även en skylt på disken i Menzies loungen på GOT att f o m 29/8 var det ingen access var sig man flög med dem eller hade deras bonuskort.

Toppen